نابینایی کارگری با 2 روز سابقه کار

ارسال در حوادث

جوان 25 ساله ای که تنها دو روز بود در کارگاه آهنگری واقع در خیابان نبوی منش مشغول به کار شده بود، از ناحیه چشم راست دچار نابینایی شد. سربازرس حوادث کار اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این باره گفت: هنگامی که کارگر برای تنظیم قالب مشغول کوبیدن پتک دستی بر روی گوه (قلم آهنگری) شد تا قالب در محل مورد نظر قرار بگیرد، در اثر پرش پلیسه به چشم راست، دچار حادثه گشت و پزشک نابینایی او را تایید کرد.
دیباجی علل بروز این حادثه دردناک را به شرح زیر اعلام کرد:
1- عدم استفاده از عینک حفاظتی علی رغم اینکه طبق رسیدی که کارفرما ارائه داده است، عینک روز قبل تحویل وی شده بوده است و کارگر در اثر بی احتیاطی و سهل انگاری از آن استفاده نکرده است. (نقض ماده 6 آیین نامه ایمنی در صنایع آهنگری)
2- عدم استفاده از روش مناسب جهت ضربه زدن با پتک به گوه به طوری که در اثر ضربه مستقیم کف پتک به کف گوه احتمال ایجاد پلیسه خیلی کم بوده ولی در اثر ضربات زاویه دار احتمال ایجاد پلیسه زیاد می شود.
3- عدم نظارت کارفرما و عدم ارائه آموزش کافی به کارگر.
سربازرس حوادث کار در این باره افزود: دیه یک چشم برابر قانون مجازات اسلامی نصف دیه کامل است اما از آنجا که در این حادثه کارگر و کارفرما هر دو به یک اندازه مقصر بودند کارفرما محکوم به پرداخت یک چهارم دیه کامل شد.
دیباجی در ادامه با اشاره به حادثه مشابهی که در یک شرکت ذوب چدن در یکی دیگر از شهرستان های استان اتفاق افتاد و توسط وی بررسی شد، گفت: وقتی بازرس فرآیند این شرکت در حال بازرسی بوده، کارگر مسئول کوره یک برای جداسازی نمونه از قالب با چکش شروع به زدن ضربه به قالب می کند در این هنگام پلیسه ای بیرون پریده و به چشم راست بازرس برخورد می کند و او را از ناحیه این چشم نابینا می نماید.
دیباجی در پایان به همه کسانی که با دستگاه های فرز سر و کار دارند توصیه کرد برای در امان ماندن از پرش ذرات ریز جامد که در حد یک سر سوزن آن باعث نابینایی می شود، حتما از عینک حفاظتی استفاده کنند.