تاملی در خبر قطار بین شهری اصفهان نجف آباد

ارسال در در شهر

در روزهای اخیر، اخبار منتشر شده حکایت از برگزاری جلسات هماهنگی احداث قطار بین شهری اصفهان- نجف آباد دارد. قطاری به طول 29 کیلومتر که با مشارکت وزارت راه در حال طراحی است تا شهرهای نجف آباد و اصفهان را به هم متصل می کند.
خبرهای منتشر شده به نقل از رسانه ها حکایت از آن دارد که 18 کیلومتر از این پروژهبر سطح زمین، 8 کیلومتر به صورت عبور از سازه های مرتفع و 3 کیلومتر به صورت زیرزمینی احداث خواهد شد.
در اخبار منتشر شده به نقل از مسوولان مروبط آمده است:"حدود ۲۲کیلومتر مسیر از ایستگاه دانشگاه آزاد تا حوالی سه راهی درچه به عنوان مسیر مربوط به نجف آباد و شهرهای واقع در مسیر شناخته شده و بقیه آن در حوزه استحفاظی اصفهان انجام می گردد.در این طرح هجده کیلومتر روی زمین اجرا شده و به ترتیب ۸ و ۳کیلومتر دیگر نیز در قالب عبور از روی سازه های مرتفع و زیرزمینی احداث می گردد."
نکته قابل تامل در این پروژه آن است که بخشی از این مسیر از محدوده خمینی شهر (حدفاصل کوشک تا بعد از سهراه درچه) می گذرد.گرچه به صورت رسمی تاکنون اعلام نشده عبور قطار از محدوده خمینی شهردقیقا به چه شکل خواهد بود با این حال به نظر می رسد در محدوده خمینی شهر احتمالا این قطار به صورت زمینی و هوایی عبور خواهد کرد.
تجربه مشابه دیگر شهرها نشان می دهد در مناطقی که قطار از سطح زمین یا به صورت هوایی عبور کند چنانچه تدابیر لازم در نظر گرفته نشود، آلودگی های صوتی و موقعیتی ناشی از این امر، تبعات قابل تاملی بر آن منطقه به دنبال خواهد داشت که آثار و پیامدهای آن در بلندمدت بویژه بر روی باغات افزایش خواهد یافت.
در این صورت، عبور قطار که می تواند فرصتی برای منطقه باشد در صورت اجرا بدون در نظر گرفتن جوانب آن، آسیب هایی جدی برای شهرستان به همراه خواهد داشت.
تجربه مشابه احداث اتوبان آزادگان (در دهه 60 و 70) و عبور آن از محدوده خمینی شهر نشان داده در صورت بی توجهی به این گونه موضوعات و عدم ورود به موقع مسوولان، "راه" به عنوان "محرک توسعه"، روی دیگر سکه را به نمایش گذاشته و شکلی مخرب برای شهرستان به دنبال خواهد داشت.