چرا صفحه سرمایه، کار ، تولید؟

ارسال در در شهر

اسناد و مدارک تاریخی زیادی از اشتغال مردمان این منطقه به مشاغل گوناگون در دست است. آن زمان ها که زمین های کشاورزی ما زیر کشت پنبه می رفت تا 300 کارگاه پنبه زنی و تبدیل آن به نخ و پارچه در شهر راه افتاده بود. وجود کاروانسراها در ابتدای بازار ورنوسفادران روبروی حسینیه گاردر و کاروانسرای دوشنبه بازار نشان از رونق تجارت بین سده و شهرهای دیگر داشته است. وجود عصارخانه در چهارشنبه بازار خود گواه دیگری بر توجه مردمان به تولید و فرآوری در زمان خود بوده است.
از طرف دیگر نوشته های پراکنده مورخین نشان می دهد که زمین های کشاورزی ماربین و سده در تمام دوران ها نیاز مردمان مناطق دیگر از جمله پایتخت صفویه را به محصولات کشاورزی و دامی تامین می کرده است.
بازارهای دوشنبه بازار، چهارشنبه بازار، درب محکمه، پنج شنبه بازار و راسته های آن به گونه ای فعال بوده اند که علاوه بر تامین نیازهای اهالی، محصولات خود را به نقاط دیگر نیز صادر می کرده اند و در این بازارها تجارت رونق داشته است.
 تولید محصولات مسی و چرمی از جمله توپ ورزشی و انواع پارچه نمونه هایی از این تولیدات بوده است. در قرن جاری مردمان سخت کوش این دیار در تبدیل پشم به نخ و صادرات آن به اقصی نقاط کشور، صنعت پوست و روده و فرآوری آن در مراحل مختلف و نهایتا چرم و همینطور نبرد با کوه ها و معادن و تولید سنگ های نما، تولید صنعتی و نیمه صنعتی مرغ و تخم مرغ و سرمایه گذاری در صنایع، سرآمد فعالان اقتصادی و تجاری کشور بوده و هستند و این در حالی است که به دلیل محدودیت های قانونی و سرزمینی، فعالان علی رغم میل باطنی خود مجبور شده اند در شهرک های صنعتی اطراف شهرستان سرمایه گذاری کنند.
وجود بیشترین کارگاه ها در سطح شهرستان به طور پراکنده در زمینه تولید محصولات مختلف از جمله مصنوعات فلزی و پارچه های روسری، مانتویی، چلوار، برزنتی، توری و ... دلایل دیگری از پر رونق بودن بازار کار و سرمایه و تولید در این شهرستان است.
در زمینه تجارت و صادرات و واردات نیز خمینی شهری ها در سطح کشور حرف های زیاد برای گفتن دارند و افراد بنامی را به میدان رقابت آورده اند. مهاجرین سدهی به خوزستان به یاد دارندکه زمانی نه چندان دور استان خوزستان جولانگاه تجار خمینی شهری بوده است.
بی شک هر کجا نامی از سنگ و معدن و نما کاری وجود دارد اگر به دنبال یک خمینی شهری بگردی ناامید نمی شوی چرا که امروزه شاید عمده ترین شاخه مورد توجه فعالان اقتصادی خمینی شهری سنگ و صنایع آن باشد گرچه در مصنوعات چوبی، چرم، پوست، پشم، بافندگی، مرغ و تخم مرغ و صنایع کوچک دیگر حرف برای گفتن زیاد دارند.
با توجه به واقعیت های ذکر شده پرداختن به ابعاد مختلف کار و سرمایه و تولید به طور همه جانبه و معرفی کارآفرینان رشته های مختلف و ابتکارات و ابداعات آنها و همچنین فرصت ها و تهدیدهای سرمایه گذاری و مسائل کار و کارگری و محیط کاری در شهرستان لازم و ضروری به نظر می رسد و دوهفته نامه فرصت با توجه به جامع نگری خود به مسائل شهر و شهروندان شکل گیری چنین صفحه ای را لازم می داند و امید دارد از این طریق بتواند سهم خود را در اطلاع رسانی و فرهنگ سازی به خوبی ایفا نماید. این رسانه البته از فعالان اقتصادی و صاحب نظران انتظار همکاری در این زمینه را دارد.