تعاریف و واژه ها(2)

ارسال در در شهر

 

shahrvandدر نوبت پیش ضمن معرفی مجموعه پیش رو و اهداف آن و ضرورت  مباحث شهروندی و آموزه های آن، تعاریفی از شهر، شهرنشین، شهروند، ساکنان بومی، مهاجرین و شهروند سازمانی ارائه دادیم که می توانید با جستجوی یکی از کلمات مطلب را یافته و بخوانید و اینک ادامه بحث.

 

7- سازمان:

منظور ادارات، نهادها و ارگانهای مختلف در شهر مانند شهرداری، فرمانداری، نیروی انتظامی، دادگاه ها و ادارات مختلف می باشد که هر کدام دارای وظایف و مسؤولیت هایی بوده و نسبت به شهروندان وظایفی داشته و شهروندان نیز در ارتباط با آنها بایستی در چهار چوب شهر وظایف آنها انتظار داشته باشند

8- نهادهای فرهنگی

منظور لیه سازمانها و نهادهای دولتی، نیمه دولتی و خصوصی و مردمی هستند که جنس کار آنها فرهنگی است که شامل گروه ها و کانونهای ادبی و هنری و فرهنگی و فیلم و هنرهای مختلف و موزه ها و نمایشگاه های مختلف مربوط و انتشارات و کتابهانه ها و نشریات مکتوب و مجازی می باشد.

9- سازمانهای مردم نهاد NGO

منظور گروه هایی است که چند نفر علاقه مند به زمینه خاصی مثلاً کوه، محیط زیست، کویر، پارک آموزش بهداشت و غیره تشکیل داده اند و به طور تخصصی و غیر دولتی در آن زمینه فعالیت می کنند.

10- نهاد های دینی:

منظور کانونها، هیأت ها و گروه هایی هستند که در مساجد، حسینیه ها و کانونهای قرآنی در جهت آموزش، پاس داشت دین و شعائر آن فعال هستند.

11- نهادها و سازمانهای خیریه:

منظور انجمن ها، مؤسسات، نهادها، کانون ها، صندوقها و گروه های خیریه هستند که در زمینه های متنوع نیازهای مردم از جمله رسیدگی به مستمندان، ایتام =، بیماران، قرض الحسنه و ازدواج و اداره درمانگاه های خیریه، مؤسسات نگه داری ایتام و معلولینف بیماریهای خاص و سالخورگان فعال هستند.

12- نهادهای آموزشی:

منظور تمامی مؤسسات دولتی و نیمه دولتی و غیر انتفاعی و خصوصی هستند که در امر تعلیم و تربیت و آموزش فعال هستند و شامل آموزش و پرورش، آموزشکده های خصوصی فنی و حرفه ای، مؤسسات آموزش عالی و مؤسسات آموزش مجازی و حوزه های علمیه می باشد.

تذکر: از ردیف های 6 تا 12 را گروه های شهروندی می نامیم.

13- فرهنگ:

برای فرهنگ تعاریف بسیار زیادی وجود دارد ولی مختصر اینکه مجموعه رفتارها و اعمال مردم در انواع حوزه ها را فرهنگ آن مردم می نامند.

14- فرهنگ غالب

ممکن است در هر حوزه ای مثلاً ازدواج ساکنین هر منطقه ای اعمال و رفتارهای مختلفی از خود بروز دهند ولی در این بین یک نوع آن از همه شایعتر و رایج تر است که به آن فرهنگ غالب می گوییم.

15- خرده فرهنگ:

نوع رفتار و اعمالی که گروه های اقلیت مثلاً مهاجرین از یک منطقه و فرهنگ به شهر دیگر دارند که معلوم است مربوط به تمامی مردم شهر نمی باشد مثلاً سبک عزاداری جنوبی ها در خمینی شهر که در واقع اقلیت است و خرده فرهنگ نامیده می شود.

تذکر: ممکن است تفاوتهایی جزئی در برخی تعاریف در منابع دیگر و توسط افراد دیگر وجود داشته باشد ولی هدف وارد شدن به این بحث ها نمی باشد و آموزه های رفتاری شهروندی و گروه های شهروندی مورد نظر می باشد و کاربرد تعاریف برای شفاف نمودن بحث های بعدی می باشد. ادامه مطالب در نوبتی دیگر.