عده ای از کشاورزان اصفهان خواهان اطلاع رسانی صحیح درباره مصرف سبزی شدند

ارسال در بهداشت

عده ای از کشاورزان شهرستان اصفهان روز یکشنبه با حضور در مرکز بهداشت استان اصفهان خواهان اطلاع رسانی درست درباره مصرف سبزی در بین مردم شدند.
به گزارش فرصت آنلاین به نقل از گزارش ایرنا این کشاورزان در جلسه ای با مدیران مرکز بهداشت استان اصفهان ابراز کردند که بدلیل برخی اخبار نادرست و شایعات درباره شیوع بیماری تب و اسهال و نقش سبزیجات در ابتلا به آن، کسب و کار آنها با مشکل مواجه شده و دچار ضرر و زیان شده اند.
از 30 فروردین امسال بیماری تب و اسهال ناشی از میکروب شیگلا در استان اصفهان و همچنین چهارمحال و بختیاری بصورت فراگیر شیوع یافت و در هفته نخست چند هزار نفر را راهی بیمارستان و مراکز درمانی کرد.
مسئولان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان یکی از دلایل اصلی شیوع این بیماری را مصرف سبزیجات آلوده عنوان کردند و از آبیاری برخی مزارع در استان با پساب فاضلاب خبر دادند.

مدیر بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان روز یکشنبه به ایرنا گفت: کشاورزان در جلسه امروز از این موضوع ابراز نگرانی کردند که مسائل مربوط به شیوع بیماری تب و اسهال و دخیل دانستن مصرف سبزی در آن باعث شده که محصولات آنها بفروش نرسد و مردم از مصرف سبزی خودداری کنند.
مهدی رفیعی افزود: این در حالی است که مسئولان دانشگاه علوم پزشکی و مرکز بهداشت استان اصفهان هیچگاه پیام، خبر یا اطلاعیه ای مبنی بر مصرف نکردن سبزیجات صادر نکردند بلکه بر سالم سازی و گند زدایی سبزیجات قبل از مصرف تاکید داشتند.
وی با تاکید بر خواص و ارزش سبزیجات در سبد غذایی انسان اظهار کرد: ما هیچگاه مردم را از خوردن سبزی یا سالاد منع نمی کنیم بلکه به آنها توصیه کرده ایم که به خوبی این محصولات را شستشو داده و سالم سازی کنند.
رفیعی تصریح کرد: در مطالعات و تحقیقات صورت گرفته در سه هفته گذشته تاکنون برای ما ثابت شده که مصرف سبزیجات آلوده یکی از عوامل اصلی ناقل اپیدمی و طغیان بیماری اسهال آمیبی و شیگلوزیس (بیماری ناشی از باکتری شیگلا) در استان اصفهان بوده است.

وی با بیان اینکه این موضوع در نمونه های برداشت شده و شرح حال بیماران تایید شده است افزود: 90 درصد افراد مبتلا از مصرف سبزی قبل از بیماری خبر دادند.
مدیر گروه بهداشت محیط مرکز بهداشت اصفهان با اشاره به مستندات این مرکز درباره آبیاری برخی مزارع صیفی جات در استان با پساب فاضلاب گفت: این مستندات را نمی توان انکار کرد.
وی رسالت مرکز بهداشت را شناسایی افراد متخلف و مبارزه با آبیاری محصولات کشاورزی با پساب فاضلاب خواند و اضافه کرد: کارشناسان مرکز بهداشت و جهاد کشاورزی به بازرسی از مزارع در نقاط مختلف می پردازند و به محض مشاهده چنین تخلفاتی به طور قاطع با آن برخورد می کنند.
رفیعی با بیان اینکه این موارد در جلسه امروز به کشاورزان اصفهان نیز منتقل شد، اظهار کرد: از رسانه ها می خواهیم تا در این باره اطلاع رسانی شفاف و درست داشته باشند تا موجب نگرانی و دغدغه خاطر در میان اقشار مختلف جامعه نشود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان سوم اردیبهشت امسال در نشستی با خبرنگاران اظهار کرد که مصرف سبزیجات آلوده دلیل اصلی شیوع بیماری تب و اسهال در میان مردم استان بوده است.
دکتر غلامحسین صدری افزود: با شروع فصل گرما این بیماری در هر کجای دنیا شیوع پیدا می کند.
این پزشک، راهکار اصلی حل این مشکل را ارتقا آگاهی و آموزش مردم خواند و گفت: لازم است مردم سالم سازی سبزیجات و بهداشت فردی را هر چه بیشتر رعایت کنند.