هر 3 دقیقه یک نفر در اثر دیابت پای خود را از دست می‌دهد

ارسال در بهداشت

بنیانگذار دیالیز در اصفهان گفت: بیش از نیمی از مردم ایران تا ۲۰ سال دیگر به بیماری دیابت مبتلا می €Œشوند. به گزارش فرصت آنلاینT در نشست خبری خیریه حضرت ابوالفضل (ع)اصفهان با اصحاب رسانه در هفته سلامت، مهدی اذانی اظهار داشت: سال ۵۵ کار دیالیز را با یک بخش در اصفهان آغاز کردیم و به تدریج با افزایش تعداد بیماران، در حال حاضر بخش های دیالیز به ۳۴ مورد افزایش یافته است. این متخصص داخلی و فوق تخصص کلیه افزود: تا ۲۰ سال دیگر بیش از نیمی از مردم مبتلا به دیابت می€Œ شوند. وی ادامه داد: بین ۴۰ تا ۴۵ درصد دیالیزی€Œ ها مبتلا به دیابت هستند و ۲۰ تا ۳۰ درصد بر اثر فشارخون به دیالیز احتیاج پیدا می کنند.


اذانی گفت: بنابراین دو بیماری خاموش عامل اصلی دیالیز هستند، به علاوه برخی از عادات غلط زندگی از جمله دیر شام خوردن و با فاصله کم خوابیدن ضمن اینکه صبح حالت کسالت به فرد دست می دهد باعث بزرگ شدن شکم می شود. همچنین کمبود ویتامین ب۶ و ازدیاد دو ویتامین A و C سبب سنگ کلیه در بدن فرد می شود و نیاز به دیالیز پیدا می شود.


اذانی تاکید کرد: گرد و غبارها مانع جدی جذب ویتامین D در فرد می€Œ شوند، اگر در گذشته افراد به راحتی می توانستند با پیاده روی در آفتاب یا نشستن نیم ساعت در مقابل آفتاب ویتامین D جذب کنند اما این امر امروز با وجود گرد و غبارها امکان پذیر نیست.


وی ادامه داد: ترکیب محصولات غذایی با آب€Œ های آلوده به فلزات سنگین و پسماندها، استعمال دخانیات، مصرف بی€Œرویه انواع مسکن€Œ ها، دیابتی ها، عفونت €Œهای کلیوی و ... همه و همه زمینه €Œساز ابتلا به نارسایی €Œهای کلیوی و در صورت عدم درمان به موقع منجر به دیالیز و پیوند می €Œشود.

 

این متخصص داخلی و فوق تخصص کلیه یادآور شد: مصرف مواد غذایی ناسالم عامل دیگر ابتلا به بیماری های کلیه می باشد. چرا که به عنوان مثال سس €Œها 8 درصد بیش از یک لیوان بستنی حاوی شکر هستند و مصرف این ماده خوراکی پرطرفدار برای دیابتی €Œها بسیار مضر است. فراموش نشود که در هر 30 ثانیه یک نفر به دیابت مبتلا شده و در هر سه دقیقه یک نفر در اثر دیابت پای خود را از دست می€Œ دهد.


وی تاکید کرد: با توجه به شعار «ایمنی غذا از مزرعه تا بشقاب» امروز شاهدیم که آنچه بر سر سفره گذاشته می شود با مسائل غیر بهداشتی عجین شده و در بسیاری از مواقع شاهد آب با فلزات سنگین و رسوخ آن در مواد غذایی شدیم.