تعمقی در نتایج یک پژوهش دانشگاهی درمورد مطبوعات محلی استان اصفهان

ارسال در در شهر

به همین منظور نتایج یک پژوهش جامع دانشگاهی را که اتفاقا «مهدی نوری» یکی از محققین خمینی شهری انجام داده مورد بررسی قرار می دهیم. لازم به ذکر است که این پژوهش به صورت کتابی با عنوان «نقش و کارکرد مطبوعات محلی استان اصفهان از  دیدگاه خوانندگان» انتشار یافته است.
محقق در پرسشنامه، ابتدا سن، جنس، میزان تحصیلات، رشته تحصیلی، شغل و میزان درآمد فرد را مورد سوال قرار داده تا بتواند پاسخ ها را بر حسب آن ها دسته بندی کند و سپس 39 سوال را روبروی 700 خواننده قرار داده تا نظر خود را در مورد نشریه محلی مورد مطالعه به لحاظ میزان صرف وقت، محل مطالعه، محل دستیابی یا خرید، میزان اعتماد، تیترها، تنظیم خبر، خلاصه نویسی، ویرایش، عکس، صفحه آرایی، نوع خبرهای انعکاسی، میزان شجاعت و شهامت در انتشار مطالب، انعکاس اخبار کشوری، مصاحبه ها با مسوولین، انتشار به موقع حوادث و اتفاقات، مقالات علمی، مطالب آموزشی، انتشار مرتب و انتشار آگهی ها جویا شود.
این محقق خمینی شهری 21 نشریه محلی از اصفهان و دیگر شهرهای استان را مورد پژوهش قرار داده که نام جرایدی مثل نسل فردا، نصف جهان، فرهنگ شهرضا و ... در بین آنها به چشم می خورد.
نوری نتایج را در 40 جدول جداگانه تنظیم کرده و پس از بررسی به نتایج زیر رسیده است:
-1 خوانندگان مطبوعات محلی استان اصفهان از تحصیلات زیر دیپلم تا سطح لیسانس آمار رو به افزایشی از خود نشان می دهد اما از سطح فوق لیسانس به بالاتر این روند کاهش می یابد.
2- نکته بسیار مهم پایین بودن میزان اشتراک ها و خریداران مطبوعات محلی است.
3- مطبوعات محلی کمتر در دکه های روزنامه فروشی توزیع می شود.
4- در حوزه خبر موفقیت در تنظیم خبر را به دست آورده اند ولی خوانندگان انتظار انعکاس اخبار استان توسط این دسته از مطبوعات را نداشته و از آن راضی نبوده اند.
5- وجود اخبار و اطلاعات تکراری که مخاطبان از وسایل ارتباط جمعی دیگر مثل رادیو و یا تلویزیون شنیده اند و یا در روزنامه های سراسری خوانده اند.
6- از دیدگاه خوانندگان، مطبوعات محلی استان به انعکاس مسائل سیاسی اهمیت بیشتری داده اند.
7- ارائه نقطه نظرهای خود مطبوعات محلی نیز مورد موافقت خوانندگان قرار گرفته است اما در کنار آن محافظه کارانه عمل کردن این دسته از مطبوعات نیز قابل تامل است.
8- مطبوعات محلی نتوانسته اند نقطه نظرها و دیدگاه های مردم را منعکس کنند.
9- ارتباط بین دولت و مردم که می تواند از طریق مصاحبه های مختلف با مسوولان استان برقرار شود به وجود نیامده است.
10- تنوع آگهی ها در مطبوعات محلی دیده شده است.
11- علت عدم توزیع و یا کم بودن استقبال را نمی توان با متغیرهای مورد اشاره در این پژوهش تحلیل کرد. چیزی که به نظر می رسد بیشتر از این متغیرها موثر است فرهنگ مطالعه، کتابخوانی و یا روزنامه خوانی است.
12- ضعف آشنایی خوانندگان مطبوعات با مطبوعات محلی و عدم معرفی آنها در استان.
و...
مهدی نوری برای بهبود اوضاع نشریات محلی مانند هر پژوهشگر دانشگاهی دیگری پیشنهاد هایی ارائه داده که عبارتند از:
1- توزیع مطبوعات محلی از طریق دکه های روزنامه فروشی، الزام دکه های روزنامه فروشی به قرار دادن مطبوعات محلی در معرض دید همگان
2- مشترک شدن دستگاه های دولتی در خرید مطبوعات محلی جهت معرفی هر چه بیشتر این دسته از مطبوعات در بین کارکنان دولت
3- تهیه و پخش هر چه بیشتر برنامه های تلویزیونی استانی برای معرفی مطبوعات محلی
4- تشکیل میزگردها، مصاحبه ها و مناظره های تلویزیونی با شرکت اربابان مطبوعات استانی
5- بازدیدهای دوره ای منظم مسوولان استانی از دفاتر مطبوعات محلی و انعکاس آن از طریق رسانه ملی
6- توزیع مطبوعات محلی در اتوبوس های بین شهری از طریق اشتراک د ائم توسط سازمان پایانه های مسافربری اصفهان
7- توزیع آگهی ها در بین نشریات محلی بر اساس اخبار تولیدی و توجه به سایر موارد در نظر گرفته شده
8- نظارت جهت توزیع کاغذ مناسب در بین مطبوعات محلی و چاپ زیبای مطبوعات محلی
9- ارائه راهکارهایی جهت چاپ عکس هایی از اخبار محلی و حتی عکس های بدون شرح جهت توجه بیشتر و آگاهی سیاسی اجتماعی فرهنگی مردم استان
10- اهدای جوایز به نشریه منظم، زیبا و ... هر سال حداقل یک بار
و...