کرتمان نه کتابخانه دارد، نه ورزشگاه، نه پارک نه...

ارسال در در شهر

منطقه ای که علی رغم تاریخ طولانی و مردمی سخت کوش، شاهد تبعیض است. مردم کرتمان حق دارند دو کیلومتر آن طرف تر، در اصفهان امکانات را ببینند و با خود مقایسه کنند و البته گاه گاهی از خود بپرسند جرم ما چیست؟ سهم آنان اما از پیشرفت اصفهان، سرریز جمعیت اصفهان است که به امید بهره مندی از امکانات مرکز استان، راهی اصفهان می شوند اما توان خرید یا اجاره جایی را ندارند. این می شود که جایی مثل کرتمان را برای زندگی انتخاب می کنند بدون اینکه در هیچ یک از طرح های توسعه اصفهان، کرتمان به عنوان محل اسکان سرریزِ اصفهان در نظر گرفته شده باشد. آری؛ یک سوم کرتمان را امروز مهاجران شکل داده اند.
کرتمان شده شترمرغ!
کرتمان با بیش از 7 هزار نفر جمعیت، سهم چندانی از فضاهای فرهنگی، آموزشی، ورزشی و ... نبرده و سرانه اش در حد صفر است. مهدی کریمی از جوانان کرتمان در این باره می گوید: کرتمان به جز مسجد، مرکز خاصی ندارد؛ نه پارک دارد، نه کتابخانه. جوان ها برای گرفتن کتاب از کتابخانه یا استفاده از سالن مطالعه باید به آدریان بروند. برای رفتن به پارک هم باید به پارک آتشگاه بروند.
حجت الاسلام احمدی امام جماعت مسجد جامع کرتمان در این باره می گوید: اینجا مثل شترمرغ است. نه خدمات شهرداری دارد نه خدمات روستایی. هنوز نامه های ما از طرف اصفهان یا اداره ثبت خطاب به شورای روستا می آید مشخص نیست ما داخل محدوده ایم یا داخل حریم.
وی ادامه می دهد: اینجا ورزشگاه ندارد، 15-10 سال پیش زمینی را به تربیت بدنی واگذار کردند ولی هنوز کاری در مورد آن صورت نگرفته. اینجا کتابخانه هم ندارد در حالی که زمینش را داریم. مدرسه خدیجه کبری 18 سال است مخروبه شده و به محل زندگی حیوانات تبدیل شده است. زمین آن را خیرین از محل واگذار کردند ولی الان رهاست. ما پیشنهاد دادیم این مدرسه را به یک مرکز فرهنگی تبدیل کنند. مسوولان زیادی را هم برای بازدید آوردم. حمام قدیمی کرتمان را هم بانو مجتهده امین ساخته است.
احمدی گفت: زمانی که کرتمان روستا بود بیشتر به آن می رسیدند. در کرتمان زمینی با 1500 متر مربع وسعت در منطقه ای خوب داریم و حاضر هستیم آن را به صورت رایگان در اختیار دولت قرار دهیم تا مجتمعی فرهنگی بسازد ولی ارگانی قبول نمی کند. این زمین داخل محل واقع شده است.

خانه بهداشتی که رها شد
امام جماعت مسجد جامع کرتمان ادامه می دهد: خانه بهداشت را با هدف بازسازی، خراب و تا نصفه هم بتن ریزی کرده و بعد رها کردند. رییس شبکه بهداشت و معاونانش را دعوت کردیم و گفتیم چکار می خواهید بکنید؟ گفتند پول بدهید تا بسازیم. حدود 4-3 سال است رهایش کرده و فعلا یک خانه را اجاره کرده اند.
کریمی از کشاورزان کرتمانی هم در این باره  می گوید: ورودی کرتمان اصلا مناسب و در شان نیست. آسفالت ما خیلی مشکل دارد. جان مردم در این باره به لب رسیده و شهرداری یک آسفالت نمی کند. مردم راضی هستند حداقل چاله ها پر شود تا مردم زمین نخورند. نصرآباد 3-2 کیلومتر بیشتر با ما فاصله ندارد ولی چون زیر نظر اصفهان است خیلی به آن می رسند. این نوع برخورد تبعیض آمیز است.

به کام دلال ها
حاج حسن کریمی یکی از تولیدکنندگان گل در کرتمان، بزرگترین مشکل تولیدکنندگان کرتمان را دلال بازی دانسته و در این باره می گوید: این کار فقط برای دلال ها سود دارد. مثلا ما حدود 9 ماه درگیر کاشت گل شب بو هستیم. امسال یک کوزه شب بو را نهایتا از ما 1300 تومان خریدند در حالی که به دست مصرف کننده به قیمت سه هزار تومان می رسد. برای خود ما یک کوزه شب بو حدود 1200 تومان درآمده است یعنی ما از هر کوزه صد تومان گیرمان می آید بقیه اش را دلال ها استفاده می کنند. برای همین می بینید که باغداران دلشان پر است. کشاورزی هم همینطور است بماند که خیلی از این محصولات را چکی فروختم و پولش هیچوقت برنگشت.
وی ادامه می دهد: امسال تولیدمان بیش از قبل است. خود من امسال حدود 80-70 هزار گل شب بو، حدود 50 هزار داودی، 15 هزار از انواع گل ناز و ... کاشته ام. تولیدات کرتمان به کشورهای عراق و .. هم صادر می شود. مدتی هم گل شب بو به آلمان صادر می شد. در داخل کشور هم این تولیدات به شهرهای مشهد، تهران، شیراز، تبریز، اهواز و .. صادر می شود.