بايد تغيير نگرشي نسبت به شهر اصفهان در مقابل حومه صورت پذيرد

ارسال در در شهر

در سال هاي اخير به اتصال شهرهاي جديد فولاد شهر، مجلسي و بهارستان و شهرهايی نظير خميني شهر، شاهين شهر، نجف آباد به شهر اصفهان از طريق قطار شهري نگاه ويژه اي شده است.


به گزارش فرصت آنلاین به نقل از جوان آنلاین، مدير كل راه و شهرسازي استان اصفهان با اشاره به مراحل پاياني تهيه طرح جامع حمل ونقل استان با همكاري دانشگاه صنعتي و مركز تحقيقاتي راه و مسكن و شهرسازي گفت: با توجه به اهميت يكپارچگي حمل و نقل در استان، ضرورت دارد در تمامي طرح هاي جامع شهري به اتصال سيستم حمل و نقل عمومي درون شهري و برون شهري توجه كافي شود كه اين توجه نقش موثري در افزايش ايمني در جوار شهرها، جلوگيري از ترافيك شهرها در شهرهاي اقماري و پيشگيري از توسعه حاشيه نشيني در شهرهاي مادر خواهد داشت.


حجت اله غلامي افزود: حتي در طرح هاي موضعي بازآفريني شهري نيز اين امر بايد لحاظ گردد كه نقش مؤثري در باز زنده سازي شهري، استفاده از پتانسيل هاي اقتصادي شهر و پيش بيني فضاهاي ايستگاهي متناسب با توسعه شهري براي حمل و نقل بين شهري و برون شهري دارد كه گاهي موثر در توسعه شهري و مجموعه شهري بر مبناي حمل و نقل عمومي است.

وي خاطرنشان ساخت: در كلان شهر اصفهان تقاضاي كافي براي حمل و نقل ريلي وجود دارد و با استمرار سيستم ريلي درون شهري مي توان گفت كه كلان شهر اصفهان از نظر مصرف انرژي، نقش آلاينده ها، ايمني و نظم سفر موقعيت ممتازي را خواهد داشت.

وي بيان داشت: بايد تغيير نگرشي نسبت به شهر اصفهان در مقابل حومه صورت پذيرد و مجموعه شهري يكپارچه مدنظر قرار گيرد. از اين رو در سال هاي اخير به اتصال شهرهاي جديد فولاد شهر، مجلسي و بهارستان و شهرهايی نظير خميني شهر، شاهين شهر، نجف آباد به شهر اصفهان از طريق قطار شهري نگاه ويژه اي شده است.

 

وي با بيان اينكه يكي از مشكلات امروزه عدم يكپارچگي و هماهنگي بين حمل و نقل درون شهري و برون شهري است، گفت: اين دو بخش متولي متفاوتي دارند و در برنامه ريزي هاي يك بخش، بخش ديگر ناديده گرفته مي شود و اين امر كاملا طبيعي است زيرا متوليان موظف نيستند در پروژه هاي حمل و نقل شهري به پروژه هاي برون شهري و توسعه و عمران شهري توجه كنند و بالعكس و هركدام جداگانه برنامه ريزي مي كنند كه در كشورهاي پيشرفته سعي مي كنند كه طرح هاي حمل و نقل با طرح هاي توسعه و عمران شهري همخواني و يكسویي داشته باشد.

غلامي در پايان ابراز اميدواري كرد كه تا پايان شهريور ماه امسال طرح جامع حمل و نقل استان با رويكرد يكپارچگي و هماهنگي طرح هاي توسعه و عمران شهري به اتمام برسد و بتوانيم با تصويب اين طرح در شورايعالي معماري و شهرسازي كشور و شوراي حمل و نقل و ترافيك كشور اين طرح را در نيمه دوم سال در استان اجرایي نمائيم.