مسئولین آب منطقه ای ازفروش و خروج غیر قانونی آب های زیر زمینی از شهر جلوگیری کنند

ارسال در در شهر

نماینده نظام صنفی کشاورزان در این جلسه گفت: خطرات و آسیب فروش وخروج آب های زیر زمینی توسط چاههای خصوصی شهر بیش از حد تصوراست،در جلسات متعدد ما نسبت به برداشت بی رویه آب های زیرزمینی به مسئولین شهرستان تذکرات لازم را داده ایم، درگذشته بیش از 150 حلقه چاه در سطح شهرستان فعال بوده ولی به علت خشکسالی تعداد زیادی از این چاهها خشک شده است.
میزان خروج آب های زیر زمینی نجومی است
نماینده کشاورزان گفت: اگر مسئولین مربوطه برای محاسبه آب خروجی چاه های زیر زمینی وارد عمل و تحقیق شوند ، اعداد نجومی از میزان آبهای زیر زمینی خروجی در طول ماه بدست می آید.
عضو انجمن صنفی کشاورزان شهرستان گفت:تعدادی از چاههای کشاورزی به چاههای فروش آب خصوصی تبدیل شده اند. ما از مسئولین آب منطقه ای می خواهیم از صدور و فعالیت بدون نظارت چاههای کشاورزی و خصوصی جلوگیری کنند.
وی  با اشاره به اینکه آمار چاه های خشک شده و در حال خشک شدن فاجعه است گفت: روزانه صدها تانکر حمل آبهای زیر زمینی به اسم مصارف کشاورزی ولی برای مصارف صنعتی به خارج از شهر انتقال و یا بفروش می رسد. پیشنهاد ما این است که دفاتر فروش آب تحت کنترل و نظارت بیشتری قرار گیرند و برای جلوگیری از خروج بی رویه آب چاههای کشاورزی طبق برنامه زمانبدی و با توجه به نیاز فصل عمل کنند.

چرا خمینی شهرباید پاسخگوی رفع نیازهای صنایع شهرک های مجاور باشد؟
 رئیس شورای شهر نیز در این جلسه گفت:. فروش وخروج آبهای زیر زمینی شهر فرصت تجدید و تقویت چاه های زیر زمینی را می گیرد و طبق مشاهدات و گزارشات وارده این چاه ها به صورت شبانه روزی در حال خروج و فروش آبهای زیر زمینی شهر هستند به گونه ای که در آینده نه چندان دور ما در خمینی شهر با مشکلات جدی روبرو می شویم.با توجه به شرایط زیست محیطی شهرستان ما نمی توانیم نسبت به نابودی باغات واراضی کشاورزی باقی مانده بی تفاوت باشیم.
درخشان با بیان اینکه میزان نیاز ماهانه آب صنایع و مراکز داخل خمینی شهر قابل کنترل و ساماندهی می باشد و باید صنایع و مراکز نیازمند به آب از صنایع خارج شهر تفکیک شوند گفت: نیاز صنایع برای دریافت آب نامحدود است ولی توان آب زیر زمینی شهر ما محدود، چرا برای رفع نیاز بخش صنعت، بخش کشاورزی و منابع زیر زمینی خمینی شهر باید پاسخ گوی نیازهای صنایع شهرک های مجاور باشد؟
وی خطاب به مسئولین سازمان آب منطقه ای استان گفت: خواسته ما اجرای مور قانون است. مسئولین آب منطقه ای به عنوان متولیان اصلی برخورد و ساماندهی فروش آب زیر زمینی در خمینی شهر هستند و درخواست جدی شورای شهر جلوگیری از فروش غیر قانونی و خروج آب از شهر است.ما آمادگی داریم با تعامل با مسئولین قضائی شهرستان برای تسریع در صدور احکام قضائی وارد عمل شویم

طبق قانون خرید و فروش آب های زیر زمینی ممنوعاست
نماینده سازمان آب منطقه ای با بیان اینکه جای خوشحالی دارد که مسئولین خمینی شهر نسبت به موضوع فروش و کمبود آب حساسیت دارندگفت: طبق قانون خرید و فروش آب ممنوع است، ما در خمینی شهر 4 چاه فعال فروش آب داریم، اخطارهای لازم به آنها داده شده و دو مورد از آنها به دادگاه معرفی و دو مورد دیگر درحال تشکیل پرونده و معرفی به دادگاه می باشند. ما به عنوان ضابط دادگستری به صورت مستقیم نمی توانیم وارد عمل شویم باید برای رسیدگی به تخلفات و صدور مجوز محکومیت فروشندگان آب در خمینی شهر منتظر صدور احکام قضائی باشیم.
 پهلوان نژاد با اشاره به اینکه در آینده نزدیک نتیجه پرونده تخلفات فروشندگان آب مشخص و اجراء خواهد شد افزود: در شرایط کنونی اولویت ما تامین نیاز آب شرب می باشد ولی در مابقی مصارف برخورد قانونی خود را انجام می دهیم.

برای ممنوعیت و جلوگیری از فروش بی رویه آب در خمینی شهر ما نیاز به حمایت مسئولین شهرستان داریم
وی افزود: برای ممنوعیت و جلوگیری از فروش بی رویه آب در خمینی شهر نیاز به حمایت مسئولین قضائی و سیاسی و اجرائی و شورای شهر داریم. در حال حاضر به صورت محدود ظرفیت فروش آب این چاهها تمدید شده و ما آمادگی کامل داریم با صدور مجوز مراجع قضائی و فرمانداری از ادامه فعالیت چاه های فروش غیر قانونی آب جلوگیری کنیم.
معاون فرماندار در این جلسه با بیان اینکه فعالیت و فروش چاه های کشاورزی باید از چاههای فروش آب به بخش صنعت تفکیک شود و تصمیم گیری برای چاه کشاورزی از چاه های فروش آب کاملا مجزاست گفت: ما آمادگی داریم با همکاری جهاد کشاورزی و نمایندگان کشاورزان نسبت به ساماندهی و کنترل قیمت مصارف کشاورزی وارد عمل شویم، ولی تصمیم گیری موضوع جلوگیری و ممنوعیت فروش آب غیر قانونی توسط چاه های بخش خصوصی در اختیار مسئولین قضائی و همراه با صدور احکام قضائی است و ما به عنوان مسئولین فرمانداری آمادگی حمایت داریم.
عبدالکریم عکافیان افزود: برای جلوگیری از هرگونه معضل اجتماعی، مسئولین سازمان آب منطقه ای با مسئولین شهرستان همکاری کنند و برای فروش آب به صنایع و مراکز داخل شهرستان ساماندهی و تدابیر لازم اجراء شود.

موضوع مخالفت با فروش آب یک موضوع کاملا جدی است نباید مسئولین نسبت به آن کوتاهی و بی توجهی کنند
 در ادامه این جلسه محمد علی پورشریعت از اعضاء شورای شهر گفت:موضوع فروش غیر قانونی آب یک موضوع کاملا کیفری است و نبایستیبه بهانه اجرای وظیفه منتظر نظر مراجع قضائی باشیم.اگر مسئولین آب منطقه ای پیگیری بیشتری داشته باشند این موضوع در کوتاهترین زمان قابل حل است.
خانم پریشانی از اعضاء شورای شهراز مسئولین فرمانداری خواست تا با شناسنائی مراکز متقاضی آب در داخل شهرستان وارد عمل شوند و مراکز مجاز و نیازمند آب را تفکیک کنند و به راحتی امکان فروش آب به خارج شهر ندهند، طبق مدارک موجود بیشتر آب شهر برای مصارف صنعتی به خارج از شهر انتقال پیدا می کند.
وی تذکر داد: مراکز فروش آب با وجود معرفی به دستگاههای قضائی همچنان به تخلف و فروش آب ادامه می دهند.