دکتر میرحامد سیادت- بنیانگذار طب عفونی در ایران

ارسال در در شهر

آیت الله العظمی فشارکی، آیت الله میر سید علی نجف آبادی و آیت الله میرزا علی آقا شیرازی از اساتید وی بودند. وی پس از فراگیری علوم دینی و اجتهاد برای تحصیل در مدارس جدید، عازم تهران شد و در سال 1309ه.ش در کنکور اعزام به خارج شرکت و رتبه اول کشور را کسب نموده و عازم فرانسه و تحصیل علم پزشکی شد. در این کشور و نیز ژنو به کسب علم مشغول شد و مدارک متعددی با درجه ممتاز از دانشگاه پاریس و ژنو و بیمارستان کودکان فرانسه دریافت کرد. وی در سال 1319ه.ش به ایران بازگشت. در طول خدمت خود، تقریبا به اکثر نقاط ایران و به ویژه نقاط محروم کشور برای مبارزه با بیماری ها و درمان بیماران به ماموریت رفت. دکتر سیادت حتی اموال شخصی شان را فروخته و خرج بیماران می کرد. در سال 1365در انستیتو رازی و پاستور مشغول تحقیقات شد و در سال 1368 کنگره بیماری های عفونی را ریاست کرد. وی همزمان در دانشگاه های مختلف از جمله در کشور فرانسه تدریس می نمود. وی در آبانماه سال1370 درگذشت.

ابوالحسن عمادالشریعه
ابوالحسن عمادالشریعه فرزند سیّد عباس، از نوادگان میر محمّد اشرف. در خدمت آخوند كاشى، ملاّ عبدالكریم جزى، آقا سید محمّد درچه‏اى، آقا سید حسن مشكان طبسى و ... تحصیل نموده، در سن متجاوز از هفتاد وفات یافت. مدرسه عمادسیادت به عنوان اولین مدرسه رسمی خمینی شهر به همت وی احداث گردید.

آیت الله سیدمحمدحسین آیت میردامادی
عالم، فاضل، ادیب، زاهد، شاعر در سال 1380قمری وفات یافت. وی از درس سیدمحمدباقر درچه ای، آخوند کاشی، میرزا جهانگیرخان قشقایی، آخوند گزی، آقا سیدمهدی درچه ای تلمذ نموده مدتی در قم در درس حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی حاضر شده و در نجف در درس آقا سید ابوالحسن اصفهانی، آنگاه به اصفهان مراجعت کرده و در سده ساکن و به ارشاد مردم و اقامه جماعت پرداخت. دیوان اشعار با تخلص آیت، رساله در قاعده علی الید تقریرات مرحوم نایینی، صومیه در مواعظ ماه رمضان، عشریه و ... از تالیفات اوست.
آیت الله املایی
هنوز یک ساله نشده بود که یتیم شد همزمان با کار مشغول تحصیل شد ، جامع المقدمات را نزد سید مصطفی ابطحی فروشانی فرا گرفت ، برای ادامه تحصیل در حوزه، راهی اصفهان شد و با وجود مزاحمت های دولتی، تحصیلات را ادامه داد و پس از رحلت سید ابوالحسن اصفهانی به قم می رود و شاگرد آیات عظام گلپایگانی، مرعشی نجفی، محمد تقی خوانساری و بروجردی می شود و مجددا به اصفهان باز می گردد و محضر رحیم ارباب و میرزا علی شیرازی را درک می کند.
میرزامحمدعلی طبیب و فرزندانش
میرزامحمدعلی طبیب معروف به حکیم باشی از اطبای حاذق بودودر اصفهان و حومه شهرت بسزایی داشت.فرزندانش حاج میرزا احمد طبیب، حاج میرزا محمود طبیب، حاج میرزا ابوالقاسم طبیب همه از روحانیون طبیب و مورد اعتماد مردم بوده و سالها به معالجه بیماران پرداختند. سنگ قبر همگی در جوار ضریح (قسمت مردانه) بوده طرح توسعه حرم از بین رفته است.
آیت الله احمدی
سیدمحمد احمدی در سال 1313 در یک خانواده روحانی در خمینی شهر دیده به جهان گشود. در سال 1357 در مراسم چهلم شهدای تبریز در مسجد حکیم اصفهان سخنرانی مبسوطی علیه شاه و آمریکا نمود که به دنبال آن قیام مردم اصفهان شکل گرفت. وی تألیفات زیادی دارد. آیت الله احمدی سالها امامت جمعه و نمایندگی خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی را بر عهده داشت.
استاد طلایی
حاج احمد غفورزاده متخلص به استاد طلايي در 13 فروردين 1308 شمسي در خميني شهر ديده به جهان گشود. وی در فروردين 1339 با همفكري و همت جمعي انجمن ادبي و هنري سعدي اصفهان را تاسيس كرد.

 طلایی در سال 1340 به دليل سرودن اشعار آزاديخواهانه و سياسي در قالب فكاهي، توسط ساواك دستگير شد و 6 ماه در زندان قزل حصار تهران حبس و با مرحوم طالقاني هم بند گردید. استاد بعد از 50 سال سابقه خدمت به فرهنگ و ادب اين مرز و بوم در 23 فروردين 1381 دعوت حق را لبيك گفت. .
آیت ا... قصری
متولد 1305، از کارخانه داران ریسندگی در شهرستان ، در سن 28 سالگی همزمان با اداره کارخانه، راهی حوزه علمیه اصفهان شد، در 36 سالگی کارخانه و مزارع کشاورزی اش را برای همیشه رها کردو راهی حوزه علمیه قم گردید تا به درجه اجتهاد رسید. وی علاوه بر تحصیل، بخش زیادی از عمر خود را در روستای هارونی شهرکرد به تبلیغ و ارشاد مردم پرداخت.در سال 1381 از دنیا رفت.