آرامگاه امامزاده سید محمد

ارسال در در شهر

ارتباط امامزاده با گورستان پلارت چیست؟
در مورد محدوده اصلی امامزاده سید محمد اختلاف نظر زیادی وجود دارد. این اختلاف نظر زمانی شدت یافت که دانشگاه صنعتی بخشی از ضلع غربی امامزاده را در اختیار گرفت به گونه ای که گفته می شود تعدادی زیادی از قبرهای محدوده امامزاده هم اکنون داخل امام زاده قرار گرفته است. عبور بلوار آزادگان اما در جنوب امامزاده و از میان قبرستان پلارت خود بر ابهامات محدوده اصلی آن افزود. ارتباط امامزاده با قبرستان پلارت از دیگر سوالات است. اینکه آیا به هنگام دفن امامزاده، آن منطقه جزو گورستان پلارت بوده یا نه و به عبارت دیگر آیا امامزاده سید محمد در قبرستان پلارت دفن گردیده یا نه بحثی است که نیاز به بررسی و کاوش بیشتر دارد.
هم اکنون امامزاده سید محمد شامل مجموعه سید محمد(به مرکزیت امامزاده در شمال)، گلزار شهدا(در جنوب شرقی)، گورستان های خوزان، دستگرد و عاشق آباد(در جنوب غربی) می گردد و در آن سوی بلوار آزادگان،گورستان باستانی پلارت قرار دارد.
مشاهیر مدفون در این امامزاده عبارتند از:


دکتر میرحامد سیادت- بنیانگذار طب عفونی در ایران
حامد سیادت فرزند عمادالشریعهدر سال 1287 ه.ش در خمینی شهر به دنیا آمد. تا سن 9سالگی نزد پدر تحصیل کرد و سپس در مدرسه صدر اصفهان به تحصیل علوم دینی پرداخت. آیت الله العظمی فشارکی، آیت الله میر سید علی نجف آبادی و آیت الله میرزا علی آقا شیرازی از اساتید وی بودند. میرحامد در سن 19سالگی به احراز درجات عالیه نائل آمد. وی پس از فراگیری علوم دینی و اجتهاد برای تحصیل در مدارس جدید، عازم تهران شد و در سال 1309ه.ش در کنکور اعزام به خارج شرکت و رتبه اول کشور را کسب نموده و عازم فرانسه و تحصیل علم پزشکی شد. در این کشور و نیز ژنو به کسب علم مشغول شد و مدارک متعددی با درجه ممتاز از دانشگاه پاریس و ژنو و بیمارستان کودکان فرانسه دریافت کرد. وی در سال 1319ه.ش به ایران بازگشت. در طول خدمت خود، تقریبا به اکثر نقاط ایران و به ویژه نقاط محروم کشور برای مبارزه با بیماری ها و درمان بیماران به ماموریت رفته است. دکتر سیادت حتی اموال شخصی شان را فروخته و خرج بیماران می کرد. در سال 1365در انستیتو رازی و پاستور مشغول تحقیقات شد و در سال 1368 کنگره بیماری های عفونی را ریاست کرد و به عنوان رئیس انجمن متخصصین بیماری های عفونی انتخاب شد. وی همزمان در دانشگاه های مختلف از جمله در کشور فرانسه تدریس می نمود.تألیف دو کتاب تخصصی به زبان فرانسه و انتشار ده ها مقاله علمی کاربردی در مجلات معتبر خارجی که اکثرا روش های شناسایی، کنترل و درمان بیماری های عفونی را مورد مطالعه و تحقیق قرار داده است. وی درآبانماه سال1370 درگذشت.

آیت ا... ابوالحسن عمادالشریعه
عالم فاضل ابوالحسن عمادالشریعه فرزند سیّد عباس، از نوادگان میر محمّد اشرف. در خدمت آخوند كاشى، ملاّ عبدالكریم جزى، آقا سید محمّدباقر درچه‏اى، آقا سید حسن مشكان طبسى و ... تحصیل نموده، در سال 1361 قمرى در سنمتجاوز از هفتاد وفات یافته، در مقبره امام زاده سید محمّد مدفون گردید. مدرسه عمادسیادت به عنوان اولین مدرسه رسمی خمینی شهر به همت وی احداث گردید.

آیت ا... سیدمحمدحسین آیت میردامادی
عالم، فاضل، ادیب، زاهد، شاعر در سال 1380قمری وفات یافته و در جنب امامزاده سیدمحمد مدفون گردید. وی در اصفهان از درس سیدمحمدباقر درچه ای، آخوند کاشی، میرزا جهانگیرخان قشقایی، آخوند گزی، آقا سیدمهدی درچه ای تلمذ نموده سپس مدتی در قم در درس حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی حاضر شده و در نجف در درس آقا سید ابوالحسن اصفهانی، آقا میرزا محمد حسین نایینی رفته آنگاه به اصفهان مراجعت کرده و در سده ساکن و به ارشاد مردم و اقامه جماعت پرداخت. دیوان اشعار با تخلص آیت، رساله در قاعده علی الید تقریرات مرحوم نایینی، صومیه در مواعظ ماه رمضان، عشریه و ... از تالیفات اوست.

آیت ا... املایی
هنوز یک ساله نشده بود که یتیم شد و بارش به دوش مادرش افتاد. در کودکی به مکتب خانه رفت و قرآن آموخت، ولی در نوجوانی و جوانی مشغول کار شد تا معاش خویش را تأمین کند. وقتی بزرگتر شد، همزمان با کارگری مشغول تحصیل شد و جامع المقدمات را نزد سید مصطفی ابطحی فروشانی فرا گرفت و سپس برای ادامه تحصیل در حوزه، راهی اصفهان شد و با وجود مزاحمت های دولتی، تحصیلات را ادامه داد و پس از رحلت سید ابوالحسن اصفهانی به قم می رود و شاگرد آیات عظام گلپایگانی، مرعشی نجفی، محمد تقی خوانساری و بروجردی می شود و مجددا به دلیل مشکلات خانوادگی به اصفهان باز می گردد و محضر رحیم ارباب و میرزا علی شیرازی را درک می کند و بزرگترین استاد خود را عارف وارسته رحیم ارباب می داند.

میرزامحمدعلی طبیب
میرزامحمدعلیطبیبمعروفبهحکیمباشی.ویازاطبایحاذقو متدین در عصر قاجار بودهدراصفهانوحومهشهرتبسزاییداشت.سنگ قبر ایشان و فرزندان طبیبش در جوار ضریح امامزاده (قسمت مردانه) قرار داشته در طرح توسعه حرم از بین رفته، هم اکنون اثری باقی نمانده است.

حاج میرزا احمدطبیب
حاج میرزا احمد طبیب فرزند میرزا محمد علی طبیب. از اطبای حاذق و متعهد بود. سالها در لباس روحانیت به حرفه طبابت می پرداخت.

 

حاجمیرزامحمودطبیب
وی فرزند حاج میرزا محمدعلی طبیب و پدر پروفسور حسن میردامادی (پدر سرم شناسی کشور) است. وی به تحصیل علم در لباس روحانیت پرداخته و همزمان علم طب را فراگرفت. مردم منطقه اعتقاد خاصی به او داشتند.

حاج سید محمد مهدی طبیب
حاجمیرزاابوالقاسمطبیباز روحانیون طبیب بود.وی به همراه فرزندش دکتر سید فخرالدین لقمانی در جوار امامزاده دفن است.

 

آیت ا... احمدی
سیدمحمد احمدی در سال 1313 در یک خانواده روحانی در شهرستان خمینی شهر دیده به جهان گشود. در سال 1357 در مراسم چهلم شهدای تبریز در مسجد حکیم اصفهان سخنرانی مبسوطی علیه شاه و آمریکا نمودند که به دنبال آن قیام مردم اصفهان شکل گرفت. مرحوم آیت الله احمدی تألیفات زیادی مثل شرح نهج البلاغه، تقریرات درس خارج فقه و اصول آیت الله بهبهانی، رساله در باب اهمیت رساله در باب اهمیت و وظایف ائمه جمعه، مجموعه اشعار از جمله آن می باشد. وی سالها امامت جمعه خمینی شهر و نمایندگی مردم این شهر در مجلس شورای اسلامی را بر عهده داشت.

استاد طلایی
حاج احمد غفورزاده متخلص به استاد طلايي در 13 فروردين 1308 شمسي در ورنوسفادران(يكي از محلات خميني شهر) ديده به جهان گشود. وی در فروردين 1339 با همفكري و همت جمعي از نويسندگان، شعرا و هنرمندان اصفهان به ويژه برادر شاعرش، علي غفورزاده (استاد قيام) انجمن ادبي و هنري سعدي اصفهان را تاسيس كرد كه از آن زمان تاكنون به شكل هاي مختلف -ثابت و سيار- در منزل شخصي استاد يا ساير اعضا تشكيل شده است.

وي در سال 1340 به دليل سرودن اشعار آزاديخواهي و نيز اشعار تند سياسي در قالب فكاهي، توسط ساواك دستگير شد و 6 ماه در زندان قزل حصار تهران حبس گرديد و با مرحوم طالقاني هم بند بود.حاج احمد غفورزاده بعد از 50 سال سابقه خدمت به فرهنگ و ادب اين مرز و بوم در 23 فروردين 1381 دعوت حق را لبيك گفت. يكي از خيابان هاي خميني شهر نيز به نام این استاد بزرگ نامگذاری گردیده است.

آیت ا... قصری
متولد 1305. وی از کارخانه داران ریسندگی در شهرستان بود. در سن 28 سالگی همزمان با اداره کارخانه، راهی حوزه علمیه اصفهان شده و از محضر اساتیدی همچون آیت الله خادمی بهره جست. در 36 سالگی کارخانه و مزارع کشاورزی اش را برای همیشه رها کرده راهی حوزه علمیه قم گردید تا به درجه اجتهاد رسید. وی علاوه بر تحصیل، بخش زیادی از عمر خود را در روستای هارونی شهرکرد به تبلیغ و ارشاد مردم پرداخت. مردم این روستا اعتقاد ویژه ای به وی داشته هنوز بر سر مزار ایشان حاضر می شوند. آیت ا... احمدرضا قصری در سال 1381 شمسی از دنیا رفت. وی برای عموم مردم خمینی شهر گمنام است.


آیت الله سیدمرتضی میرلوحی
از علما و مجتهدین متوفای دهه 1349 شمسی. کرامتهای زیادی را از او نقل می کنند. سالن اجتماعات جوی آباد به نام وی نامگذاری گردیده است.


سایر مشاهیر مدفون در این امامزاده
•    حاج آقا نصر(عالمی زاهد و عابد بود.)
•    علي غفورزاده (استاد قيام) شاعر بزرگ
•    شیخ صادق حاج هاشمی(از فعالان سیاسی عضو فداییان اسلام)
•    دکتر مرتضی سیادت: مرتضی آخرین فرزند عماد سیادت بود که تحصیلات خود را با تخصص ویروس شنایسی به پایان رسانید. وی سال ها به تدریس این رشته در دانشکده پزشکی دانشگاه اصفهان مشغول بود. مرتضی مدتی به عنوان مسؤول فنی در آزمایشگاه خیریه مهدیه اصفهان مشغول به کار بود و مدتی را هم ریاست دانشکده پزشکی دانشگاه آزاد نجف آباد را به عهده داشتند. تالیف چند کتاب پزشکی از جمله کتاب وی‍روس‌ش‍ن‍اس‍ی‌ پ‍زش‍ک‍ی‌ از جمله اقدامات وی به شمار می رود.
•    حاج آقا مجلس میردامادی
•    حاج شیخ احمد مهدیان(عالمی زاهد و عابد بود. در مسجد سرپل خوزان به دستور آیت الله مشکات امامت نمود. در سال 1423 فوت و در مزار سیدمحمد دفن شد. استاد دکتر صفارنژاد.)
•    آمیرزا مرتضی اشرفی(روحانی متقی و  زاهد.در سال 68 ش وفات نموده و در مزار سیدمحمد دفن گردید.)
•    حاج میرزا محمدعلی مبشری
•    حجت الاسلام تمنایی. پدر حاج آقا تمنایی دفن است.
•    سیدحسین فرزند مرحوم محمدتقی. مدفون در امامزاده سیدمحمد. وی به مدت نیم قرن صبحها در مسجدملامحسن اقامه جماعت داشت.

سنگ های در حال ریزش سیدمحمد
از نکات جالب در امامزاده سید محمد آن است که بخش عمده ای از مقاومت دلیرانه مردم سده در برابر حمله افغان در جوار امامزاده و در پای کوه سیدمحمد(صلا) روی داده است. مدافعان سده که شیعی بودند با الهام گیری از مبارزات سید محمد و پدرش زید و شهادت آنان، در پای کوه سیدمحمد و به دور امامزاده گردآمده و به دفاع و مقابله در برابر حمله افغان ها پرداختند. از دیگر نکات جالب در محدوده امامزاده سید محمد، وجود سنگ های در حال ریزش است که از معماهای کوه سیدمحمد به شمار می آید و به صورت جداگانه به آن پرداخته خواهد شد.