لزوم توسعه کارگاه های فرش بخش تعاون خمینی شهر/ رکود 30 درصدی در بازار فرش شهرستان

ارسال در در شهر

نعمت الله رضایی در گفتگو با مهر با اشاره به رکود 30 درصدی امسال در بازار فرش دستباف خمینی شهر اظهار داشت: هر ساله در ماه آخر سال یک افتی در بازار وجود داشت اما این رکود را بی سابقه می دانم.

وی با بیان اینکه این رکود در هر دو عرصه بازار داخل استان و صادرات به خارج وجود دارد، افزود: قیمت فرش دستباف نیز در بازار تا حدی پایین آمده است.

مدیر عامل شرکت تعاونی فرش دستباف روستایی خمینی شهر ادامه داد: البته نرخ اجناس و مواد اولیه در 6 ماهه دوم سال جاری تا حدی کاهش داشته است و نوسانات قیمتی سابق آن برطرف شده است.

رضایی با بیان اینکه 95 درصد فرش دستباف شهرستان صادراتی است، گفت: با وجود تلاش دولت جدید برای رفع تحریم ها هنوز گره گشایی خاصی در این راستا صورت نگرفته اما تعاونی استانی فرش دستباف در حال تلاش برای صادرات این کالا به کشور ژاپن است.

وی در ادامه با بیان اینکه دو سوم از جمعیت بافندگان قالی در خمینی شهر کاهش یافته گفت: این موضوع دو دلیل دارد اول اینکه دختران فعلی تمایل به کار در مشاغل دیگر را به قالیبافی ترجیح می دهند و علت دوم دستمزد پایین آن نسبت به سایر شغل هاست.

این کارشناس فرش بیان کرد: در دهه های گذشته رونق قالی بافی در خمینی شهر به حدی بود که عده ای با آوردن نقشه های نائینی در این منطقه و بافت آن و سپس فروش ثروت زیادی نصیب خود می کردند.

رضایی یادآور شد: در اواخر دهه 1360 نقشه های فرش نجف آباد در خمینی شهر بافته می شد که سپس به سمت نائیین و در حال حاضر نوع بافت به سمت نقشه ابریشمی و همچنین کرک و ابریشم اصفهان جهت پیدا کرده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تشکیل اتاق فکری در فرمانداری خمینی شهر اظهار داشت: حمایت از توسعه قالی بافی کارگاهی مورد بحث و تایید حضار قرار گرفت.

مدیر عامل شرکت تعاونی فرش دستباف روستایی تاکید کرد: قالیبافی به صورت کارگاه های متمرکز از نظر سرعت و کیفیت به مراتب از بافت در منازل بهتر است اما تاکنون بخش تعاونی در این زمینه توان ایجاد کارگاه نداشته است.

رضایی تصریح کرد: در حال حاضر بخش خصوصی حدود 40 کارگاه فرشبافی در شهرستان ایجاد کرده اما به هر حال دستگاه های دولتی باید در این راستا از تعاونی ها حمایت مالی کنند.

وی همچنین از تعداد 3 هزار و 500 بیمه شده فرش دستباف روستایی در شهرستان خبر داد.