گفتگو با 3 تن از اعضای شورای چهارم (2)

ارسال در در شهر

اعضای شورای چهارم از همان روزهای بعد از انتخابات کمر همت بستند و کار خود را آغاز كردند. گفتگو با اقشار مختلف مردم، دیدار با مسوولان، بازدید از پروژه های شهر، شرکت در جلساتی که جوانان به شکل خودجوش برگزار می کنند و... از جمله اقدامات 13 عضو شوراي چهارم بود.
اما اعضاي شورا علاوه بر استفاده از خرد جمعي براي تصميم گيري در مورد مسائل شهر، هر كدام نيز داراي علائق، ديدگاهها و انگيزه هاي ورود به شورا هستند و هر يك از زاويه نگاه خود، برخي مسائل را اولويت شهر مي دانند.
فرصت مدتي پس از اعلام نتايج انتخابات شوراي شهر، به تدريج با تمامي منتخبين دوره چهارم تماس گرفت تا ضمن حضور در دفتر نشريه و آشنايي با روند كار فرصت و فرصت آنلاین در اين سالها، مردم را از ديدگاههاي خود و برنامه هاي شوراي چهارم آگاه كنند. در اين زمينه خبرنگار فرصت 6 سئوال مشترک به قرار زیر از اعضاء پرسید که در شماره قبل، پاسخ های آقایان کیانی، پورشریعت، شجاعی و خانم پریشانی را خواندید و در این شماره هم پاسخ های 3 نفر دیگر از اعضا (آقایان صالح درخشان، بهروز هارونی و محمود هارونی) را به طور جداگانه می خوانید. گفتنی است به دليل حجم اشتغالات و جلسات اعضاي شورا، امكان گفتگو با 6 عضو دیگر براي اين شماره ميسر نشد و گفتگو با این گرامیان را در شماره های آتي خواهيد خواند. نزدیکی بسیاری از پاسخ های اعضای شورا به یکدیگر، گویای اتحاد و اجماع اعضا در حل مشکلات مردم است. از جمله آنکه همه اعضای شورا، تلاش برای ایجاد درآمد پایدار را از اولویت های کار شورای چهارم می دانند.


سئوالات فرصت از اين قرار بود:
مهم ترین انگیزه تان برای ورود به عرصه انتخابات شورا چه بود؟ / 5 اولویتی که باید در دستور کار شورای چهارم قرار بگیرد را چه مي دانيد؟ / برای حل معضل درآمد شهرداری چه بايد كرد؟ / نظرتان در رابطه با سند چشم انداز 1404 خمینی شهر چیست؟ / مهم ترین ملاک هایتان برای انتخاب شهردار / به مردم قول می دهید در پایان دوره چهارم با کدامیک از معضلات فعلی دست به گریبان نباشند؟
و اما پاسخ هاي اين 3 عضو شوراي شهر.

 

سیدعلی صالح درخشان: شورا یک پارلمان شهری است و شهردار به مثابه وزیر کابینه
سید علی صالح درخشان سابقه عضویت در شورای شهر خمینی شهر را هم در کارنامه خود دارد. از میان آنچه که این عضو از شورا در میان سخنانش به آن تاکید بیشتری داشت، می توان به افزایش سرانه، ایجاد درآمد پایدار با تاکید بر جلب مشارکت های مردمی، لزوم وحدت مسوولان، انتخاب یک شهردار بومی و با سابقه و تکریم ارباب رجوعان شهرداری و جلب اعتماد آن ها اشاره کرد.  

این منتخب مردم برای شورای چهارم انگیزه خود از حضور در صحنه انتخابات را خدمت به مردم عنوان کرد و گفت: با توجه به حضورم در شورای دوم احساس کردم که می توانم از اندک تجربه ام برای حل مسائل شهر کمک بگیرم و به عنوان یک سیزدهم از شورا و به اندازه سهمم منشا اثر و تحول در مسائل عمرانی، فرهنگی و... باشم.

5 اولویت
این عضو از شورای چهارم اولین اولویتی که از نظرش باید در دستور کار شورا قرار بگیرد را انتخاب شهردار دانست. وی که شورا را یک پارلمان شهری خواند از شهردار با عنوان وزیر کابینه یاد کرد.
وی دومین اولویت را افزایش سرانه خمینی شهر عنوان کرد و افزود: سرانه خمینی شهر با هیچکدام از شهرهای اطراف قابل مقایسه نیست. در جایی که یک شهروند خمینی شهری تنها با یک بلیط می تواند خودش را به سی و سه پل برساند و از لحاظ رتبه های علمی و فرهنگی از یک شهروند اصفهانی چیزی کم ندارد قطعا انتظار به جایی است اگر بخواهد امکانات و خدماتی در حد شهر اصفهان به او ارائه بشود. میانگین سرانه اصفهان در نقاط مختلف یک میلیون تومان است یعنی چیزی حدود 6 برابر خمینی شهر.
درخشان در ادامه از ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری به عنوان دیگر اولویت های مهم شورای چهارم نام برد و ادامه داد: برپایی نمایشگاه سنگ، راه اندازی میدان میوه و تره بار و سایت دوشاخ و از همه مهم تر درگیر کردن بخش خصوصی در پروژه های شهر از جمله اقدامات موثر در این زمینه خواهد بود.
وی رسیدگی به مسائل فرهنگی شهر را هم از جمله وظایف شورا، شهرداری و نشریه فرصت دانست. درخشان همچنین در ادامه با اشاره به رسیدگی به مسائل عمرانی شهر، وضعیت عمرانی را درخور مردم ندانست و با اشاره به اقدامات عمرانی دوره دوم شورا اعم از تملّک خانه مجیر، بازگشایی خیابان شهید فهمیده، احداث 4 پارک محله ای، خرید تجهیزات کارخانه کود کمپوست و راه اندازی باغ بانوان، این دوره را دوره طلایی شورا نامید. وی در نهایت به نکته ای دیگر در زمینه اولویت های شورا اشاره کرد و گفت: آنچه من در تمام جلسات و سخنرانی های تبلیغاتی ام روی آن تاکید داشتم، لزوم وحدت میان مسوولان بود. من معتقدم اگر مسوولان با هم وحدت داشته باشند با همین بضاعت کم شهرداری هم می شود خیلی کارها کرد. نماینده مشکلات را از بیرون پیگیری و حل نماید و شورا هم مسائل خرد و کلان شهر را مورد بررسی قرار داده و برای آن ها دنبال راه حل باشد.  

 

درآمد پایدار
این عضو شورای دوم و چهارم در باره راه حل هایش برای ایجاد درآمد پایدار در شهرداری گفت: این یک اصل کلی است که وقتی جایی درآمد نباشد نمی توان هزینه کرد البته این را هم بگویم که بعضی مدیران قادرند با درآمد ناچیز هم یک کارهایی بکنند اما اینکه تا کنون در این زمینه  کار چندانی صورت نگرفته ظلمی است که از جانب مسوولان در حق مردم روا داشته شده است که به عنوان مثال من به اندازه 4 سالش را باید پاسخگو باشم. مردم ما از یک طرف ثروتمندترین مردم هستند که عرق شهری زیادی نیز دارند و از سویی دیگر بررسی ها نشان می دهد که هر کجا مردم وارد شده اند، کار به خوبی پیش رفته اما هر جا که مسوولان مردم را باور نداشته اند، کار زمین مانده است. در بررسی طرح جامع متوجه شدیم تمام استانداردهایمان منفی بود به عنوان مثال سرانه فضای سبز ما 5/11 متر است و با 25 متر، فاصله زیادی دارد اما در زمینه مذهبی که مردم وارد شده اند، از حد استاندارد هم خیلی بالاتر رفته ایم. این نشان می دهد که ما برای جلب درآمد پایدار نیاز به مشارکت جدی مردم داریم و به عقیده من می طلبد که یک کمیته درآمدی تشکیل بدهیم.
وی درگیر کردن بخش خصوصی در ساماندهی بافت فرسوده را از جمله اقدامات مفید خواند و گفت: مردم به بافت فرسوده علاقه دارند منتهی چون خدمات به روزی در این نقاط ارائه نمی شود، متروکه مانده است. درخشان هزینه های مترتب بر ساخت و تجهیز مجموعه های جدید را بسیار پر هزینه تر از ساماندهی بافت فرسوده دانست و افزود: با تجمیع، تفکیک و احداث خیابان در بافت فرسوده زندگی به آن بازخواهدگشت به اضافه اینکه مسجد و مدرسه آن هم موجود است. این عضو شورای شهر جدا کردن شهروندان از شهر مادر را موجب تحمیل هزینه هایی بر شهر دانست چرا که همه علاقه دارند به شهر مادر بازگردند. درخشان گفت: به عقیده من در این زمینه نشریه فرصت به عنوان یک رسانه کمک بسیاری می تواند بکند و من از شما تقاضا دارم از همان 12 شهریور به دفتر ما بیائید و هیچگاه در این 4 سال ما را در این زمینه تنها نگذارید.

 

سند چشم انداز 1404
درخشان در ادامه در رابطه با اینکه چقدر به اجرایی کردن سند چشم انداز 1404 اعتقاد دارد، گفت: بنده اطلاعات کاملی از سند چشم انداز ندارم فقط طبق فرمایشات دکتر شجاعی می دانم که سند باید شامل 3 مبحث باشد:
1- کجا هستیم؟
2- به کجا قرار است برسیم؟
3- چگونه قرار است برسیم؟
اما ظاهرا این سند تنها حاوی 600 پروژه است و ابتدا و انتها در آن دیده نشده و همچنین هنوز معلوم نیست که همه مناطق را پوشش داده و آیا عدالت رعایت شده یا خیر؟ البته برای تدوین این سند زحمت زیادی کشیده شده است و اعتقاد بنده این است که باید از پستوها بیرون بیاید و علاوه بر اینکه در دسترس نخبگان قرار می گیرد باید همه مردم با آن درگیر شوند چرا که مخاطب اصلی ما مردم هستند که هم بهترین ناظرانند و هم بهترین مشاوران.

 

انتخاب شهردار
سید علی صالح درخشان درباره معیارهای مدّنظرش برای انتخاب شهردار تاکید کرد: ما در خمینی شهر فرصت ریسک کردن نداریم و نمی توانیم مدیری را برای شهرداری انتخاب کنیم که تنها از پشتوانه علمی برخوردار باشد بلکه باید حداقل آشنایی و تسلط را بر سیستم شهرداری داشته باشد. مدیریت شهرداری در خمینی شهر کلان و پیچیده است و ظرافت های خاص خودش را می طلبد و شهردار ما باید به لحاظ فکری همه جانبه فکر کند و تک بعدی نباشد.
شهردار ما باید مدیری توانمند، باتجربه، خوشنام و دارای سوابق باشد و همچنین فکری باز داشته باشد. شهردار خمینی شهر باید بتواند از نیروهایش بر اساس شایسته سالاری استفاده کند و نیروی انسانی شهرداری را که قابل توجه بوده و پتانسیلی قابل توجه نیز دارد ساماندهی نماید و به مسائل آن ها خصوصا مسائل معیشتی رسیدگی کند.
یکی دیگر از ویژگی های مدیر شهرداری از نقطه نظر درخشان بومی بودن شهردار بود. این منتخب مردم خمینی شهر در این باره گفت: شهردار خمینی شهر باید با افکار بومی شهر آشنا باشد و بتواند ارتباط خوبی با مردم برقرار نماید. بومی بودن از نظر من یک ویژگی مهم است به گونه ای که اگر چند نفر با شرایط مشابه وجود داشته باشند کسی را انتخاب می کنم که بومی باشد.

 

معضلات شهر
درخشان در پاسخ آخرین سوال خبرنگار فرصت مبنی بر اینکه به مردم قول می دهد در پایان این دوره با کدام یک از مشکلات علی روبرو نباشند، گفت: بنده در زمان تبلیغاتم هم هیچ قولی به مردم ندادم و حالا هم فقط قول می دهم که تمام ظرفیتم را در راه خدمت به مردم به کار بگیرم و در حد بضاعتم تلاش شبانه روزی داشته باشم که مشکلات در چند سال آینده کم بشود. وی در ادامه از اجرای طرح اتوماسیون اداری به عنوان یکی از اقداماتی که انجام آن را لازم می داند، خبر داد و گفت: چرا باید در شهری که با اصفهان فاصله ای ندارد اکثر کارها همچنان به شکل سنتی انجام بشود؟ درخشان با اشاره به یکی از ضعف های شهرداری در زمان روی کار آمدن شورای دوم گفت: آن زمان هیچکس در شهرداری از املاک شهر اطلاعات دقیقی نداشت برای همین قرار شد سیستم جی آی اس را راه اندازی کنیم، شورا مصوبه اش را هم داد، شورای سوم هم پیگیرش بود اما به نتیجه نرسید.
درخشان در ادامه از ایجاد تحول در زمینه تکریم ارباب رجوع خبر داد و گفت: شهروندان باید مطمئن شوند که در شهرداری مورد تبعیض قرار نمی گیرند. درخشان در توضیح این مطلب گفت: ما در دوره دوم کمیسیونی به اسم "تخفیفات"  داشتیم، شهروندان پس از مراجعه به شهرداری و مشخص شدن میزان عوارضشان دو گروه می شدند یا راه و چاه را بلد نبودند و کل پول را می پرداختند و یا اینکه از طریق ارتباطات و همچنین مراجعه به کمیسیون تخفیفات آن را به حداقل می رساندند و تازه آن را هم تقسیط می کردند. ما آن زمان وقت گذاشتیم و دفترچه های پرداخت عوارض را تدوین نمودیم. ما سعی داریم مراجعات به شهرداری را کاهش دهیم و سیستم آن را از حال سنتی بیرون بیاوریم. از نظر من شهرداری باید شیشه ای باشد تا مردم احساس کنند که همه یکجور دیده می شوند و اعتمادشان هم جلب بشود. وی در نهایت افزود: کلاً شهرداری ها به جهت اینکه دستشان در جیب مردم است باید رضایت مردم را هم جلب کنند.
درخشان همچنین در پایان ضمن تاکید بر لزوم  تعامل  و ارتباط  مستمر نشریه فرصت با شورای شهر گفت: شما می توانید از طریق ارتباط  نزدیک با این نهاد مردمی موفقیت هایتان را دوچندان کنید. این عضو شورای چهارم یکی از راه حل های حل مشکلات مدیریتی در شهر را انتقاد همراه با گفتمان دانست و گفت: قطعا یک مدیر خودش هم تمایل دارد که مشکلات حوزه مدیریتش را حل نماید و شما می توانید از طریق برگزاری جلسات نقد و گفتگو صادقانه مشکلات را با آن ها در میان بگذارید چرا که هر زمان صادقانه عمل کردیم، صادقانه هم نتیجه خواهیم گرفت.

 

بهروز هارونی:
بهروز هارونی از دیگر منتخبین مردم برای شورای چهارم، انگیزه خود را از حضور در صحنه انتخابات شورای شهر، ایجاد آرامش برای همشهریان گرامی از طریق پیش برد اهداف کوتاه مدت، میان و بلند مدت عنوان کرد و افزود:  با توجه به اینکه حدود 12 سال است که رییس هیات مدیره یک شرکت راه و ساختمان هستم و در شهرداری های اصفهان و بروجن و شهرکرد نیز در زمینه اجرای پروژه های عمرانی مشغول به فعالیتم و چندین پروژه عمرانی از جمله ترافیکی، پیاده روسازی، زیباسازی و رفاهی تفریحی و اصلاح هندسی انجام داده ام می توانم با در نظر گرفتن بعضی از آیتم ها و بررسی پروژه های عمرای از نظر کمی و کیفی و نظارت بر آن ها راهکارهایی برای صرفه جویی در هزینه و زمان اجرای پروژه ها ارائه بدهم که همین صرفه جویی خود نوعی درآمدزایی برای شهرداری است. وی با تاکید بر آشنایی اش با مشکلات شهروندان، خاطرنشان کرد که قادر است پیشنهادات و کمک های سازنده ای در این رابطه ارائه نماید.

 

5 اولویت
این منتخب مردم در ادامه گفتگو با خبرنگار فرصت اولین اولویتی که شورا باید در دستور کار خود قرار بدهد را انتخاب یک شهردار قوی عنوان کرد. تلاش در جهت تکریم ارباب رجوع از طریق راه اندازی سیستم اتوماسیون اداری دومین موردی بود که وی آن را از جمله وظایف شورا دانست. این عضو از شورا مشارکت با بخش خصوصی در جهت احیای بافت فرسوده را اولویت دیگر شورا خواند و ادامه داد: از طریق واگذاری بافت فرسوده به بخش خصوصی و مرتفع سازی می توان بسیاری از مسائل شهری از جمله کمبود زمین را حل کرد. وی همچنین احیای بافت فرسوده را باعث بهبود وضعیت بهداشتی، فرهنگی، اجتماعی و روانی جامعه دانست. بهروز هارونی چهارمین موردی که از نقطه نظر وی شورا  باید به آن بپردازد را ایجاد درآمد پایدار خواند. ساماندهی ورودی های شهر از طریق ایجاد فضای سبز، احداث میادین زیبا، آبنما و... نیز مورد دیگری است که هارونی معتقد است شورا باید در دستور کارش قرار بدهد. وی همچنین پیگیری برای دریافت مطالبات شهرداری از دانشگاه صنعتی و عوارض آلایندگی از پالایشگاه به جهت احداث مراکز فرهنگی و تفریحی را نیز از اولویت ها عنوان کرد.

 

درآمد پایدار
بهروز هارونی در رابطه با راهکارهای پیشنهادی اش برای ایجاد درآمد پایدار در شهرداری گریزی دیگر به طرح احیای بافت های فرسوده زد و آن را از جمله راه های ایجاد درآمد دانست. وی رونق بخشیدن به گردشگری خمینی شهر از طریق ساماندهی چشمه لادر و امامزاده سید محمد را نیز از جمله راه حل های مشکل کمبود درآمد شهرداری دانست. تشویق شهروندان به پرداخت به موقع عوارض، تاسیس بانک شهر جهت تسهیل در پرداخت قبوض مراجعه کنندگان به شهرداری و گرفتن وام از این بانک، راه اندازی بازارهای روز در نقاط مختلف شهر نظیر بازارهای کوثر در اصفهان و استفاده از دستگاه ها و ماشین آلات خود شهرداری جهت انجام پروژه ها عمرانی از دیگر راهکارهایی بود که این عضو از شورا برای ایجاد درآمد پایدار در شهرداری پیشنهاد کرد.

 

سند چشم انداز 1404
عضو شورای شهر در پاسخ به سئوال خبرنگار فرصت که نظرش را در رابطه با سند چشم انداز  1404 پرسید، گفت: از آن جا که در طول مدت پس از انتخابات مشغول بررسی گزینه های پیشنهادی برای مدیریت شهرداری بودیم فرصت کسب اطلاعات درست و دقیق از این سند پیش نیامد. وی افزود: پس از رسمیت یافتن شورای چهارم با جدیت پیگیر این موضوع خواهیم بود.  

 

انتخاب شهردار
از نظر این منتخب مردم، شهردار خمینی شهر باید علاوه بر برخورداری از شرایط ذکر شده در قانون از تجربه و تخصص لازم در این زمینه نیز برخوردار باشد. قدرت تعامل با شورا، دیگر مسوولان شهر از جمله نماینده، فرماندار و مسوولان استان و کشور و همچنین با مردم را داشته باشد و در شهرداری هایی که با شهرداری خمینی شهر هم درجه باشند کار کرده باشد. بهروز هارونی همچنین شهرداری را برای خمینی شهر مناسب دانست که دارای برنامه های کوتاه، میان و بلند مدت برای حل مشکلات خصوصا مشکلات عمرانی شهر بوده و توانایی درآمدزایی داشته باشد.

 

مهم ترین معضلات
این عضو از شورای شهر به مردم قول داد در صورتی که با همکاری و همفکری دیگر اعضای شورا بتوانند شهرداری توانمند برگزینند و درآمدهای شهر را نیز افزایش دهند، در جهت تحقق بخشیدن شعارهای انتخاباتی اش که شامل آبادانی شهر، رفاه همشهریان، رسیدگی به امور جوانان و شهرسازی و عمران شهرداری بود، تلاش کند.

 

محمود هارونی:

خمینی شهر را یک شهر یکپارچه بدانیم / از ظرفیت جوانان استفاده کنیم
محمود هارونی به عنوان جوان ترین عضو شورا هم در گفتگو با فرصت به تبیین مهم ترین دیدگاههای خود در نحوه اداره شهر پرداخت. وی با تأکید بر تشکیل جلسات اعضای شورا با جوانان و نخبگان شهر، استفاده از طرح های دقیق و مفید جوانان را باعث پیشبرد اهداف شهرداری و شورا می داند. وی همچنین داشتن برنامه و پایبندی به برنامه ریزی را اگرچه حتی آن برنامه دارای ضعف باشد، گامی رو به جلو تلقی می کند. وی بر پرهیز از محله گرایی تاکید دارد و همچنین یکپارچه دانستن خمینی شهر را بسیار مهم و ضروری خوانده و فرهنگ سازی در این زمینه را  لازم می داند.

انگیزه حضور در عرصه
این منتخب مردم برای شورای چهارم، انگیزه خود را از حضور در صحنه انتخابات شورا خدمت به مردم در راستای عدالت عنوان کرد و افزود: با توجه به تخصص های گوناگونم در زمینه های تاسیسات مکانیکی، عمران، طراحی فضای سبز و همچنین با تکیه بر نیروی جوانی احساس کردم که می توانم در این عرصه تاثیرگذار باشم.

 

5 اولویت
این عضو شورا اولین موردی را که شورای چهارم باید به آن بپردازد، انتخاب یک شهردار قوی دانست و گفت: اگر این مرحله را با موفقیت پشت سر بگذاریم و مسائل سیاسی را در آن دخالت ندهیم بسیاری از گره ها باز می شود. وی دومین اولویتی که باید به آن پرداخته شود را تلاش برای ایجاد درآمد پایدار دانست و آن را راهگشای بسیاری از مشکلات خواند.
از نقطه نظر هارونی تلاش برای ایجاد تعامل میان شورا و شهرداری از طرفی با مسوولان و از سویی با مردم از دیگر اولویت های مهم شورای چهارم باید باشد. وی برگزاری جلسات ماهانه شورا با شورایارها، نخبگان و جوانان هر محل را موجب جلب اعتماد و رضایت مردم دانست و ادامه داد: در این صورت خود مردم برای محلشان تصمیم خواهند گرفت و از هزینه های اضافی که ممکن است اولویت نداشته باشد کاسته خواهد شد.
فعال کردن بخش خصوصی و جلب مشارکت های مردمی موردی است که این عضو از شورا معتقد است باید در دستور کار شورای چهارم قرار بگیرد. وی اما شرط لازم برای موفقیت در این کار را جلب اعتماد و ایجاد انگیزه در مردم و سرمایه داران دانست و افزود: چگونه است که خیلی از سرمایه داران و خیّران شهر ما در شهرهای دیگر با آغوش باز از امور عام المنفعه و سرمایه گذاری ها استقبال می کنند اما در شهر خودمان این طرح ها اجرا  نمی شود؟
هارونی رسیدگی به امور فرهنگی را نیز از جمله امور مهم توصیف کرد و گفت: به عنوان مثال ترقه زنی از مشکلاتی است که به غیر از اینکه باید به کمک نیروی انتظامی با آن برخورد جدی بشود نیاز به کار فرهنگی نیز دارد. وی پررنگ کردن نقاط مثبت شهر نظیر برگزاری مراسم پررونق مذهبی و انعکاس صحیح آن را لازم و ضروری دانست.
تکمیل پروژه های نیمه تمام  و احداث پارک در جاهای مختلف شهر نیز از دیگر نکاتی بود که وی در این خصوص به آن اشاره کرد.

 

درآمد پایدار
تاسیس بانک شهر اولین راهکاری است که این عضو از شورا برای ایجاد درآمد پایدار ارائه می دهد. محمود هارونی در توضیح این راهکار می گوید: وقتی عوارضات مردم مستقیم به این بانک واریز شود، هم سود آن عاید شهرداری خواهد شد و هم می تواند تسهیلاتی به مردم بدهد ضمن اینکه از تخلفات هم پیشگیری خواهد شد. وی شهر را از پتانسیل هایی برخوردار می داند که شکوفایی آن برای شهر عواید فراوانی دارد. برپایی نمایشگاه سنگ، تجمیع تمامی صنایعی که به طور پراکنده در جای جای شهر فعال است از جمله ریسندگی ها و بافندگی ها، صادرات پوست و پشم و... در یک شهرک صنعتی، راه اندازی کارخانجات کمپوت سازی با توجه به وجود باغات فراوان در شهر، احداث باغ تالار و... از دیگر راهکارهای مورد نظر محمود هارونی است.
وی در ادامه به ساماندهی اماکن تاریخی شهر نیز به عنوان راهکاری برای جذب گردشگر اشاره کرد و در پایان با تاکید بر دقیق و قابل اجرا بودن طرح و برنامه هایی که نخبگان و جوانان ارائه می دهند، گفت: بنده به عنوان یک جوان از این طرح ها برای ایجاد درآمد پایدار استقبال خواهم کرد.

 

سند چشم انداز 1404
هارونی در پاسخ سوال خبرنگار فرصت در رابطه با سند چشم انداز 1404 گفت: به پایبندی به برنامه بسیار اعتقاد دارم و آن را یک گام به جلو می دانم حتی اگر آن برنامه غلط باشد. در رابطه با سند چشم انداز هم باید بگویم هنوز فرصتی پیش نیامده تا به طور جدی به بررسی آن بپردازیم اما می دانم که دکتر شجاعی از نیروهای کارآمد شهر در تهیه و تنظیم آن دخیل بوده و حاوی حدود 650 پروژه می باشد. وی افزود: این سند ممکن است نقاط ضعفی هم داشته باشد که باید با همیاری اعضای شورا و همچنین مردم به اصلاح آن پرداخت و آن را به عنوان الگو حتی به استان ارائه نمود.

 

انتخاب شهردار
این عضو شورای چهارم در رابطه با معیارهایش برای انتخاب شهردار، در درجه اول لازم دید از اعضای شورای چهارم به دلیل اینکه در این زمینه بسیار وقت گذاشتند و تمام تلاش خودشان را به کار گرفتند تشکر کرده و خدا قوّت بگوید. هارونی در ادامه، داشتن برنامه و سابقه کار را دو ویژگی مهمی دانست که شهردار خمینی شهر باید دارا باشد و افزود: خیلی کم پیش می آید شخصی سررشته ای از کار شهرداری نداشته باشد و در این کار موفق

عمل کند.

 

معضلات شهر
محمود هارونی در پاسخ به آخرین سوال خبرنگار فرصت به مردم قول داد که در پایان دوره چهار ساله شورای چهارم ورودی های شهر ساماندهی شده باشد. وی که ورودی ها را ویترین شهر دانست، رسیدگی به آن ها را بسیار لازم و ضروری عنوان کرد. فعال کردن شورایارها نیز به منظور دخالت و اظهار نظر مستقیم اهالی هر محل در تصمیماتی که قرار است برای محلشان گرفته شود را نیز از دیگر اقداماتی خواند که اجرا خواهد شد. وی تقویت مراکز فرهنگی را پیش زمینه اقدامات عمرانی دانست و گفت: وقتی تنها نقاط منفی یک منطقه بزرگ می شود، نقاط مثبت آن به چشم نمی آید و لازم است که برای نشان دادن نقاط مثبت شهر و معرفی مشاهیر و نخبگان تلاش مضاعفی داشته باشیم. هارونی با تاکید بر پرهیز از محله گرایی گفت: همه ما باید خمینی شهر را یک شهر یکپارچه ببینیم و همچنین کسانی را که سال هاست به این شهر مهاجرت کرده اند را نیز خمینی شهری بدانیم.
رسیدگی به وضعیت فرهنگی مناطق محروم، اصلاح هندسی خیابان ها و سنگفرش معابر، تکمیل خیابان های زخمی شهر از دیگر اقداماتی بود که هارونی قول داد شورای چهارم تا پایان دوره به آن بپردازد.