رانندگان خط هفتصد دستگاه: خسارت ما باید جبران شود

ارسال در در شهر

 

haftsadگره کور ترافیکی خیابان های امام شمالی و جنوبی به عنوان نقاط مرکزی شهر چند سال است که نقل مجالس و محافل مشکلات شهری است و شورای ترافیک همواره به دنبال راه چاره ای بوده است که با کمترین آسیب و زیان و به قول فرماندار به عنوان رییس شورای ترافیک، با کمترین نارضایتی از جانب مردم این مشکل را تا حدودی رفع و رجوع کند

و در همین راستا اواخر تیرماه سال جاری شورای ترافیک طی برگزاری جلسه ای تغیر مسیر خط رفت هفتصد را از خیابان امام به خیابان شریعتی و جایگزین کردن تاکسی در این خط را چاره حل این مشکل دانست و لذا از ابتدای مرداد ماه این طرح اجرایی شد که اعتراضات شدید مردم و رانندگان این خط را در پی داشت تا آنجا که رانندگان چند روز از حاضر شدن بر سر پست هایشان امتناع کردند و سیل اعتراضات مردمی هم به سوی فرمانداری گسیل شد و به دنبال آن چند تن از رانندگان این خط به نمایندگی از بقیه به دفتر نشریه فرصت آمدند تا اعتراضات و مطالبات خود را به گوش مسوولین برسانند.

 

درد دل چند تن از رانندگان بخش خصوصی را در زیر می خوانید:

-طرح خصوصی سازی اتوبوس های خمینی شهر از کی شروع شد؟

خط درچه از فروردین89 شروع شد ولی خط هفتصد دستگاه از مهر ماه 89 .

-چرا این خط انتخاب شد؟

نمی دانم، شاید چون از اول می دانستند قرار است این بلاها  را سر این خط بیاورند.

-چی شد که شما پذیرفتید وارد بخش خصوصی بشوید؟

با هزار تا وعده وعید که سالی سه ماه سابقه برای شما در نظر گرفته می شود و اینکه این طرح کشوری است و خواهی نخواهی همه باید زیر بارش بروند.اولش گفتند به راننده های قراردادی هم سالی 3 ماه سابقه تعلق می گیرد اما بعد از امضا گفتند قراردادی ها سالی یک ماه.

-قرارداد را کی امضا کردید؟

قرارداد زمانی به ما تحویل شد که با سازمان تسویه حساب کرده بودیم و دیگر هیچگونه راه برگشتی برای ما وجود نداشت یا باید اتوبوس را تحویل می گرفتیم و یا از سازمان می رفتیم.

-این قرارداد را چه کسی تنظیم کرده است؟

این را از فلاورجان گرفته اند و فقط کلمه  فلاورجان را به خمینی شهر تغییر داده اند و البته اینطور که وکیل می گوید این قرار داد یک طرفه است و4 تا از ماده هایش هم حذف شده است.

-پس چرا در امضای قرارداد اینقدربی دقتی کردید؟

از بس به ما وعده و وعید داده بودند.

-کرایه ها به چه صورت بود؟

طبق قانون وزارت کشور کرایه اتوبوس های بخش خصوصی باید 20 درصد بیشتر از نرخ دولتی باشد یعنی بلیط ها که 60 تومان بود ما باید 75 تومان کرایه می گرفتیم.

-چقدر می گرفتید؟

گفتند اول کار همان 60 تومان را بگیرید به خاطر رفاه حال مردم و ما هم تحمل کردیم.

-هدفمندی یارانه ها چه تاثیری روی کار شما گذاشت؟

روزی 1500 تومان گازوییل می زدیم حالا شده است روزی 18 هزار تومان و بعد از گذشت 2 هفته کرایه ما به 75 تومان افزایش پیدا کرد، ما نظرمان این بود که 100 تومان بشود چون باید هر روز با بدبختی اندازه6 هزار تومان 25 تومانی جور

می کردیم و تازه کلی هم وقت مسافر گرفته می شد برای حساب و کتاب و بعضی وقت ها هم ما ضرر می کردیم چون مسافر پول خرد نداشت.

بعد از 4 ماه گفتند که دولت برای اتوبوس ها یک سبد حمایتی تدارک دیده است و به هرکدام 3 میلیون و 400 هزار تومان تعلق می گیرد البته این کمک قبلا هم بود منتهی الان به خاطر هدفمندی یارانه ها بیشتر شد.

-این پول را به راننده ها دادند؟

خیر به هیچ وجه.اصلا ما نمی دانیم میزان این بودجه چقدر بود، اما سازمان این پول را میان همه اتوبوس ها اعم از خصوصی و دولتی تقسیم کرده است حتی آن دسته از اتوبوس ها که خوابیده و استفاده نمی شود.

-پس در ازای پول حتما باید خدماتی به راننده ها ارائه داده باشند؟

به ازای هر 100 هزار کیلومتر یک جفت لاستیک می دهند، حواله روزی 50 لیتر گازوییل (مصرف گازوییل ما حالا که کولر روشن می کنیم روزانه 120 لیتراست)، روغن و باتری اما اصلا فاکتور به ما ارائه نمی شود وقتی از امور مالی سازمان تقاضای فاکتور می کنیم می گوید مگر آمده ای بقالی که فاکتور می خواهی!؟

-مشکلات کارتان چیست؟

روزی 18 هزار تومان گازوییل می زنیم، روزی 7 هزار تومان بیمه رد می کنیم و استهلاک ماشین هم بماند. آن وقت روزی 65 هزار تومان درآمد داریم که اگر بخواهیم برای یکی از شیفت ها راننده بگیریم باید فقط 30 هزار تومان به راننده بدهیم برای همین مجبوریم هر دو شیفت خودمان بایستیم از 6 صبح تا 9:30 شب و اکثرا دچار کمر درد شده ایم. همین جمعه پیش من راننده گذاشتم روی ماشین تا شب 28 هزار تومان کار کرد و من آخر شیفت باید 30 هزار تومان دستمزد می دادم. نظافت ماشین هم با خودمان است، برای راحتی مسافر پرده هم نصب کرده ایم.

-چه روزها یا دوره هایی بیشتر درآمد دارید؟

دوشنبه ها و چهارشنبه ها کمی بهتر کار می کنیم و یا اگر شب عیدی باشد که گاهی تا روزی 90 هزار تومان هم کار

می کردیم اما همین چند روز پیش من برای شیفت بعد از ظهر راننده گذاشتم روی ماشین فقط 500 تومان کار کرد یا روزهای تعطیل که اصلا صرف نمی کند.

-از اتوبوس های خصوصی شهر های دیگر خبر دارید؟

فلاورجان که سازمان اتوبوس رانی اش 2 سال است تاسیس شده کاملا خصوصی است و تا کنون 600 هزار تومان به اضافه یک جفت لاستیک به راننده داده اند البته ناگفته نماند که مبلغ 85 هزار تومان هم از راننده مابه التفاوت اخذ شده است و به راننده های نجف آباد هر 3 ماه یکبار 1 میلیون تومان می دهند. یا مثلا 80 درصد از اتوبوس های شهر مشهد خصوصی شده و از هر مسافر نفری 200 تومان کرایه می گیرند.

-کرایه خط درچه چقدر است؟

تا سه راهی 75 تومان و از آنجا به بعد 150 تومان. استدلالشان هم این است که آنجا بیرون از شهر است و مسافر کم دارد و برای راننده صرف نمی کند.

-کدام یک از خط های خمینی شهر در نوبت خصوی سازی است؟

خط اصغرآباد که در حال حاضر با 3 تا اتوبوس کار می کند و قراراست به 2 تا کاهش یابد.

-کرایه واقعی هر مسافر چند در می آید؟

برای بخش دولتی 60 تومان را شهرداری می دهد و 60 تومان را وزارت کشور و 60 تومان را هم خودِ مسافر و برای بخش خصوصی 60 تومان شهرداری حذف می شود.

-زمان خصوصی سازی، اتوبوس ها را به شما فروختند؟

بله، گفتند کارشناس آورده ایم و هر کدام از ماشین ها را 15 میلیون تومان قیمت کردند، سابقه ما را هم حساب کردند و

مابه التفاوتش را از ما گرفتند، من نمی دانم این چه جور کارشناسی بود که ماشینی که 85 هزار کیلو متر کار کرده بود را با ماشینی که 20 هزار کیلو متر رفته بود یک قیمت گذاشته بودند و غیر از آن ماشین را همه جا با بیمه اش می فروشند اما ما نفری 850 هزار تومان هم برای بیمه دادیم، قراردادی که با ما بستند از معاهده ترکمانچای هم بیشتر به ما ضرر زد.هر کدام از ما 70 میلیون تومان سفته امضا کرده ایم.

-بیمه رانندگان چی؟

بیمه رانندگان شامل همه راننده ها نمی شود یعنی یک سری شرایط دارد از جمله: صحت جسمی، شرایط سنی، دارا بودن کارت هوشمند و ...که در صورت واجد شرایط بودن باید ماهی 60 هزار تومان بپردازیم، رانندگانی هم که این شرایط را ندارند باید بیمه آزاد رد کنند. یکی از همکاران دولا دولا راه می رود با 18 سال سابقه کار و از آنجا که مشکل کمر پیدا کرده و دچار دیابت و فشار خون بالا هم شده بیمه رانندگان به او تعلق نمی گیرد و باید بیمه آزاد رد کند و چون کمرش نیاز به عمل جراحی دارد دیگر خودش قادر به کار کردن نیست، راننده هم که بگذارد روی ماشین پول ندارد به راننده بدهد.

-اگر کرایه تان افزایش پیدا کند مشکل شما چند درصد حل می شود؟

توی همین چند روزه بعد از تغییر مسیر به  ما پیشنهاد دادند کرایه را 150 تومان کنیم اما خطی که مسافر ندارد چه فرقی

می کند کرایه اش چقدر باشد.حتی اولش به ما گفتند خسارت این یک ماه آزمایشی را روزی 30 هزار تومان به شما می دهیم اما حالا می گویند ما حساب کرده ایم دیده ایم خسارت روزانه شما یک خسارت جزوی است.

-از خدماتی که از محل سبد حمایتی به شما ارائه می شود راضی هستید؟

نه، مثلا ماشین قطعه می خواهد ندارند تازه راننده باید اتوبوس را بخواباند تاکسی بگیرد برود تا شاهپور قطعه بخرد بیاورد اینجا برایش نصب کنند، چند روز پیش رادیات ماشین مرا سر و ته بسته بودند.

-پس از اینکه وارد بخش خصوصی شده اید رضایت ندارید؟

اصلا راضی نیستیم و خواهشمان این است که ماشین را از ما بگیرند و پولمان را بدهند، آنها را به خیر و ما را به سلامت. ما حتی برگشت به سازمان هم نمی خواهیم.

هر سه ماه یکبار سازمان همه پرسنل را دعوت می کند و یکی از مسوولین می آید صحبت می کند الان دو تا جلسه است که اصلا خصوصی ها را دعوت نمی کنند.

-چرا؟

از ترس اینکه مبادا ما معضلات را بازگو کنیم به روابط عمومی هم که اعتراض می کنیم می گوید شما اگر حرفی دارید بیایید همین جا مطرح کنید.

-نظرتان راجع به تغییر مسیر خط هفتصد دستگاه چیست؟

وقتی ایستگاه ها دقیقا همان ایستگاه های اتوبوس اصفهان است، مسافری برای ما نمی ماند تازه بعضی ها هم به اشتباه سوار می شوند و موقع پیاده شدن می خواهند بلیط بدهند و پول خرد ندارند.

-اعتراض کرده اید؟

بله از اول مرداد که طرح آزمایشی شروع شده ما 12 راننده تا چند روز کار نکردیم.

-پس این اتوبوس های توی خط از کجا بود؟

سازمان از خط های دیگر کم گذاشته بود و 8 تا اتوبوس انداخته بود توی خط در حالی که ما با 12 تا اتوبوس کار می کردیم.

-شما قبول ندارید که در مرکز شهر با گره کور ترافیکی مواجه بودیم و باید چاره ای  اندیشیده می شد؟

چرا کاملا قبول داریم اما این مشکل از ضعف پلیس راهور است که به راحتی قابل حل است، ماشین ها توی این خیابان همه دوبله پارک می کند، یکی از مغازه دارها می گفت: 3 بار زنگ زدم به پلیس راهنمایی رانندگی تا آمد ماشینی را که دوبله پارک کرده بود فقط 7 هزار تومان جریمه کرد و رفت در صورتی که در اصفهان جرثقیل ماشین را جابه جا می کند.اگر مشکل پارک ماشین حل بشود من قول می دهم اگر 100 تا اتوبوس هم از روبرو بیایند من خیلی راحت و بدون ایجاد ترافیک راهم را بروم.

-خب قبول دارید که این دو خیابان را نمی شود پارک ممنوع اعلام کرد؟

بله قبول داریم ولی الان ایستگاه اتوبوس پارکینگ شده است حداقل می توانند برای این دو خیابان پارکینگ  تدارک ببینند.

-پیشنهادتان درکل برای حل مشکلتان چیست؟

رفت و برگشت بلوار منتظری را بدهند به خط هفتصد و از آن جا هم به استادیوم و هفتصد و بعد هم برگشتش خیابان مدرس و ترمینال امیر کبیر، اتوبوس های منظریه هم از ترمینال قدس راه بیفتند، خیابان امیر کبیر را هم که اتوبوس های درچه سرویس دهی می کنند.

-خب اینطوری که باز هم مشکل آن ها که مسیرشان خیابان های امام است که حل نمی شود؟

آنجا دست تاکسی ها بماند.

-نتیجه اعتصابتان چی شد؟

طبق توافق با مسوولین سازمان در روز 5 مرداد، اگر چنانچه طرح به قوت خود باقی بماند و ادامه یابد باید خسارت ما هم جبران شود، قول افزایش کرایه هم داده اند که البته این افزایش قیمت استانی بوده و به احتمال زیاد از اول شهریور ماه  کرایه ها چه دولتی و چه خصوصی بالا می رود و این را هم بگوییم که ما رانندگان بخش خصوصی در صورتی با افزایش قیمت موافقت خواهیم کرد که بخش دولتی هم کرایه اش را زیاد کند.

-مردم چی؟ عکس العملشان چه بوده است؟

عده ای رفته اند فرمانداری اعتراض کرده اند، چند نفر هم رفته اند پیش امام جمعه و کسبه دوشنبه بازار هم توماری پر

کرده اند که این هفته فروش نداشته اند. چند وقت پیش تغییری توی خط قائمیه ایجاد شد، اهالی قائمیه به نشانه اعتراض راه را بستند و سر 2 ساعت فرماندار تصمیم را لغو کرد.

-دیگر ایرادات این طرح را چه می بینید؟

یکی اینکه اصلا قشر ضعیف را در نظر نگرفته است، کرایه اتوبوس از هفتصد تا دو راهی فقط 75 تومان است در صورتی که کرایه تاکسی از هفتصد تا میدان امام 300 و از میدان امام تا دو راهی هم 300 تومان است یعنی کرایه اتوبوس کمتر از یک ششم از کرایه تاکسی است جدای از آن خانمی که با دست پر از دوشنبه بازار می آید یا باید تا پمپ بنزین پیاده برود یا تاچها راه شریعتی تا به اتوبوس برسد.

و دیگر اینکه طبق قانون تلاش ما باید این باشد که  استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی را بالا ببریم آن وقت ما داریم اتوبوس را بر می داریم تاکسی جایگزین می کنیم. گذشته از آن اگر به گفته خودشان قرار باشد همه خطوط به مرور تبدیل به بخش خصوصی بشوند، آیا اینگونه باید از بخش خصوصی حمایت کرد؟

من راننده اتوبوس باید از ساعت6 صبح توی خط باشم اما هیچ کجا برای راننده تاکسی این الزام وجودندارد و این الزامی هم که در شورای ترافیک مطرح شده مطمئن باشید موقت است.