توصیه هایی برای ماه مبارک رمضان

ارسال در در شهر

با فرا رسیدن ماه رمضان اذهان متوجه روش های صحیح تغذیه ای در این ایام مبارک می شود چرا که روزه داری در صورتی مفید است که به طور صحیح انجام گیرد که یکی از ابعاد آن پیروی از اصول تغذیه صحیح است در غیر این صورت به انسان ضرر می زند.
* خوردن غذا طی سه وعده افطاری، شام و سحری باشد.
* غذا باید شامل پنج گروه اصلی مواد غذایی یعنی غلات، گوشت، لبنیات، میوه و سبزیجات باشد. (چربی گوشت مثل پوست مرغ جدا شود، لبنیات کم چرب باشد، چربی حیوانی مصرف نشود، از غذاهای آماده استفاده نگردد، از روغن های جامد استفاده نشده و غذاها به صورت آب پز تهیه شود، مصرف غذاهای بسیار شیرین، خیلی چرب مثل کیک های خامه ای، حلوای پرشکر، کله پاچه، گوشت های چرب سرخ شده و زولبیا و بامیه ممنوع)
* در فاصله افطار تا سحر حدود 8 تا 12 لیوان آب نوشیده شود
* غذا آهسته خورده و کاملا جویده شود.
* چای و قهوه به ویژه در سحر مصرف نشود چراکه سبب افزایش دفع ادرار و در نتیجه تشنگی می گردد.
* روزه با خرما و آب ولرم باز شود.
*  شیر گرم و مقداری نان همراه با پنیر و سبزی و یا سوپ و آش رقیق مناسب وعده افطار است.

نکاتی خواندنی راجع به «آش»
 
 با توجه به اینکه مصرف آش در این ایام زیاد است خواندن نکاتی دراین باره خالی از فایده نیست.

آش یک غذای ملی و سنتی ایرانی است. ترکیبات اصلی آن انواعی از حبوبات و سبزی ها می باشد و گاه مواد دیگری مثل برنج به آن اضافه می شود. نوع حبوبات و سبزی ها بسته به نوع آش کمی متفاوت است.
مورد دیگری که آش ها را از یکدیگر متمایز می کند وجود برخی مواد مثل رشته، دوغ و... می باشد. مثلا آش رشته طبیعتا رشته دارد و در تهیه آش دوغ، دوغ به کار می رود. طعم آش ها با هم متفاوت است و هر کدام در منطقه جغرافیایی خاص رواج بیشتری دارد مثلا آش «کارده» در اقلید و فارس رواج بیشتری دارد.
 
اسامی برخی از آش ها
رشته، جو، شله قلمکار، کارده، آذربایجان ترش، ترخینه، کلم، شیر، ماست، کدو، ماش، ماش و قمری، دوغ، آلو و آلوچه، شلغم، برنجی، بلغور، انار، ساک و غوره.
 
نکات ایمنی در هنگام خوردن آش
* آش رشته نسبت به بقیه انواع آش سنگین تر بوده و ممکن است موجب نفخ شود لذا برای افرادی که ناراحتی معده دارند چندان مناسب نیست.
* افطار با خرما و مایع ولرم و سوپ و آش مناسب است.
* روغن های روی آشی که به صورت آماده از بازار تهیه می شود می تواند غیر بهداشتی باشد. همچنین از آنجا که روغن برای همه افراد خصوصا افراد با چربی خون بالا و کم تحرک مضر است، بهتر است از فروشنده بخواهیم که روی آش ما روغن نریزد.
* استفاده از کشک در بسیاری از آَش ها معمول است اما از آنجا که این ماده مغذی پروتئینی زود فاسد می شود، بهتر از سالم بودن آن مطوئن شویم.