ده ها شماره، د ه ها سوال

ارسال در در شهر

البته سابقه انتشار روزنامه و نشریه در شهرستان خمینی شهر به انتشار دوهفته نامه فرصت در 20 خرداد 1388 بر نمی گردد و تاریخچه شهر انتشار چند نشریه که یکی از آنها به دوران مشروطیت و دیگری به دهه 40 و سومی به اوایل تشکیل سپاه پاسداران در شهر و پیروزی انقلاب بر می گردد را به خاطر می آورد اما جدی ترین و پر دوام ترین حرکت مطبوعاتی قطعا در این دیار به دو هفته نامه فرصت بر می گردد.

 

علی رغم دوام 5 ساله این دوهفته نامه و ظهور چند نشریه دیگر در سال های بعد در شهرستان هنوز ابهامات و سوالات متعددی در مورد نشریات و کارهای مطبوعاتی در اذهان مردم و مسوولین جا خوش کرده و در پاره ای از مواقع کار را برای اصحاب مطبوعات سخت نموده است.

 

سوالاتی از این قبیل که اساسا فلسفه وجودی یک نشریه در شهر چیست؟ وظیفه یک مطبوعه محلی کدام است؟ جایگاه اصحاب مطبوعات چیست؟ اساسا آیا خبرنگاری و روزنامه نگاری نیاز به تخصص و دانش دارد؟ راه های استفاده از نشریات در بهبود مناسبات اجتماعی و رفع معضلات و مشکلات و ارتقای سطح دانش و اطلاعات و آموزه های شهروندان کدام است؟ مطبوعات سخنگوی مسوولین هستند یا مردم؟ رسالت مطبوعات و اخلاق حرفه ای اصحاب مطبوعات چیست و آیا اصولا آنها مفهومی دارند؟ چنین افرادی آیا باید مردم گرا باشند و یا مسوول گرا؟ آیا صرف پرداخت هزینه های یک نشریه توسط یک اداره و یا نهاد، حقوق ویژه ای را برای آن نهاد یا اداره ایجاد می کند به خصوص اگر آن نهاد عمومی و درآمد آن از جیب مردم باشد؟ جایگاه دیدگاه ها و نظرات مردم در نشریه کجاست؟ آیا آنها می توانند چهره و نظر خود را در آن ببینند و به عبارت دیگر آیا صرفا مردم مخاطب هستندیا صاحب نظر؟

 

آیا مجموعه سوالات پیش طرح شده به اضافه سوالاتی در مورد علم روزنامه نگاری و آخرین تغییر وتحولات در زمینه آن از قبیل مگا سایبری و استفاده از فضاهای مجازی و روش های چند رسانه ای یعنی تلفیق عکس و صدا و متن، انواع روزنامه نگاری و ظهور پدیده جدید روزنامه نگاری شهروندی، معرفی آخرین روش های به کار گرفته شده در غول های مطبوعاتی جهان، تاکید علمای این رشته بر روزنامه نگاری محلی و طرح مسائل و معضلات هر منطقه پس از شناسایی آنها در نشریات همان محل، یافتن راه حل های بومی محلی همه و همه این باور را تقویت نمی کند که لازم است در گوشه ای از دو هفته نامه فرصت به خود رسانه و موضوعات آن پرداخت تا همگان به زبان و باورهای نزدیک در باب مطبوعات و رسالت های آن برسند. امید است در ستون «جهان مطبوعات» این مهم با پرداختن به موضوعات پیش گفته شده محقق شود.