امسال هیچ مورد گازگرفتگی گزارش نشده است

ارسال در حوادث

فصل سرما متاسفانه همواره با خبرهای تلخی از گازگرفتگی همراه می شود و غفلت های ما گاهی آتش وسایل گرمایشی را که باید گرمایی خواستنی و زندگی بخش برایمان به ارمغان بیاورد تبدیل به آتشی خانمانسوز و مرگبار می نماید. به گزارش خبرنگار فرصت آنلاین، آمار گازگرفتگی امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته با کاهش روبرو بوده است. معاون اطفای حریق و عملیات سازمان آتش نشانی خمینی شهر در اینباره گفت: امسال خوشبختانه تا کنون حادثه گازگرفتگی به ما گزارش نشده است این درحالی است که اخبار سال گذشته نشان می دهد خمینی شهر با داشتن یک مورد فوت ناشی از گازگرفتگی در آبان ماه 92، یک پنجم گازگرفتگی های منجر به فوت کل استان را در هفت ماهه ابتدای سال گذشته به خود اختصاص داده است. اگرچه بررسی علل گازگرفتگی های سال های گذشته خبر از آن می دهد که برخی ناشی از روشن کردن بخاری بدون لوله و یا در حمام های عمومی اتفاق افتاده اما کبیری عامل بیشتر گازگرفتگی ها در خمینی شهر را آبگرمکن های دیواری می داند و دراینباره می افزاید: نقص در کلاهک و همچنین کوچک بودن فضایی که آبگرمکن در آن تعبیه شده، مقصر اصلی اکثر گازگرفتگی ها در خمینی شهر است.


اگرچه خوشبختانه تا این تاریخ از فصل سرما از خطرات ناشی از گازگرفتگی در امان مانده ایم که قطعا نقش هشدارها و آموزش ها در این ایجاد امنیت بسیار پرنگ بوده است اما نگرانی هنوز باقی است و تنها راه در امان ماندن از آن ارائه هشدارها و آموزش ها و توجه به علل حوادث است که مروری بر آنها می تواند موثر باشد:

 

1- آبگرمکن های دیواری: نقص در کلاهک و نیز تعبیه آبگرمکن در آشپزخانه های کوچک باعث گازگرفتگی می شود. چون آبگرمکن ها اکسیژن زیادی مصرف می کنند که یا باید در فضاهای بزرگ و جادار نصب شوند و یا هر 45 دقیقه یکبار یک راه ورود و خروج هوا برایشان فراهم شود تا خطرآفرین نباشند.

آبگرمکن های دیواری در تمام زمانی که شخص در حمام به سر می برد، روشن است و به همراه بخاری ها و همچنین اجاق های خوراک پزی شروع به مصرف اکسیژن داخل فضا می کنند و از آن جا که به دلیل جلوگیری از ورود سرما مسیرهای ورود و خروج هوا بسته می شود، به تدریج اکسیژن هوا رو به کاهش گذاشته و همین موجب بروز علائم گازگرفتگی می شود. به دنبال کاهش شدید اکسیژن این وسایل گرمایشی ناقص می سوزند و در نتیجه گاز منوکسید تولید می شود. وقتی کل اکسیژن محیط تمام شود، این وسایل شروع به دوده دادن می کند که بسیار خطرناک و کشنده است. این آبگرمکن ها باید توسط افراد متخصص نصب شود و قطر لوله ها باید 15 سانتی متر و ارتفاع آن از پشت بام 80 سانتی متر و حتما دارایH باشد.

 

2- حمام های عمومی قدیمی: حمام های قدیمی با «تون» کار می کردند و نفت سیاه و گازوییل آبشان را گرم می کرد و حالا تبدیل این تون ها به وسایل گازسوز شرایط این حمام ها را غیر ایمن می کند و حادثه همواره در کمین شان است.

 

3- شعله های روباز: استفاده از شعله های روباز مانند گاز پیک نیک در فضاهای بسته که در نهایت منجر به کم شدن اکسیژن و انتشار گاز مونوکسید کربن می شود.