جاده مرگ باز هم قربانی گرفت

ارسال در حوادث

tasadof--2در مورد جاده‌هاي اطراف شهرستان مي‌گويم كه واقعاً دچار محدوديت است. دچار يك چالش عمده است. اين تهديد است. همين امروز صبح داشتيم مي‌آمديم واقعاً وحشتناك بود. ماشين‌هاي سنگين آمدند در كنار ماشين‌هاي كوچك. اين جاده تابحال چندين كشته داده. خداي ناكرده ممكن است نوبت بعدي يكي از خود ما باشد. يك نفر از دنيا مي‌رود چندين خانوار را دچار سختي و مصيبت مي‌كند.

بعلا‌وه مشكلا‌ت حاد اجتماعي كه دنبالش هست. خانواده مي‌رود تحت پوشش كميته امداد و بهزيستي و بجز اين مفاسد و خيلي چيزهاي ديگري كه هست...  اين، بخشي از سخنان صريح دكتر ذاكر اصفهاني استاندار اصفهان بود كه در جريان سفرش در اواسط آبان ماه به شهرستان و در جلسه شوراي اداري بيان كرد. وي در جلسه مذكور – كه يكي از محورهايش بررسي دلايل عدم تكميل جاده كمربندي خميني شهر بود- خواستار حل و فصل سريع موضوع شد.
وي در ان جلسه، جمله صريح ديگري هم گفت: بنده به عنوان نماينده حاكميت، از اين به بعد يك قطره از اين خون را برعهده نخواهم گرفت... نهايتاً اگر پاسخي دريافت نكردم به عنوان استاندار و به عنوان كسي كه بايد بين اختلا‌فات دستگاه‌ها حكميت كند به هر نتيجه‌اي برسم آن را عملياتي خواهم كرد ولو اينكه موضوع را ببرم شوراي تأمين...
اما عدم تكميل جاده مذكور و تردد كاميونها از بلوار دانشگاه صنعتي كه حالا ديگر به دليل تعدد تصادفات به جاده مرگ معروف شده، و نيز اشكالات ساختاري و مهندسي جاده دانشگاه صنعتي باز هم در هفته گذشته حادثه آفريد و قربانياني گرفت.
در طول دو هفته گذشته باز هم شهر ما شاهد بروز دو حادثه سنگین و خطرناک در جاده مرگ بود؛ بلواری که بارها در یک سال گذشته نشریه فرصت به حوادث رخ داده در آن پرداخت ولی متأسفانه موانع بر سر راه اصلاح تردد در اين جاده برداشته نشده است.
در حادثه اول که همزمان با اولین روز بارش زمستانی رخ داد، در بلوار آزادگان به دلیل وجود مه صبحگاهی و لغزندگی جاده، یک دستگاه اتوبوس ترمز و با یک دستگاه خودرو برخورد نمود كه باعث برخورد و تصادف زنجیروار 40 عدد از انواع خودروهای سنگین و سبک اعم از اتوبوسهای واحد حامل دانشجویان دانشگاه صنعتی، تاکسی، تریلر و مینی بوس و خودروهای دیگر با هم شد. خوشبختانه این تصادف تلفات جانی به همراه نداشت اما راهبندان شديدي را ايجاد كرد و البته طبق گزارش مسؤول پایگاهای اورژانس شهرستان 33 نفر زخمی به همراه داشت.
این حادثه از چند زاویه قابل تأمل است: اول اينكه رسيدگي به این بلوار در محدوده قانونی اختیارات اداره کل راه و ترابری استان است و از نظر انتظامی هم باید مأمورین پلیس راه نجف آباد بر آن نظارت و کارشناسی کنند چون بلوار بعنوان یک مسیر بیرون شهری محسوب می شود پس علت حادثه را باید در بیرون از شهرستان پیگیر شد. دوم آنكه به همین علت مسؤولین پلیس راه حاضر در صحنه از هرگونه ابراز نظری در مورد حادثه خودداری کردند ولی برخي شواهد و نظرات بعضی از مسؤولین آگاه و مطلع حاکی از آن است که اداره کل راه و ترابری در ریختن مقداری سنگ و نمک مضایقه کرده و مه صبحگاهی و لغزندگی و سرعت زیاد خودروها نیز مزید بر علت شده است و همچنين حضور مسؤولین راهنمایی و رانندگی بیشتر از یک ساعت به طول انجاميده و به همین علت عملاً بلوار آزادگان در یک طرف کاملاً مسدود و در این باند دچار ترافیک شدید شد. نکته قابل توجه ديگر اینکه به علت شاهراه بودن این بلوار عملاً راه و مسیر دوم مطمئن برای عبور و مرور خودرو مخصوصاً براي ورود به شهرستان وجود ندارد و کسانی که از میدان استقلال قصد ورود به شهر خمینی شهر را داشتند در مدت تصادف، مجبور به تردد در راههای فرعی و یا منطقه دستگرد به عنوان اولین راه مطمئن شهری بودند یا مجبور به تحمل و صبر برای باز شدن راه شدند.
اما حادثه دوم كه بسيار تأسف بار شود. در اين حادثه، که در نوع نادر و کم نظیر بود، در جايي از بلوار، بین دو راننده تریلر سنگ کش و تریلر ولوو مشاجره اي در مي گيرد كه باعث توقف و مسدود شدن بلوار میشود و خودروهای در حال تردد شاهد مشاجره بین 2 راننده مذكور بودند كه ناگهان... ناگهان یک تریلر هوو كه ترمزهاي ضعيف‌اش داد مسئولان راهنمايي و رانندگي كشور را درآورده، در حال تردد به محل مشاجره مي رسد اما راننده قادر به ایست کامل نمي شود و با یک دستگاه پیکان، ژیان، وانت بار و نیسان برخورد می کند که راننده پیکان سواری در دم جان خود را از دست می دهد و نفر دیگر به شدت زخمی و راهی بیمارستان می شود.
در اين حادثه نيز، مسیر دو طرف جاده کاملاً مسدود و دچار ترافیک شده و کلیه خودروهای عبوری مجبور به عبور از جاده فرعی و خاکی حاشیه بلوار آزادگان می شوند.
از سوي ديگر، به علت نبود راههای خروجی در بلوار، بیشتر خودروهاي گیر افتاده در مسیر خاکی براي رهایی و خارج شدن از آن وضعیت باعث تخریب جداول بلوار و موانع سیمانی و خسارت به فضای سبز بلوار شدند.
اين واقعه كه تنها اندكي بعد از حادثه تأسف آور پارك پيروزي رخ داد، يك بار ديگر معضل جاده كمربندي و موانع تكميل آنرا در اذهان زنده كرد و البته اعتراض شديد مردم را به دنبال داشت.
تعداد زیادی از رانندگان و اهالی بومی شهر که شاهد صحنه تصادف بودند در حاشيه حصنه تصادف دوم در گفتگو با خبرنگار فرصت ضمن انتقاد از مسؤولین وکم توجهی به حل مشکل اصلاح جاده کمربندی، خواستار تسريع در اين امر شدند.
گفتني است از سه سال قبل از طرف دولت مقرر شد عبور کامیون از جاده کمربندی به بلوار آزادگان ممنوع شود و این جاده از حالت جاده بیرون شهری خارج و به جاده دورن شهری تبدیل شود تا دیگر محل تردد کامیونهای سنگین مخصوصاً سنگ کشها نباشد و لذا جاده كمربندي بعنوان راه جايگزين مورد نظر قرار گرفت اما متأسفانه به موانعي برخورد كرد كه اكنون ديگر همه از ان اطلاع دارند.

چه خبر از كمربندي؟
اما بررسي هاي دقيق نشان مي دهد تمام حوادث و اتفاقات جانی و مالی چند ساله اخیر به نوعی با ورود و تردد کامیون در این بلوار – به دليل ناتمام ماندن جاده كمربندي - ارتباط داشته است. بر همین اساس برای مشخص شدن آخرین وضعیت حل اختلاف ایجاد شده بر سر چند متر زمین ورودی جاده اصلاحی کمربندی، خبرنگار فرصت با مدیر کل راه و ترابری استان گفتگوي كوتاهي انجام داد.
مهندس عشايري در اين باره به خبرنگار فرصت گفت: بعد از برگزاری جلسه شورای اداری استان و همزمان با سفر استاندار به خمینی شهر تاکنون چندین جلسه با مسؤولین مربوطه برگزار و مقرر شد امور کارشناسی شود و در هفتهای که گذشت قیمت گذاری قطعه زمين مورد اختلاف توسط هیأت 3 نفره متشکل از نمایندگان راه و ترابری، سپاه و یک نماینده ناظر انجام شده است و بعد از قیمت گذاری ارزش زمین مورد نظر اعلام خواهد شد.
مهندس عشایری در ادامه درخصوص زمان اجرای پروژه ناتمام جاده كمربندي گفت: به علت اینکه هنوز قیمت زمین مشخص نشده و ما نمی دانیم که آیا قیمت تعیین شده با توجه به توان و بودجه مالی ما قابل پرداخت خواهد بود يا خير به صورت رسمی امکان ارائه زمان قطعی تکمیل طرح وجود ندارد ولی در صورتی که مبلغ مشخص شده در توان ما باشد پس از پرداخت و توافق، به یک ماه زمان نیاز داریم تا پروژه به بهره برداری برسد.
وی افزود: به نظر میرسد تا یک ماه آينده جواب قطعی قيمت کارشناسی و مراحل اداری آن مشخص شود. عشايري در پاسخ به اين سئوال فرصت كه اگر بر سر قيمت به توافق نرسيديد چه خواهد شد گفت: در صورتی که بر سر قیمت زمین به تفاهم نرسیدیم مجبور هستیم طرح مذکور را به شورای ترافیک استان برگشت دهيم و تصمیم گیری نهایی به عهده این شورا خواهد بود.
وی در انتها تصريح كرد: بعد از آن جلسه مسؤولین سپاه همکاری خوبی با ما داشتهاند ولی جهت تصمیم گیری نهایی و اجرای طرح منتظر مشخص شدن قیمت برآورد شده هستیم.

آقاي راننده
اما راننده کامیون هوو كه در حادثه دوم قرباني گرفت در حاشيه صحنه تصادف در خصوص تصادف گفت: یکی از معایب بزرگ این بلوار این است که در این بلوار دیدکافی وجود ندارد. اکثر رانندگان با تجربه و کسانی که شاهد تصادف در این بلوار بوده اند از ورود به این جاده و بلوار خودداری کرده و یا اینکه با احتیاط کامل از آن عبور می کنند. یکی از همراهان این راننده هم گفت: درمواقعی که ما مجبور می شویم به خمینی شهر بیاییم با ترس و دلهره وارد این بلوار می شویم. این بلوار از نظر دید کافی و اصول مهندسی عیب دارد و پیچ های آن مانع دیدکافی رانندگان می شود.