دوران سالمندی و نکاتی که باید مورد توجه قرار گیرد

ارسال در بهداشت

دوران سالمندی مرحله€ای از زندگی است که از ۶۰ سالگی شروع می€شود و این باور که دوران پیری در همه€ افراد با کاهش توانایی€های جسمی و روانی عمیق همراه است واقعیت ندارد و اکثر افراد سالمند توانایی€هایشان را تا حد قابل توجهی حفظ می€کنند. افراد مسن سالم معمولا سطح فعالیت اجتماعی خود را تا حدی که فقط تفاوت جزیی با افراد میانسال دارد در حد مطلوب نگه می€دارند. برای خیلی از افراد، دوران پیری تداوم رشد هوشی، هیجانی و روانی است. قرائن زیادی در دست است که حفظ فعالیت اجتماعی برای سلامت جسمی و روانی سالمندان حائز اهمیت است در این صورت فرد سالمند می€تواند احساس کفایت و احترام به نفس را در خود تداوم بخشد. آنچه که اطرافیان فرد سالمند شایسته است انجام دهند کمک به حفظ حس احترام و عزت نفس سالمند است€. فرد مسن اگر مورد حمایت اجتماعی و خانوادگی قرار گیرد، سلامت جسمی و روانی او تامین می€گردد و عزت نفس بالایی پیدا می کند. هر چه فرد سالمند توان جسمی خود را تداوم بخشد بهتر می€تواند با عوامل خطرزای محیطی مقابله کند.


سالمندان عزیز به نکات ذیل توجه فرمایید:


چگونه بخوابیم؟
برای خوابیدن، بالش کوتاه زیر سر بگذارید و از تشک سفت حدودا با ارتفاع 5 سانت و یا تخت چوبی استفاده کنید، به طوری که تشک، در ناحیه کمر فرو نرود. می توانید از دو یا چند لایه پتو به جای تشک استفاده کنید. خوابیدن در حالت طاقباز یا به پهلو برای کمر بهتر است.


چگونه بنشینیم؟
1- به مدت طولانی یک جا ننشینید. هر 20 دقیقه یکبار بلند شوید و حداقل یک دقیقه راه بروید.


2- صاف بنشینید به جایی تکیه کنید. عضلات شکم را تو ببرید و منقبض کنید در حین انقباض عضلات شکم، نفس خود را حبس نکنید. شانه ها را به عقب ببرید و به جلو نگاه کنید.

3- برای راحتی بیشتر، یک بالش کوچک پشت کمر قرار دهید. در صورتی که دردی در ناحیه زانو یا کمر دارید بهتر است روی زمین ننشینید و روی صندلی بنشینید.


چگونه بایستیم؟
سعی کنید همیشه صاف بایستید. عضلات شکم را منقبض کنید تا شکم تو رفته و گودی کمر کمتر شود. شانه ها را صاف نگهدارید تا گوش ها، شانه ها و لگن در یک خط مستقیم و صاف باشد. تا جایی که امکان دارد از بی حرکت ایستادن به مدت طولانی خودداری کنید ولی اگر برای انجام کارهای روزانه مثل اطو کردن لباس و شستن ظرف ها مجبور به ایستادن در یک جا هستید، چهارپایه ای به بلندی 20 سانتی متر را زیر یک پا قرار دهید و پس از هر 10 دقیقه جای پاها را عوض کنید.


چگونه لباس بپوشیم؟
برای پوشیدن و یا درآوردن شلوار و جوراب از کمر خم نشوید. روی یک صندلی کوتاه بنشینید یا به دیوار تکیه کنید و در حالی که کمر صاف است با خم کردن ران و زانو این کار را انجام دهید. برای پوشیدن کفش می توانید پای خود را روی پله بگذارید و از پاشنه کش با دسته بلند استفاده نمایید.


چگونه راه برویم؟
هنگام راه رفتن دقت کنید که صاف قرار گرفته باشید. عضلات شکم را منقبض کنید. شانه ها را صاف نگهدارید و به عقب بکشید. سعی کنید در جاهای ناهموار، سر بالایی و سر پایینی راه نروید. همچنین از کفش مناسب استفاده نمایید (بین نوک انگشت بزرگ پا و نوک کفش حدود یک سانتی متر فاصله باشد. رویه کفش، تمام عرض پا را بپوشاند اما به پا فشار نیاورد. پاشنه کفش پهن بوده و بلندی آن بیشتر از 3 سانتی متر نباشد. کف آن لیز نباشد، پا در آن عرق نکند مثل کفش های چرمی و یا گیوه های نخی.

شبکه بهداشت و درمان خمینی شهر- برنامه سلامت سالمندان