توصیه های ایمنی برای چهارشنبه آخرسال

ارسال در در شهر

آنچه این روزها به عنوان ترقه و مواد محترقه و انفجاری مورد استفاده قرار می گیرد ،ترکیبی از چند ماده می باشد. این مواد به قدری حساس هستند که حتی در اثر جابجایی و حمل و نقل و یا وارد شدن ضربه و رسیدن حرارت اندک به آن ها عمل کرده و منفجر می شوند و گاه نیز بدون رسیدن حرارت و یا وارد شدن ضربه در اثر فعل و انفعالات شیمیایی و یا حتی در مقابل ارتعاش هوا و یا قرار گرفتن در محدوده یک طول موج خاص خود به خود فعال شده و منفجر می شوند که نیروی زیادی به طور ناگهانی آزاد شده و در اثر پرتاب ذرات و حریق و صدای مهیب، خسارات جانی و مالی نیز به بار می آورند. در صورت انفجار در محیط بسته اثر تخریبی فوق العاده زیاد خواهد بود به نحوی که 250 گرم از این مواد می تواند یک کاشانه با وسعت 70 متر مربع را کاملا تخریب و ویران نماید وشیشه های ساختمان ها را تا شعاع 250 متری بشکند.بنابر این توجه به این نکات لازم است:


- بسیار دیده شده است که این مواددر داخل کمد یا در زیر زمین نگرداری شده و بدون دخالت انسان در اثر شرایط مساعد خودبه خود منفجر شده اند و یا در هنگام جابجایی با دست و یا در داخل ساک و کیف در اثر حرارت و یا ضربه منفجر شده اند لذا به نوجوانان توصیه می نماید اکیدا از تهیه و یا استفاده از این مواد خودداری نمایند.


- از کلیه شهروندان عزیز در خواست می نماید به محض مشاهده خرید و فروش مواد محترقه به هر شکل ممکن سریعا نیروهای انتظامی را مطلع فرمایند.


- کبریت از جمله وسایلی است که از سوی کودکان جهت تولید ترقه و ایجاد آتش مورد استفاده قرار می گیرد لذا به والدین توصیه می نماید این روزها کبریت و مواد و مایعات آتش زا مانند نفت و امثالهم را از دسترس کودکان دور نگاه دارند.


- کودکان و نوجوانان جهت تهیه مواد محترقه به فروشگاه های رنگ و مواد شیمیایی و داروخانه ها مراجعه نمایند به مسؤولین این قبیل فروشگاه ها توصیه می نماید اکیدا از فروش هر گونه مواد اشتعال زا به آنان خودداری نمایند.


- کودکان و نوجوانان اغلب کبریت، ترقه و مواد محترقه و منفجره را پس از تهیه در نقاط غیر قابل دید مانند انباری، زیرزمین، بالکن، پشت بام و یا در داخل کیف و کمد و وسایل شخصی خود مخفی می کنند که این امر خود از عوامل بروز حریق و حادثه است. لذا توصیه می شود والدین حتی الامکان درب این محل ها را قفل نموده و از رفت و آمد فرزندان خود به این محل ها ممانعت نمایند.


- یکی از عوامل عمده ایجا حریق ها، پرتاب مواد آتش زا مثل فشفشه به آسمان و افتادن آتش در پشت بام و بالکن و یا پنجره های باز و یا روی شاخه های خشک می باشد. معمولا فشفشه ها در اثر به آتش کشیده شدن شعله ور شده و سوختن آن ها تدریجی است لذا توصیه می نماید بالکن های پشت بام ها، راه پله ها و ... از ضایعات موجود پاکسازی نمایید و مواد سوختنی و وسایل اضافی را به محل امن منتقل کنید.


- از آتش زدن بته، هیزم و امثال این ها چه در حیاط یا محوطه پارکینگ واحد های مسکونی و یا در کوچه ها و معابر عمومی جدا خودداری نمایید.


- از انداختن مواد منفجره، قوطی های در بسته، مخازن کوچک گاز و ظروف تحت فشار به داخل آتش خودداری کنید.


- از قرار دادن ظروف مایعات و مواد قابل اشتعال مثل ظرف نفت و بنزین و گازوئیل و یا مخازن گاز در مجاورت شعله آتش جدا خودداری کنید و از ریختن نفت و بنزین و گازوئیل و یا مخازن گاز در مجاورت شعله آتش جدا خودداری کنید و از ریختن نف و بنزین و گازوئیل و یا مخازن گاز در مجاورت شعله آتش به سمت ظرف و گسترش آن می شود جدا خودداری کنید.


- حتی المقدور از متوقف نمودن خودروها در کوچه ها و معابر تنگ خودداری کنید.


- برخی برای برافروختن آتشاز شکستن شاخه های درخت ها خود داری کنید.و فضای سبز و محیط زیست را در معرض نابودی قرار ندهید.


- پریدن از روی آتش با چادر، لباس های گشاد که نوعا از فرآورده های نفتی تولید شده و سریع الاشتعال می باشد فوق العاده خطرناک است.


به شهروندان عزیز توصیه می نماید در این ایام مخازن خاموش کننده دستی را در منزل ، محل کار و ... به صورت آماه و در دسترس قرار دهید.

در صورت بروز حریق و حادثه خونسردی خود را حفظ کرده و سعی کنید سریعا کودکان، افراد مسن و دیگران را از محل حریق و حادثه به محل امن انتقال دهید و سپس بلافاصله با تلفن 125 ستاد فرماندهی آتش نشانی و یا تلفن نزدیک ترین ایستگاه آتش نشانی تماس گرفته و مراتب را با ذکر نشانی دقیق و نوع حالدثه اطلاع دهید در صورتیکه حریق گسترده نیست با استفاده از آب، گونی و پارچه نمدار و یا وسایل اطفایی سعی در خاموش کردن آتش نمایید به محض رسیدن مامورین آتش نشانی نهایت همکاری را با آنها به عمل آورید.