5 هزار اشتغال مستقیم شهرستان معطل 6 میلیارد تومان!

ارسال در در شهر

در این شماره به بزرگترین پروژه تولیدی خمینی شهر که از سالها پیش در دستور کار بوده خواهیم پرداخت. پروژه مجتمع شهرک های صنعتی خمینی شهر با توان اشتغال زایی 5 هزار نفر که به دلایل مختلف تاکنون به حالت تعلیق درآمده است.
***

فقط به خاطر 6 میلیارد تومان!

مجتمع شهرک های صنعتی خمینی شهر در شمال شهر و بالاتر از دانشگاه آزاد اسلامی در دشتی محصور از سه طرف به کوه های شمالی خمینی شهر قرار دارد. دشتی با بیش از 200 هکتار وسعت که در شمال آن کارخانه آسفالت، در جنوب آن شهرك در حال ساخت حمل و نقل خميني شهر، در غرب آن گورستان جدید و در شرق آن انبار ضایعات آهنی شهرداری خمینی شهر قرار دارد. در میانه دشت اما مجتمع شهرک های صنعتی خمینی شهر با حدود 150 هکتار زمین در نظر گرفته شده است.
در این مجتمع سه شهرکِ در حال ساخت وجود دارد؛ شهرک صنایع غذایی و بسته بندی، شهرک برق و الکترونیک و شهرک حوله بافی. محمدعلی ترابی فر رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خمینیشهر در این باره می گوید: "احداث این شهرک ها 5 هزار نفر اشتغال زایی مستقیم و 12 هزار نفر اشتغال زایی غیرمستقیم به همراه خواهد داشت." وی عدم آب رسانی به این شهرک ها و همچنین جاده خاکی و غیراستاندارد منتهی به این مجتمع را بزرگترین موانع برای سرمایه گذاری در این شهرک ها عنوان کرد و افزود: علی رغم گذشت ده سال از آغاز تاسیس شهرک برق و الکترونیک، ما هنوز مشکل آب داریم، ابتدا قرار بود پالایشگاه آب این شهرک را تامین کند، دو میلیارد تومان هم پول گرفت تا آب را به تانک های مستقر در شهرک برساند ولی این کار را نکرد و کسی هم زورش به آن نرسید. بعد هم به خشکسالی خوردیم و طرح منتفی شد. مجددا شروع کردیم به برنامه ریزی و برگزاری جلسات جهت دست یافتن به یک راهکار. با این حال تا این لحظه هنوز وضعیت آب به جایی نرسیده و الان هم فعالان مستقر در شهرک برق و الکترونیک، تانکر آب را به قیمت 50-60 هزار تومان می خرند و از طریق آن ساخت و ساز می کنند.
حمصیان مسوول دفتر برنامه ریزی فرمانداری هم در این باره گفت: براساس اعلام راه و شهرسازی در هفته گذشته، هزینه آسفالت و احداث روگذر منتهی به شهرک 4 میلیارد تومان پیش بینی شده که با احتساب دو میلیارد تومان هزینه انتقال آب به مجتمع شهرک ها در مجموع 6 میلیارد تومان هزینه راه اندازی این شهرکهاست.
وی افزود: مهمترین موانع سرمایه گذاری در این شهرک ها این دو مورد است و مواردی از جمله جمع آوری ضایعات فلزی شهرداری در ورودی این شهرک، سردر نامناسب، درختکاری و ... کمک زیادی به استانداردسازی فضای این شهرک می کند.
این مسوول افزود: خودتان را جای یک سرمایه گذار بگذارید. آیا هر روز حاضر هستید مسیر چند کیلومتری منتهی به این شهرکها را را در جاده ای خاکی با تقاطعی خطرناک با کمربندی طی کنید؟

 

قفل هایی که تنها با آب باز می شود
عدم تامین آب شهرک برق و الکترونیک در ده سال اخیر موجب قفل شدن دو شهرک دیگر یعنی شهرک صنایع غذایی و حوله بافی شده است. رئیس خانه صنعت معدن و تجارت شهرستان در این باره گفت: بجز مشکل آب، همه چیز برای واگذاری دو شهرک حوله بافی و صنایع غذایی و بسته بندی آماده است؛ برق، گاز، تلفن، خط دهی موبایل، خیابان کشی، اما مسوولان شرکت شهرکهای صنعتی می گویند تا مساله آب حل نشود دو شهرک صنایع غذایی و حوله بافی را واگذار نمی کنیم. استدلالشان هم آن است که به محض واگذاری این زمینها، تنها مشکلی که مانع ادامه کار خواهد بود همین مشکل آب است.
ترابی فر با اشاره به اینکه با راه اندازی این دو شهرک بیش از سه هزار فرصت شغلی مستقیم ایجاد می شود، افزود: با توجه به نوع فعالیت و متقاضیان زیادی که شهرک صنایع غذایی دارد پیش بینی می شود با آغاز واگذاری ها، ظرف دو ماه زمینها واگذار شده و به سرعت ساخت و ساز آغاز خواهد گردد.

 

وظیفه کیست؟
براساس قانون، تامین آب این شهرک ها بر عهده اداره آب و فاضلاب و استاندارد نمودن جاده منتهی به شهرک ها بر عهده اداره کل راه و شهرسازی است. موضوعی که علی رغم برپایی جلسات متعدد و وعده های فراوان، هنوز اجرایی نشده است. در آخرین مورد از این جلسات که پنج شنبه 16 آبان ماه سال جاری با حضور نماینده، فرماندار، مدیر راهداری اداره کل راه و شهرسازی، رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت  و ... در فرمانداری برگزار شد مقرر گردید در خصوص استانداردسازی جاده، تعیین مسیر آب رسانی به شهرکها و سر در ورودی شهرک پیگیری های لازم صورت پذیرد. موضوعی که باید دید آیا در سال جاری اجرایی خواهد شد یا ورود سرمایه گذاران به این شهرکها و 5 هزار اشتغال شهرستان، معطل 6 میلیارد تومان هزینه آب رسانی و استانداردسازی جاده منتهی به شهرک ها خواهد شد.

 

آب رسانی به روش بشکه رسانی!
مسیح رضایی اولین سرمایه گذار شهرک و برق و الکترونیک است و دو سالی است واحد خود را که تولید لامپ های کم مصرف است به بهره برداری رسانده است. وی در این باره می گوید: ابتدا که اینجا آمدیم نه آب داشت نه گاز و نه تلفن! حتی موبایل هم به درستی آنتن نمی داد. بشکه های های آب را پشت ماشین می گذاشتیم و از جاده نیمه آسفالت با همه دست اندازهایش رد می شدیم. این کار از روی علاقه بوده و هست وگرنه به راحتی می توانستیم مانند خیلی دیگر از افراد پولمان را در برج سازی و ... به کار بیندازیم.
وی افزود: مدتها پیش یکی از ارگانها اقدام به کندن آسفالت های خراب شده مسیر کرد. از دیدن این صحنه خیلی خوشحال شدیم و تصور کردیم قرار است به زودی این جاده آسفالت تازه شود ولی آسفالت ها را کندند و رفتد و جاده را به صورت خاکی رها کردند!
در شماره بعدی به جزییات دقیقتری از فعالیت این سه شهرک خواهیم پرداخت.