افرادی که بیمه نیستند بیمه می شوند

ارسال در در شهر

رییس شبکه بهداشت و درمان خمینی شهر در گفتگو با خبرنگار قلمکده با تاکید بر اینکه سرانه تخت بیمارستانی باید برای هر 700 تا 1000 نفر یک تخت باشد یعنی ما باید در خمینی شهر 350 تخت بیمارستانی داشته باشیم، گفت: این در حالی است که ما در بیمارستان ساعی تنها 50 تخت فعال و در بیمارستان شهید اشرفی 70 تخت فعال داریم. دکتر باقری با اشاره به اینکه این تخت های موجود نیز خیلی قدیمی است، افزودن تخت را مطالبه خود از دانشگاه علوم پزشکی عنوان کرد.
وی در ادامه در همین زمینه افزود: بیمارستان منظریه که البته مسوولیت احداثش با سازمان مسکن و شهر سازی می باشد، قرار است 169 تختخوابی باشد و نزدیک به 20 میلیارد هزینه نیاز دارد تا راه اندازی شود و به این زودی ها نباید منتظر افتتاح آن باشیم.
ساختمان جدید بیمارستان ساعی در 11 طبقه احداث خواهد شد
دکتر باقری در ادامه اما به اقدام خیرین برای افزودن تخت های بیمارستانی در خمینی شهر اشاره کرد و گفت: خیرین با هزینه ای بالغ بر 25 میلیارد تومان اقدام به احداث ساختمان جدید بیمارستان ساعی کرده اند که تا 3 سال آینده آماده خواهد شد. در حال حاضر بیمارستان در ابعاد ۹۰*۴۰ یعنی ۳۶۰۰ متر در حال ساخت است و پی ریزی کف و ستون ها انجام شده و تا چند روز آینده سقف می زنند. اتفاقات عجیبی در طی ساخت این بیمارستان تا کنون رخ داده که باعث به تعویق انداختن ساخت و ساز شده است مثلا قناتی در زیر این بیمارستان پیدا و لازم شد موسسه ژئوفیزیک برای پیدا کردن مسیر قنات و تشخیص خطرات احتمالی سر صحنه حاضر شود که البته با پیگیری ها در حال حل شدن است.
این ساختمان سه طبقه منفی و هشت طبقه مثبت خواهد داشت که مجموعا ۱۱ طبقه خواهد شد و تا سه سال آینده و احتمالا زودتر از بیمارستان منظریه که حدود ۲۰سال است در حال ساخت است، افتتاح می شود.
مرکز بهداشت جوادیه شبانه روزی خواهد شد
رییس شبکه بهداشت در رابطه با اقدامات خیرین در حوزه بهداشت و درمان اضافه کرد: خداوند باب خیرین را به روی شبکه بهداشت خمینی شهر باز کرد به گونه ای که درحال حاضر برای هر کدام از دو مرکز خیابان امیر کبیر (مرکز آدریان و جوادیه) بالای ۱۵۰ میلیون تومان هزینه شده و انشاله مرکز جوادیه شبانه روزی می شود و مرکز آدریان نیز در حال ساخت است.
مرکز اصغرآباد نیز که قبلا توسط خیرین تملک و ساخته شده بوده اخیرا با صرف حدود ۱۳۰میلیون تومان توسط خیرین بازسازی شده است. همچنین مرکز هفتصد دستگاه به صورت استیجاری توسط خیرین در اختیار شبکه بهداشت قرار گرفته است.
زایمان طبیعی رایگان شد
طرح تحول سلامت از دیگر موضوعاتی بود که در این گفتگو مورد بررسی قرار گرفت. دکتر باقری اجرای این طرح را اتفاق خوبی دانست که در دولت های قبلی چندان به آن توجه نشده است. وی در این باره افزود: این طرح که ۴مرحله دارد با زایمان طبیعی رایگان در ۱۵ اردیبهشت شروع شد و هر ۱۵ روز یک گام دیگر آغاز می شود و پرداختی مردم کاهش پیدا می کند که مکمل این طرح همان بیمه سلامت است و افرادی که شامل بیمه نیستند بیمه می شوند.
فاز بعدی طرح ماندگاری پزشکان است. در این طرح دستمزدهایی برای پزشکان در نظر می گیرند که با بخش خصوصی قابل رقابت باشد و پزشکان به ازای هر یک روز که مقیم بیمارستان باشند مبلغی دریافت می کنند که با مبلغ بیمارستان خصوصی در رقابت است و باعث می شود تعرفه های دولتی در این مورد دخالت پیدا کند که این موضوع هم به نفع مریض و هم به نفع پزشکان است.
گام بعدی بهداشتی است که در استان اصفهان تنها چند مکان محدود وارد این فاز شده اند که یکی از آنها جوی آباد خمینی شهر است.
جوی آباد، قرطمان و وازیچه به عنوان نقاط حاشیه ای شهر این طرح که نمونه ای از پزشک خانواده است را اجرا می کنند که شامل خدماتی همچون ویزیت، دارو و خدمات پاراکلینیک رایگان است و به ازای هر 2 هزار و 500 نفر یک تیم پزشکی شامل: پزشک، ماما و پرستار و به ازای هر 12 هزار نفر یک تیم ۱۳ نفره شامل: بهداشت و روان، محیط، تغذیه و … در محل مستقر خواهند شد.
سرشماری مقدمه شروع این طرح بود که آن را آغاز کردیم و با مشخص کردن بلوک بندی و تعریف نقاطی برای استقرار تیم های مختلف مردم را به آنها ارجاع خواهیم داد. در حال حاضر طرح تحول در بیمارستان های خمینی شهر در حال اجرا است.
سعی در ترویج زایمان طبیعی داریم
وی همچنین در ارتباط با تاکیدات اخیر بر زایمان طبیعی گفت: این نگاه را مقام معظم رهبری فرمودند که خودمان عمدی برای بارداری خانم ها محدودیت ایجاد نکنیم. با این عمل الگوی هر خانواده ۲ بچه را به جامعه القا می کنیم و ازدیاد نسل عملا با مشکل مواجه می شود. دکتر باقری گفت: با توجه به تذکرات رهبری خودم نیز علاقمند شدم که بر زایمان طبیعی تاکید و آن را ترویج دهیم. رایگان شدن زایمان طبیعی یک بعد قضیه و ترویج به آن هم بعد دیگری است.
ما در خانه های بهداشت، خانم های باردار را راضی به انجام زایمان طبیعی می کنیم و آموزش های لازم همچون زایمان در آب، نرمش و ورزش قبل و بعد از زایمان می دهیم هرچند کلاس هایی که در شهرستان گذاشته ایم کافی نیست ولی حداقل جهت گیری ما به این سمت ترویج این طرح است و کسی مخالف زایمان طبیعی نیست.