سر فصل های آموزش های شهروندی
درÂ هر حال هدف از آموزش های شهروندی باید تربیت شهروندانی باشد کهÂ در زادگاه خویش مفید بوده و در عرصه جهانی هم به عنوانÂ شهروندان جامعهÂ جهانی نقش آفرین باشندو در عین حالÂ پایبند به مؤلفه های ملی و مذهبی جامعه خویش باشند.لذا در آموزش های شهروندی اهداف ملی و منطقهÂ ای نیز باید مشخص باشد
 با توجه به مطالب قبلی می توان سرفصل های آموزش های شهروندی را تعیین و مشخص نمود که عبارتند از:
1-Â Â Â آموزش و تدوین اهداف زندگی فردی، خانوادگی، اجتماعی، فرهنگی، ملی و دینی و کسب مهارت هایÂ لازم مربوط بهÂ آنها
2-Â Â Â آشنایی و آموزش سلامت جسمی، بهداشت فردی و محیط زیست
3-Â Â Â آموزش رعایت نظم و قانونÂ و احترام به حقوق دیگران و عدالت و مسؤولیت پذیری و انجام امور محوله بهÂ نحو احسن و علاقهÂ بهÂ کار
4-Â Â Â آموزش مهارت های ارتباطی در زمینهÂ مناسبات سالم مهارت هایÂ اجتماعی و رفتاری وÂ کلامی و زبانی
5-Â Â Â آموزش مهارت هایÂ ارتباط باÂ خود، ارتباط با خانواده و ارتباط باÂ دیگران
6-Â Â Â یادÂ دادن عشقÂ ورزیدن و دوستÂ داشتن خالق، مخلوق، خود، دیگرانÂ و همنوعان
7-Â Â Â آموزش مسؤولیت های اجتماعی و احساس مسؤولیت در قبال همه و نیز همدلی و همدردی و وطن پرستی و نوع دوستی
بنی آدم اعضای یکدیگرندÂ Â Â Â Â Â که در آفرینش ز یک پیکرند
چو عضوی به درد آورد روزگارÂ Â Â دگر عضو ها را نماند قرار
8-Â Â Â آموزش مهارتÂ های شغلی به شهرنشین در جهت توانا شدن دریافتن شغل و حرفهÂ و طبعاً کسب هویت در زندگی شخصی و اجتماعی و خانوادگی و کسب در آمد و اصطلاحاً اتکاء به بازو و سربار نبودن
9-Â Â Â Â آموختن مهارتهای لازم جهت تشکیل خانواده و ازدواج و شناخت مشخصات و نیازهای شریک زندگی و چگونگی رفتار با او رعایت حقوق متقابل و مسؤولیت ها و وظایف فرد در قبال همسر و خانواده( مهارت های ارتباطی همسران)
10-آموزش مهارت های ساماندهی زندگی فردی بر اساسÂ توانایی ها و استعدادهای فردی و قدرت برنامه ریزی کوتاهÂ مدت و میان مدت و دراز مدت و پرهیز از چشم و هم چشمی ها و زندگی برای خود و با توانایی هایÂ خود،
11-آموزش تفکر واقع بینانه و منطقی، هوشیاری و تفکر انتقادی و نقادی و خلاق و قدرت حل مسائل و برخورد با مشکلات و پرهیز از تفکرات افراطی و خودخواهانه و ستیزهÂ جویانه
12-آموزش مشخصات دستگاه روانی انسان و کسب مهارت های حفظ سلامت آن و آشنایی با عوامل تهدید کننده سلامت روانÂ و دلایل ابتلاء بهÂ آنها و فراگیری مهارتÂ های مناسب برای مقابله با عوامل تهدید کننده سلامت روان نظیر افسردگی، بی هیجانی، نومیدی ،اضطراب، هیجانات، شادیها و لذات کاذب و ناپایدار و افراطی، فشارهایÂ روانی، خودخواهی، حسد، کینه ورزی، تعارض زدگی، درونÂ گرایی، پرخاشگری و ستیزه جویی و خلأ عاطفی و جذب شدن به عشق ها و محبت های ظاهری و زودگذر
13-آموزش خطرات و آثار آسیب ها و عوامل تهدید کننده محیطی مانند مواد مخدر و اعتیاد و فساد های اخلاقی و جنسی، ارتباطات ناسالم و بیماریهای مرتبط و کسب مهارت های لازم در برخورد با آنها.
14-آموزش آثار زیانبار فنÂ آوریهای نوین و مسائل ارتباطی نو پدید مانند اینترنت و ماهواره و گوشی های همراه و پیامکÂ بازی وÂ آموزش مهارت ها و فرهنگ و آگاهی مناسب دراستفاده از آنها و اطلاع ازÂ کاربردÂ اینÂ فن آوریهای در هویت زدایی از جوامع به ویژه نسل جوان و جایگزینی فرهنگی
15-آموزش حقوق شهروندی و وظایف متقابل شهروندان باÂ همدیگر و نیز نهاد ها وÂ نهادها وÂ ادارات باÂ مردمÂ وÂ آموزش مهارتÂ های ارتباطی لازم ارباب رجوع باÂ ادارات و نیز کارمندان باÂ ارباب رجوع
16-کسب سواد شهروندی
 یاد آوری
بدیهی است آموزش موارد ذکر شده و نیز تمرین و ممارست جهت کسب مهارتهای لازم مستمر و ازÂ گهوارهÂ تاÂ گور خواهد بود و به روز شدن آنها نیز نیاز است و متولیان و نهادها هم جهت آموزش ها نیاز به برنامه و طرح وتکنولوژیهای آموزش و مربیان حاذق خواهند داشت