سرسفره افطاری آش سالم بیاوریم

ارسال در بهداشت

بافرا رسیدن ایام ماه مبارک رمضان مصرف برخی خوراکی ها از جمله انواع آش و حلیم چند برابر می شود.افزایش تقاضا افزایش مراکزعرضه را به دنبال داردبه گونه ای که ناگهان درگوشه وکنار شهرحتی فروشگاه های نامربوط میز آش فروشی برپا می شودودر مقابل آش فروش های قدیمی صف های طولانی تشکیل می شود واین یعنی اینکه مصرف آش وحلیم بالامی رود. ارزش غذایی این آش ها چیست وباید چه شرایطی برتهیه وپخت ومصرف آنها حاکم باشد پاسخ به این موضوعات رادر گزارشی که می خوانید جستجو کنید.
پرسش های میدانی نشان می دهد که میزان مصرف آش در خانواده های مختلف متفاوت است واز هفته ای دو بار تاپای ثابت سفره افطاری فرق می کند مثلا معصومه مادر یک خانواده میگوید: ما تقریبا نصف افطاری هادر ماه مبارک را آش می خوریم. معصومه در خصوص چگونگی و چرایی این موضوع می گوید: هر چند نسبت به این موضوع مطلع هستیم که آش و یا حلیم به خودی خود غذای زیاد کاملی نیست اما ما احساس می کنیم که این غذاها برای ماه مبارک بسیار خوش خوراک هستند.


ارزش غذایی آش
ولی آیا آش غذای کاملی به حساب می آید؟یک کارشناس تغذیه می گوید:آش یک پیش غذا و یا پس غذا نسیت و می توان آنرا به عنوان یک غذای کامل مصرف نمود . محمدرضا حیدری درتشریح این مطلبمی گوید: اجزاء آش را دسته های غذایی مختلف مورد نیاز انسان تشکیل می دهد که آنرا به یک غذای کامل تبدیل می کند. وی ادامه می دهد: یکی ازمواد مورد مصرف در آش ها حبوبات هستند ، حبوبات از نظر پروتئیین غنی بوده و می توان آنها را جایگزین مناسبی برای گوشت دانست. این کارشناس تغذیه تاکید می کند: حبوبات دارای مقدار زیادی فیبر بوده که برای درست کار کردن دستگاه گوارش بسیار مناسب هستند. وی در رابطه با ارزش غذایی سبزی آش نیز می گوید: سبزی حاوی مقدار زیادی از فیبر است والبته دارای ویتامین های مثل ویتامین سی نیز می باشد، که خوردن آن در کاهش فشار و چربی خون موثر است. وی تاکید می کند: آش را می توان به عنوان یک غذای کامل مصرف نمود و نه به عنوان یک پیش غذا و یا پس غذا.این کارشناس به نکته مهمی در مورد آش اشاره می کند وآن روش پخت است
این کار شناس با اشاره به اینکه مشکل اساسی در روش پخت است می گوید:غرق کردن پیاز و نعنا در روغن نه تنها خواص این مواد را از بین می برد، بلکه خود عامل بسیاری از بیماریها است. وی می افزاید:خرد کردن سبزی و سرخ کردن بیش از حد آن باعث از بین رفتن خواص آن مخصوصا ویتامین سی خواهد شد.

ظروف یکبار مصرف با مجوز های بهداشتی
بر فرض ا ینکه تمام نکات بهداشتی در تهیه وپخت آش رعایت شده باشد استفاده ازظروف یکبار مصرف موضوعی است که این ماده غذایی مفید را غیر سالم می کند. کارشناس شبکه بهداشت شهرستان در خصوص ظروف یکبار مصرف می گوید:اولا این ظروف باید دارای مجوز های بهداشتی باشند ،اولویت با ظروف گیاهی است که غالبا زرد کم رنگ هستند و حالت مات و کدر دارند و در مرحله بعد نیز شهروندان باید ازظروف پی پی یا پلی پرو پیلن استفاده نمایند. وی به مردم توصیه می کند که جهت خرید آش یا حلیم سعی کنند از ظروف منزل استفاده نمایند.


استفاده از روغن جامد ممنوع
کارشناس شبکه بهداشت در رابطه با استفاده از روغن های جامد جهت سرخ کردن مواد آش نیز هشدار می دهد ومی افزاید: استفاده از روغن های جامد در آش فروشی ها جهت سرخ کردن ممنوع می باشد و متصدیان باید تنها از روغن های مایع مخصوص سرخ کردن استفاده نمایند.

خریداز مراکز دارای پروانه
این کارشناس همچنین می گوید: مردم این نکته را مد نظر داشته باشند که آش را فقط از مراکز دارای پروانه کسب تهیه نمایند و از خرید آش از دیگر مغازه ها مانند خواروبار فروشی ها و ساندویچ فروشی ها و سایر مراکزی که فقط در ماه مبارک رمضان و به صورت موقت اقدام به عرضه آش می کنند خودداری کنند.

چند پیشنهاد
مغازه هایی که اقدام به عرضه آش و حلیم می کنند، در مغازه خود با نصب اعلامیه برای مردم توضیح دهند که ریختن آش و یا حلیم داغ در ظروف یکبار مصرف چه عواقبی را به همراه داد.
رسانه هاهم اطلاع رسانی لازم رادر مورد شرایط یک آش سالم انجام دهند.