از به دنیا آمدن 3 بیمار تالاسمی ماژور پیشگیری شد

ارسال در بهداشت

اگر زن و شوهر هر دو مبتلا به تالاسمی مینور باشند در هرنوبت بارداری25  درصد امکان دارد فرزند آنها مبتلا به تالاسمی ماژور گردد. برای جلوگیری از تولد نوزاد مبتلا به تالاسمی ماژور بعد از بارداری امکان ابتلای جنین به بیماری با آزمایش ژنتیک بایستی بررسی و تشخیص داده شود و در صورت بیمار بودن کودک اقدامات بعدی به عمل آید.
با انجام آزمایشات ساده قبل از ازدواج می توان ابتلای  دختر وپسر را به تالاسمی مینور بررسی کرد. بیماری تالاسمی یک بیماری ژنتیک خطرناک است که به صورت اتوزمی نهفته به ارث میرسد.
 به گزارش خبرگزاری مهر، مسئول واحد مبارزه با بیماریهای مرکز بهداشت شماره یک اصفهان چندی پیش گفت: در آخرین بررسیهای به عمل آمده مشخص شده که اصفهان از نظر شیوع بیماری تالاسمی در جایگاه نوزدهم کشور قرار دارد. وی اظهار داشت: در این تحقیق نشان داده شده که 12 درصد از جمعیت اصفهان مبتلا به تالاسمی هستند و شیوع تالاسمی در این استان کم است. این مسول با بیان اینکه اصفهان پس از هرمزگان، مازندران، سیستان وبلوچستان، گیلان، خوزستان، بوشهر و فارس قرار دارد افزود: تهران، خراسان و آذربایجان غربی کمترین میزان شیوع بیماری تالاسمی را دارند.

مسئول واحد مبارزه با بیماریهای مرکز بهداشت شماره یک اصفهان ابراز داشت: حدود 21 صدم درصد یعنی نزدیک به 750 تا 800 نفر از بیماران تالاسمی ماژور کشور در این استان زندگی میکنند.

وی یادآورشد: میزان شیوع این بیماری در شهرهای مختلف استان متفاوت بوده و در مجموع بیشترین شیوع مربوط به شهرستانهای حاشیه زایندهرود یعنی اطراف فلاورجان، لنجان و مبارکه می باشد.