بیش از 80 درصد مصالحی که در ساختمان‌ها استفاده می‌شود غیر استاندارد است

ارسال در در شهر

وی با اشاره به اینکه مشکل عمده ما مربوط به مصرف مصالح است از اجرای طرح مجریان از تیرماه در این مورد خبر داد. غلامحسین شفیعی در توضیح این طرح گفت: درج مهر استفاده از مصالح استاندارد که در پروانه ساخت الزامی است و عدم صدور مهر پایان کار برای ساختمان‌هایی که از مصالح غیر استاندارد استفاده می‌کنند در این طرح انجام می‌شود. وی در این باره افزود: همکاری دستگاه‌ های اجرایی در این زمینه لازم است که پیمانکار را ملزم کنند از مصالح استاندارد استفاده کند و اگر همراهی کنند و حتی واحدی که تخطی می‌کند را پلمپ کرده و برق و آب آن را قطع نمایند، واحدها مجبور می‌شوند به سمت استاندارد سازی و کیفیت بروند.
مدیرکل استاندارد و کیفیت اصفهان اظهار کرد: 130 پروژه را بازرسی کردیم، تنها در 48 مورد از مصالح استاندارد استفاده شده و در 77 مورد مصالح غیر استاندارد بوده و در 5 مورد نیز عدم همکاری داشتیم. بیش از 80 درصد مصالحی که در ساختمان‌ها استفاده می‌شود غیر استاندارد است.
وی با بیان اینکه متولی کیفیت در ساخت ‌و سازها مشخص نیست، تصریح کرد: نظام مهندسی اعلام کرده که این کار وظیفه مهندس ناظر نیست، راه و شهرسازی نیز نظارت‌های کافی روی ساخت ‌و سازها ندارد و شهرداری نیز می‌گوید این مساله به ما ربطی ندارد و بنابراین ما نیاز به تعیین تکلیف در این مورد داریم چرا که ساخت ‌و سازها در حد بحرانی است.
مدیر کل استاندارد استان در مورد استاندارد سازی آسانسورها نیز اظهار کرد: از حدود 200 ارگان حدود 6 دستگاه اجرایی در مورد استاندارد سازی آسانسورهایشان اقدام کردند که تعاون و تامین اجتماعی خمینی‌شهر، دانشگاه آزاد نجف آباد و بیمارستان سپاهان از جمله آنها بود. وی تاکید کرد: با توجه به فجایعی که در آسانسورها رخ می‌دهد لازم است مسوولان به این امر توجه ویژه‌ای نشان بدهند.
وی درباره مصنوعات گران‌بها هم گفت: در حال حاضر هزار و 404 واحد تولیدی موفق به دریافت شناسایی استاندارد شده اند و از 177 واحد دارای پروانه استاندارد در کشور 100 واحد آن در استان قرار دارد.
شفیعی پیرامون صدمات زیست محیطی تولید طلای غیر استاندارد گفت: تیزاب کاری با اسیدها و بازهای کاری علاوه بر تولید بخارات اسیدی به عنوان پسماند وارد فاضلاب می‌شوند و به تبع آن به محیط زسیت آسیب وارد می‌کند و در مراکز غیر استاندارد تولید شمش طلا به روش قالبکاری نیز صدماتی را به محیط زیست وارد می‌کند. اکنون 35 آزمایشگاه ذوب قلیایی داریم که اتحادیه طلا نیز اعلام کرده باید جمع آوری شوند.