مرگ کارگر 23 ساله بر اثر سقوط در چاه

ارسال در حوادث

صفت اله در کف چاه و رفیع اله در فاصله 20 متری از کف در داخل تونلی خشک مشغول حفاری شدند. ظهر هنگام قصد بیرون آمدن از چاه را داشتند، ابتدا صفت اله به وسیله طناب پاکله به سطح زمین صعود کرد و قرار بود بعد از او رفیع اله بالا بیاید اما از آنجا که وی به اشتباه به جای اینکه طناب را داخل قلاب بالابر قرار دهد، نقطه اتصال طناب به وسیله سیم مفتول را داخل قلاب جا داد و خودش روی طناب پاکله نشست، هنوز بیش از یکی دو متر بالا نیامده سیم مفتول شل و پاکله از قلاب بالابر جدا شده و منجر به سقوطش به کف چاه از ارتفاع حدود 22 متری و فوت وی شد.
قوانین مربوطه:
1-ماده 12 آیین نامه و مقررات حفاظتی حفر چاه های دستی:
قلاب مورد استفاده باید سالم بوده و به طور محکم و مطمئنی با طناب درگیر شده و گلوگاه آن مجهز به شیطانک و به صورتی باشد که در هر حال احتمال آزاد شدن بار به طور ناگهانی وجود نداشته باشد و تحمل ناکافی در مقابل حداکثر بار و ضربه های وارده را داشته باشد.
2-ماده 20 آیین نامه و مقررات حفاظتی حفر چاه های دستی:
مقنی قبل از ورود به چاه برای عملیات چاه کنی باید طناب نجات را به کمک کمربند ایمنی مخصوص به خود بسته باشد.
3-ماده 58 آیین نامه و مقررات حفاظتی حفر چاه های دستی:
کارگران مسوول حفر چاه باید مجهز به وسایل حفاظت فردی از جمله کلاه، کفش ایمنی، طناب، کمربند ایمنی، دستکش و لباس کار و در صورت لزوم عینک حفاظتی باشند.
مقصّران حادثه:
حسب دستور مقام قضایی حادثه دیده بر اساس موارد اشاره شده در بند 1 و2 و پیمانکار اصلی بر اساس بند 3  هر دو مقصر می باشند و البته حادثه دیده سهم بیشتری از این تقصیر را به عهده دارد.