وضعیت کارگران کارخانه قند کامیاب بالاخره به کجا کشیده می شود؟

ارسال در در شهر

به گفته رییس اداره تعاون، کار و امور اجتماعی مشکل اصلی این کارخانه کمبود نقدینگی است. تجلی در گفتگو با خبرنگار فرصت آنلاین با اعلام این مطلب افزود: این کارخانه 160 کارگر مستقیم دارد و بقیه تحت پوشش پیمانکار و به صورت غیر مستقیم برای کارخانه کار می کرده اند. وی در ادامه از تصمیم صاحبان کارخانه برای معرفی یک مدیرعامل جدید خبر داد.


طبق آنچه در خبرها آمده است این کارخانه علاوه بر بدهی هایی که به بانک دارد، 1 میلیارد تومان نیز به سازمان تامین اجتماعی بدهکار است و همین باعث شده سازمان دیگر دفترچه های بیمه کارگران را تعویض نکند. تجلی در این باره گفت: تامین اجتماعی به درخواست فرمانداری دفترچه های بیمه این کارگران را تمدید می کند اما اگر کارگری دفترچه اش تمام شده باشد به خاطر محدودیت های سیستمی اقدام به تعویض آن نمی نماید. یکی از کارگران این کارخانه در این باره گفت: خیلی از کارگران و خانواده هایشان دفترچه هایشان تمام شده است و آنهایی هم که تمدید می شود از 10 روز الی یک ماه بیشتر نیست. این کارگر ادامه داد: یکی از همکاران امروز صبح می گفت بچه ام سرما خورده و دفترچه اش هم تمام شده است و مجبور شدم 10 هزار تومان از مادرم قرض بگیرم تا بچه ام را ببرم پیش پزشک.


کارگران سر کارند!


این کارگر همچنین گفت: از روز شنبه کارگران را دعوت به کار کرده و وعده داده اند که شکر وارد می شود و مدیر عامل جدید هم به زودی بر سر کار می آید اما امروز 3 روز است که همه کارگران از ساعت 7:30 صبح می آیند اینجا کارت ورود می زنند و بیکار می نشینند در حالی که اگر بیرون از اینجا باشند می توانند جای دیگری کار کنند و شرمنده زن و بچه شان نشوند.
یکی دیگر از کارگران می گوید: بعضی از کارگران از ابتدای امسال هیچ پولی دریافت نکرده اند، بعضی از تیرماه تا حالا پولی نگرفته اند. فقط گاهی به بعضی از کارگرها مساعده هایی در حد 100 هزار تومان می دادند. یکبار هم به بعضی چک دادند که همه چک ها بی محل بود و هیچکدام پول نشد.


کیسه های برنج در کارخانه قند!


کارگر دیگری از راهکار کمی عجیب مدیر قبلی برای تسویه حساب با کارگران پرده برمی دارد و می گوید: ما در کارخانه قند کار می کردیم اما یکبار مدیر کارخانه تعداد زیادی کیسه برنج آورد و گفت: در ازای حقوقتان بردارید و ببرید بفروشید. خیلی هایمان اول راضی نشدیم اما وقتی دیدیم پولی در کار نیست ناچار کیسه های برنج را کمِ حقوقمان برداشتیم و با ضرر فروختیم مثلا من 40 تا کیسه به قیمت کیسه ای 46 هزار تومان بردم اما بیرون کیسه ای 40 هزار تومان از من خریدند.


این بدقولی ها و وعده های سر خرمن مدیر سابق کارخانه در حالی بوده که اکثریت قریب به اتفاق این کارگران متاهل هستند و هر کدام باید یک خانواده را اداره کنند و همچنین تعداد زیادی از آنها مستاجر هستند. رییس اداره کار در اینباره گفت: با بر سر کار آمدن یک مدیر جدید معوقات کارگران پرداخت خواهد شد اما سوال اینجاست که با این همه بدهکاری به بانک و بیمه، مدیر جدید چطور می تواند معوقات 160 کارگر را آن هم در موقعیتی مثل شب عید بپردازد؟


کارگرانِ با سابقه کارخانه قند کامیاب از یک تعطیلی 6 ماهه این کارخانه در سال 89 هم خبر می دهند. به گفته آنها آن زمان معوقات کارگران به صورت یک جا پرداخت نشد و در چند مرحله تحویل آنها شد.


اخراج بیش از 15 کارگر رسمی به خاطر شکایت!


کارگران بیکار شده کارخانه قند کامیاب در این مدت تقریبا 2 ماهه 2 بار مقابل فرمانداری تجمع کردند و بعد به گفته معاون سیاسی و امنیتی فرماندار با مراجعه به اداره کار از صاحبان کارخانه شکایت کردند. رییس اداره کار در این باره گفت: 80 نفر از کارگران می خواستند شکایت کنند و ما با هماهنگی کاری را که در حالت عادی بیش از 50 روز زمان می برد تا انجام بشود در کمتر از 10 روز انجام دادیم و الان منتظریم تا رای صادر بشود.
گفتنی است کارگران به شدت از اینکه نامشان جایی ذکر بشود نگرانند و می گویند: در طول چند ساله اخیر بیش از 15 کارگر رسمی به خاطر شکایت از صاحبان و مدیر کارخانه اخراج شده اند.