سختی های زیادی را پشت سر گذاشته ایم

ارسال در در شهر

شرکت شنساکو به عنوان یکی از بزرگترین شرکت های طراح و مجری مبلمان شهری در ایران سالهاست در منطقه دوشاخ خمینی شهر و در درچه با همه فراز و نشیب ها و شرایط اقتصادی مشغول به کار است.
برای آشنا شدن هر چه بهتر با این شرکت با نوید دستانی مدیرعامل این شرکت نماساز به گفتگو نشستیم که خواندنش خالی از لطف نیست:

جناب دستانی ، به عنوان مدیرعامل شرکت معرفی کوتاهی از شنساکو داشته باشید؟
شرکت ما در سال 79 به طور رسمی شروع به کار کرد و فعالیت اصلی ما بحث تولید مبلمان شهری است که به وسایلی مانند ایستگاه های اتوبوس، باجه های تلفن، مجسمه سازی تزیینی برای سطح شهر، سطل های زباله، نشیمن گاه های سطح پارک ها و غیره گفته می شود.

در چند واحد تولیدی این محصولات را تولید می کنید؟
 در مجموع همه وسایلی که ما تولید می کنیم به عنوان مبلمان شهری شناخته می شود و در مجموع به عنوان یک مجموعه کارگاهی شناخته می شود اما به دلیل کمبود فضا و بحث ایمنی وسایل آتش سوزی چون نمی توان در یک کارگاه هم کار فلز و هم چوب را انجام داد کارمان را در 3 واحد جداگانه انجام می دهیم. که کارگاه های ما در خمینی شهر، درچه و منطقه بالاتر از امامزاده سید محمد می باشد.

مواد اولیه محصولات شما چه موادی است؟
چوب، فلز، شیشه سکوریت . این مواد اولیه می توانند در اجناس متفاوت به درصدهای متفاوت به کار رود که بسته به نوع جنس و طراحی، حجم کار و غیره دارد.

به جز شهرداری ها از ارگان های دیگر هم مشتری دارید؟
 بیشتر مشتریان ما نهادها یا سازمان هایی هستند که در زمینه زیباسازی وسایل و فضای شهری کار می کنند بنابراین 80 درصد مشتریان ما را شهرداری ها تشکیل می دهند، در مراحل بعدی دانشگاه ها به ویژه دانشگاه آزاد. دلیل آن هم این است که از نظر بودجه مشکلات کمتری نسبت به دانشگاه های دولتی دارند . البته سازمان هایی مانند بنیاد مسکن و یا شهرک شهید منتظری هم خریدهایی از ما داشته اند.

با چه شهرداری هایی همکاری کردید؟
 در طول این چند سال با شهرداری های زیادی در سطح کشور کار کرده ایم. به هرحال براساس نیاز شهرداری های زیادی از ما خرید می کنند و تعداد آنها در سال های مختلف متفاوت است.  مثلا امسال ما به خمینی شهر، سیستان و بلوچستان، چهارمحال و بختیاری جنس می دهیم، سال بعد استان گیلان و غیره. با توجه به نیازهای متفاوت هرساله شهرداری ها این طور نیست که ما همه هزار شهرداری سراسر کشور را پوشش دهیم. فروش ما همیشه تغییر می کند، مثلا آخرین شهرداری، شهرداری صحنه و سقز از شهرهای استان کرمانشاه بودند که از ما خرید کردند.

در این زمینه شرکت های رقیب هم دارید؟
از اول که ما کار را شروع کردیم، تعداد این گونه شرکت ها 10 الی 20 تا بیشتر در کل کشور نبود، اما به جرات می توانم بگویم در سال های اخیر حداقل در حدود 400 الی 500 شرکت اضافه شده اند، که دلیل آن تصور غلطی است که فکر می کنند درآمد خوبی از این شغل نصیبشان می شود، اما وقتی وارد بازار کار می شوند، متوجه می شوند کار ما بسیار دشوار است.

به چه کشورهایی صادرات داشته اید؟
 صادرات ما بسیار محدود است، یک سری بازرگان های عراقی زمان های خاصی در سال جنس خرید می کنند که البته بعد از تغییر شرایط سیاسی عراق این اتفاق به ندرت می افتد قبلا هم که می آمدند که فقط از ما خرید نمی کردند و این تجار از شرکت های مختلف خرید می کردند که بخش محدودی هم شامل حال ما می شد.

صادرات شما مختص کشور عراق بود ؟
بله، چون برای مثال در طول 5 سال یک بار به مثلا ارمنستان فرستاده می شود، اسمش صادرات نمی شود. صادرات باید با برنامه و اصول باشد یعنی به عنوان مثال در طول سال باید چندین بار اتفاق بیفتد، این که بازرگانی بیاید و بسیار بسیار محدود خرید کند اسمش صادرات نمی شود. برای صادرات باید بازاریابی انجام شود یعنی مثلا وزارت بازرگانی شرایطی فراهم کند که نمایشگاه هایی در کشورهای مختلف مثل عراق بر پا کند تا محصولات برای آن کشور شناخته شوند. الان چندین سال است این اتفاق نمی افتد. در سال های قبل این کار را می کرد اما الان این کار را هم نمی کنند. برای ما هم با این قیمت دلار اصلا این نمایشگاه ها به صرف نیست چرا که آن جا رقیب های سرسختی مثل ترکیه وارد شده اند.

چرا خمینی شهر را برای سرمایه گذاری انتخاب کردید؟
به دلایل زیاد، به عنوان مثال نزدیکی به شهر اصفهان و از سوی دیگر همسایه نجف آباد که قطب صنعت، فلز و آهن است. این مزیت ها هزینه های ما را کاهش می داد. در نتیجه به همین دلیل خمینی شهر را انتخاب کردیم.

برای چند نفر اشتغال زایی کرده اید؟
 درکارگاه اصلی به طور ثابت 4 الی 5 نفر هستند که این ها استادکار ها و نیروهای آموزش دیده ما هستند که حتی ما مجبوریم از جیب خودمان و با هزینه شخصی خودمان حقوق و دستمزد آن ها را پرداخت کنیم. به هر حال در سال های اخیر اوضاع کار ما بسیار بد بوده است، هزینه های سنگین و اجاره کارگاه ها و دفتر فروش همه و همه، شرایط را سخت کرده است، بسته به فروش ما و رونق کارمان در برخی مواقع 6 و 7 نفر حتی 2 و 9 الی 12 نفر هم می رسد که البته این تعداد افرادی هستند که مستقیما به کار گمارده می شوند اما با توجه به این که ما بسیاری از قطعات خود را به اجبار از شرکت ها و کارگاه های دیگر تامین کنیم به جرات می توانم بگویم 20 الی 40 نفر دیگر را هم به طور غیر مستقیم شغل ما برایشان اشتغال زایی می کند که همه این ها بستگی به رونق ما داشته باشد.

آیا همه این افراد از خمینی شهر هستند؟
 بله، باید همه این کارگران را از خمینی شهر انتخاب کنیم، چرا که به هر حال قطعاتی که ما سفارش می دهیم هر اندازه به لحاظ ساخت و بعد مکانی از ما دورتر باشند با توجه به اضافه تر شدن هزینه های ساخت و رفت و آمد هزینه های تولید ما بیشتر می شود.

فکر می کنید تا چه اندازه در کار خودتان موفق بوده اید؟
باید بگویم ما یکی از ماندگار ترین شرکت ها در زمینه کاری خودمان هستیم. به هر حال در طول این سال ها، ما سختی های زیادی پشت سر گذاشته ایم، الان شرکت های همکار زیاد شده است، شهرداری ها با عدم بودجه مواجه هستند و در این بازار رقابتی ما به عنوان یک تولید کننده مجبور هستیم، اجناس را با بهترین کیفیت و پایین ترین قیمت به شهرداری ها ارائه کنیم . این در صورتی است که در بسیاری از مواقع شهرداری ها از ما نسیه می خرند، و در پرداخت بدهکاری های خود بدقولی می کنند و ما مجبوریم با آن ها کنار بیاییم  و البته با همه این سختی ها بسیاری از شرکت ها شکل گرفتند و بعدا ورشکست شدند ما تا حالا توانسته ایم با تمهیداتی که اندیشیده ایم خود را حفظ کنیم.

چه تمهیداتی اندیشیده اید؟
 برای مثال همیشه سعی کرده ایم جنسی که تولید می کنیم طراحی اش به روزتر، خلاقانه تر و زیباتر باشد. صندلی که الان تولید می کنیم سعی می کنیم از صندلی قبلی زیباتر، جذاب تر و خلاقانه تر والبته با کیفیت باشد، و به همین دلیل توانسته ایم مشتریان خود را نگه داریم.

اوج زمان کاری تان چه ایامی از سال است؟
ما فقط در ایام سال دو موقع از سال فصل کاریمان است، یکی ایام عید و دیگری خرداد و تیرماه است. مابقی از سال را در رکود و بیکاری به سر می بریم. در شب عید معمولا مطالبات شهرداری ها وصول می شوند و در برج 3 و 4  شهرداری ها بودجه هایشان را دریافت می کنند و در نتیجه یک حجم خریدی می توانند از ما داشته باشند و مابقی سال که شهرداری ها بودجه ندارند و باید نسیه با آن ها کار کرد.
چه موانعی برای تولیدات شما وجود دارد؟
 به هر حال تولید حمایت های خاص خودش را می طلبد. برای مثال اول که کار را شروع کردیم با یک دفتر کار در اصفهان و کارگاه در خمینی شهر، هم اداره دارایی اصفهان از مالیات می گرفت و هم اداره دارایی خمینی شهر. هم توسط بیمه جریمه می شدیم چرا که راه کارها را بلد نبودیم، به عبارت دیگر حداقل اطلاع رسانی هم در این باره انجام نمی شد، یعنی حتی اگر شرکتی ایده و خلاقیت هم داشته باشد علاوه بر این که حمایتی از آن نمی شود، راه کارهای لازم هم به آن ارائه نمی شود.
از طرفی بالا رفتن هر روزه هزینه های تولید، دستمزد کارگران، بیمه، اجاره بها، دارایی و غیره و از طرفی عدم بودجه کافی از شهرداری ها همه و همه موانع تولید هستند.