گفت و گو با اسماعیل حاج حیدری

ارسال در در شهر

 از جمله پژوهشگران مطرح در این باره می توان به اسماعیل حاج حیدری پژوهشگر خمینی شهری اشاره کرد. وی موفق شد طی 5 سال مستندی پیرامون شیطان گرایی تولید کند که در کشور مورد استقبال فراوانی قرار گرفت و در دانشگاه ها و ارگان های فرهنگی متعددی در شهرهای سمنان، همدان، قم، تهران، دامغان، گلستان و ... به نمایش درآمد و همزمان با پخش این مستند، خود وی اقدام به نقد و تشریح این فیلم می نمود. حاج حيدري براي ساخت اين مستند به ميان گروههاي شيطان گرا در برخي شهرها رفته و از نزديك شاهد اعمال و رفتار آنها بوده است؛ اقدامی که نگاه وی را به واقعیت این گروهها بسیار واقعی کرده است.
این پژوهشگر و مستندساز موفق خمینی شهری، اخیراً هم یک مستند 13 قسمتی با عنوان "فرقه های سری" ساخته که پژوهشی است علمی و اجتماعی پیرامون فرقه های سری در جهان از ابتدا تا کنون. آنونسهای برنامه مزبور از شبکه های سیما مخصوصا شبکه مستند در حال پخش بوده و قرار است 13 قسمت "فرقه های سری" در ماه مبارک رمضان از شبکه مستند سیما به نمایش درآید.
فرصت چندی پیش با این مستندساز و پژوهشگر خمینی شهری درباره مستند اولش ("خدا و دیگر هیچ" با موضوع شیطان گرایی در ایران) مصاحبه ای انجام داد و اینک به بهانه نمایش اثر جدید این فیلمساز از شبکه های سراسری، گفتگوی مزبور را با هم می خوانیم. لازم به توضیح است که اگر چه در خمینی شهر ما به دلیل علائق و باورهای عمیق مردم و جوانان به مکتب انسان ساز اهلبیت عصمت (ع)، انحرافاتی مانند شیطان گرایی اساساً زمینه طرح ندارند اما رواج برخی از موسیقی های مخرب روح و روان، و استفاده ناآگاهانه از برخی پوشش ها و نمادهای خاص این گروهها و مهم تر از همه، شیوع گسترده بازی های کامپیوتری مرتبط با گروههای شیطان پرستی غرب در بین جوانان و نوجوانان شهرمان قابل انکار نیست. و همه اینها می تواند در بستر زمانی طولانی، آسیب های روانی و اخلاقی زیادی بر جای گذارد. آگاهی از عمق انحرافات گروههایی که نمادها بازی های آنها به تفریح جوانان و نوجوانان شهرمان بخصوص در فصل تابستان تبدیل شده می تواند مصونیت ساز باشد. و نیز آشنایی جوانان شهرمان با عمق انحرافات مشمئزکننده این گروهها، اعتقاد و عشق جوانان را به مکتب اهلبیت و تعالیم انسانی اسلام صدچندان می کند. برای آنکه بدانید برخی نمادهای اینچنینی چقدر در بین مردم شیوع دارد به مثل بوگیر با حرف ایکس که در بسیاری از خودروها به آینه وسط شیشه جلو آویزان است دقت کنید!
با هم این گفتگوی هشداردهنده را می خوانیم.
***
- ظاهراً برای ساخت مستند شیطان گرایی در ایران، وارد جمع های خصوص چنین افرادی شده اید. نمی ترسیدید به جمع شان می رفتید؟
کار هنری این خطرات را هم دارد. البته خیلی خطرناک نبود، چون من یکی دو سال تحقیق کرده بودم و با فضا آشنا بودم. با این حال از دو زاویه خطراتی هم داشت. هم از زاویه مسوولان که امکان داشت متهم و حتی دستگیر شوم. ناراحتی من بیشتر از این زاویه بود. زاویه دیگر هم از طرف خود افراد اين جمع ها بود که رفتارهایشان پیش بینی نشده است و ممکن است یک دفعه برایت مشکل ایجاد کنند.

- و از جانب خود شیطان؟!!
آن خیلی جدی نیست، البته کار یک سختی وحشتناکی داشت، چند بار هارد كامپيوترم سوخت و منجر شد 5-4 سال کار طول بکشد یعنی از سال 83 تا 88. کمتر تصویربرداری حاضر بود تصاویر خشن را ببیند و تصویر بگیرد. برخی از تصویربرداران هم  دستگیر می شدند. برای همین من در این کار 12 تصویربردار عوض کردم. بعد از پخش فیلم هم به خاطر انتقاداتی که از وزیر ارشاد وقت کرده بودم، سازمان تبلیغات استقبال خوبی از کار کرد چون با وزارت ارشاد اختلافاتی داشت. این ها فیلم من را دست خودشان گرفته بودند و استفاده های خودشان را می کردند. من بودم که همه جا متهم درجه اول بودم و آن ها با یک فیلم بی نام و نشان همه کاری می کردند. الان این فیلم بدون اجازه من در خیلی از ارگان ها پخش می شود. شنیده ام چند وقت پیش هم یکی از ارگان های فرهنگی اصفهان این فیلم را رایت و توزیع کرده است. این در حالی است که بخش هایی از فیلم اصلاً مناسب پخش عمومی نیست، اگر به خود من می گفتند یک نسخه بهتر بهشان می دادم. 90-80 ساعت فیلم است و این فیلم همراه با نقد جواب می دهد. جالب است این ها فیلم را بدون سانسور چهره افراد پخش می کنند غافل از اینکه برخی از همین ها، خانواده های مذهبی و شناخته شده دارند.

- ظاهرا تغییراتی هم در فیلم شما داده اند.
بله، مثلا من در آخر فیلم اعلام کردم این جوان ها فقط به شیطان گرایی تظاهر می کنند و قلبا خداپرست و خداجو هستند اما در فیلمی که الان پخش می شود این بخش را سانسور کرده اند تا بگویند این ها واقعا شیطان گرا هستند. در حالی که این ها یک سری جوان هستند که به خاطر یک سری مسائل جذب این کار می شوند و یک عده دیگر مقصر هستند.

- چه کسانی؟
 کسانی که این کتاب ها را چاپ می کنند. الان در کشور ما انواع فرقه ها شکل گرفته مثل سای بابا و اوشو. وقتی شما تحقیق می کنی که چه اتفاقی افتاده است که این فرقه شکل گرفته می بینی در آن سوی مرزها چندین کتاب در این زمینه نوشته شده و یک مترجم این کتاب ها را با مجوز اداره ارشاد ترجمه کرده بعد هم این کتاب با تیراژ بسیار بالا چاپ شده و طرفداران خودش را پیدا کرده است در حالی که اگر از همان ابتدا مجوز نمی دادند این نتیجه حاصل نمی شد.

- جالب است یکی از دوستان ما کتابی در نقد یکی از این فرقه ها نوشته بود و اداره کل ارشاد مجوز انتشار نمی داد!
در این زمینه در حوزه کارشناس هم مشکل داریم. اصلاً خیلی از ارگان های مسوول نمی دانند موضوع چیست که بخواهند با آن برخورد کنند.

- چه شد رفتید سراغ موضوع شیطان گرایی؟
سال 70 یک مستندی به نام سراب از صداوسیما پخش شد و من از آن به بعد همیشه نسبت به این موضوع کنجکاو بودم تا اینکه در سال 83 در یک نمایشگاه کتاب با گروهی از بچه های شیطان گرا آشنا شدم، آن ها از خارج از کشور آمده بودند و تیپ و قیافه عجیبی داشتند. 15-10 نفره بودند و علی رغم ظاهرشان متوجه شدم ایرانی هستند. ایمیلشان را گرفتم. توی ایمیلهایشان متوجه شدم اینها ضد دینی هستند چون از کلمات و اعدادی مثل666 استفاده می کردند. اول قصد فیلمسازی نداشتم، وارد این گروه که شدم دیدم این ها چه تضاد وحشتناکی با خانواده ها و جامعه شان دارند.  مادر یکی شان معلم قرآن بود ولی خودش ضد دین شده بود. این موضوع باعث شد تصمیم بگیرم مستندی برای مسوولان و مدیران فرهنگی بسازم و این خطر را به آن ها گوشزد کنم.

- برای مدیران پخش کردید؟
بله ولی متاسفانه تا این لحظه هیچگونه حمایتی از من نشد، سال 84 اولین نمایشش را برای معاونین وزیر کشور داشتم. یادم هست در همان جلسه هشدارها و خطرات را اعلام کردم و گفتم این ها در چند ماه آینده چندین کنسرت برگزار می کنند ولی موضوع را جدی نگرفتند و کنسرت ها هم برگزار شد. مثلا در تالار اندیشه اصفهان برنامه داشتند، در دانشگاه صنعتی اصفهان برنامه داشتند. متاسفانه مسوولان ارشاد ناآگاه هستند.

- یعنی شیطان گرایان با مجوز رسمی کنسرت برگزار کردند؟
بله، خود من تعجب می کردم که مسوولان دانشگاه چطور به این افراد مثلا در ایام فاطمیه مجوز کار می دادند! این برایم جای سوال داشت. با شمقدریرئیس سازمان سینمایی کشور جلسه داشتم و ایشان خودش گفت تعجب می کنم وقتی یک گروهی مذهبی به نام دبو که متشکل از نوازندگان و خوانندگان غربی تازه مسلمان است و میلیون ها تومان هزینه کرده ایم که بیایند در کشور برنامه اجرا کنند، ارشاد دو ساعت قبل از برگزاری کنسرت را لغو می کند ولی از آن طرف در دانشگاه های کشور این گروه ها موسیقی اجرا می کردند!

- در مورد تاریخچه شیطان گرایی بگویید.
تاریخچه شیطان گرایی را به چهار دوره تقسیم می کنند؛ بدوی، وسطی، مدرن و معاصر که مهم ترین دوره این جریان، دوره مدرن و معاصر است که ما در آن به سر می بریم.

- فکر می کنم پرداختن به جزییات این دوره ها خارج از حوصله باشد. در بحث شیطان گرایی، شیطان فقط یک لفظ است مترادف با پلیدی یا شیطان وجود خارجی دارد؟
این نوع شیطان گرایی اصلا اعتقادی به موجودات ماورایی مثل جن و شیطان ندارد.

- چه شد که این جریان گسترش پیدا کرد؟
شیطان گرایی فقط زمانی موفق شد که موسیقی را وارد کار کرد و موسیقی بلاک متال را شکل داد و این موسیقی بازار پیدا کرد. وقتی چیزی بازار پیدا می کند بر مبنای عرضه و تقاضا کار می کند، آن وقت دیگر هیچ شکل ثابت و قانونی ندارد. یک نفر می گوید من ضد انسانم، آن یکی می گوید ضد زنم یا ضد مردَم. فقط برای اینکه کارشان بفروشد. مثلا توی کارشان خونخواری می کنند تا در آسیای جنوب شرقی برای جوانان جذاب باشد و فروش داشته باشد. حالا همین گروه که خونخواری می کند می آید و بر ضد خراب شدن برج های دوقلو هم کار می کند، فقط برای فروش.

- در مورد موسیقی بلاک متال توضیح می دهید؟
موسیقی سبک های مختلفی دارد؛ سنتی، پاپ، کلاسیک. یکی از این سبک ها بلاک متال است که شیطان گرایی را رواج می دهد. جالب است بدانید تنها عاملی که شیطان گرایی را ترویج می کند سبک موسیقی بلاک متال است یعنی افراد شیطان گرا می شوند تنها به این خاطر علاقه به این نوع موسیقی یعنی رسانه شیطان گرایی این سبک موسیقی است. این موسیقی همراه با تصاویر نمایشی است، هم کلیپ می سازند و هم کنسرت زنده برگزار می کنند مثلا ده هزار جوجه را روی صحنه می آورند و خواننده کفش های آهنی پایش می کند و روی این جوجه ها راه می رود تا جوجه ها بمیرند و خونشان بریزد تا موسیقی را تصویری کنند. این اتفاقی است که در موسیقی های دیگر رخ نمی دهد.

- ظاهرا خودکشی در این ها زیاد است.
علت اینکه این ها درگیر خودزنی یا خودکشی می شوند  این است که شیطان گرایی نوعی اعتراض است بر ضد انسان و بر ضد طبیعت و بر ضد خدا و برضد قوانین. این ها می گویند ببینید جنگ جهانی دوم چطور جهان را خراب کرد. ببینید چقدر جنایت می شود ولی نمی توانند بعد از این سیاهی، سفیدی و امید را نشان بدهند. اینطور است که خود به خود به سمت خودکشی می روند.

- مخاطبان این موسیقی باید افرادی خاص باشند درست است؟
بله، چون این موسیقی دل آزار است معمولا مخاطب عام از این موسیقی استفاده نمی کند، معمولا افراد روان پریش از این موسیقی استقبال می کنند. از طرفی موسیقی بلاک متال نوعی شیطان گرایی کاذب است مثلا در کشور خودمان افرادی که شیطان گرا می شوند از نظر جنسیتی و سن و سال خصوصیات خاصی دارند. از 12 سال شروع و به سن ازدواج ختم می شود. یعنی ازدواج  این افراد را نجات می دهد. برای همین می بینید در کشور ما افراد شیطان گرای بالای 40 سال بسیار اندک اند.

- این موسیقی ها آفت های غیرمستقیم هم دارند؟
بله! مثلا شما از تلویزیون یک موسیقی آرام بخشی می شنوید که فردایش فلان کارشناس موسیقی اعلام می کند که این محصول فلان گروه همجنس گرا بوده است. بعد شما کلیپ این گروه را هم می بینید که در این کلیپ........ این است که ضربه می زند. همین تاثیر را هم نشانه ها روی افراد می گذارد.

- در مورد نشانه ها بگویید. در شیطان گرایی از چه نشانه هایی استفاده می کنند؟
یکی از این علامت ها صلیب برعکس است. یکی عدد 666، علامت پانک (حرف آ انگليسي و یک دایره به دورش)، علامت ستاره پنج پر برعکس، یا ا... برعکس یا علی برعکس.
    
- این نشانه ها چه تاثیر خارجی می گذارد؟
این نشانه ها به صورت ناخودآگاه بر ضمیر افراد اثر می گذارد. همانطور که یک انگشتر فیروزه بر انسان اثر می گذارد علامت شیطان گرایی هم بدون اینکه فرد بفهمد بر ضمیر ناخودآگاه او اثر می گذارد.
خوانندگان متال از این جریان سوءاستفاده کردند. مثلاً شما یک موسیقی متال را گوش می دهید و می بینید که این موسیقی هیچ چیزی ندارد یک سری صداهای مبهم است. حالا همین موسیقی را با نرم افزارهای کامپیوتری به صورت برعکس پخش می کنید یعنی از انتها به ابتدا می بینید که چه مفاهیم شیطانی دارد. یک نوع دیگر هم وجود دارد که موسیقی محتوای مثبت دارد و وقتی برعکس پخش می کنید محتوایش شیطانی می شود. کارشناسان موسیقی می گویند تقریباً محال است که یک موسیقی در مسیر رو به جلویش یک مفهوم مثبت داشته باشد و در مسیر جلو به عقب یک مفهوم شیطانی داشته باشد چرا که هیچ خواننده ای نمی تواند چنین کاری انجام بدهد. پس این ها از کجا می آید؟ عده ای معتقدند که این ها بر اساس انرژی های منفی و شیطانی که ناخودآگاه یا خودآگاه دارند برنامهریزی می کنند مثلاً قبل از اجرای برنامه جادوی سیاه برگزار می کنند یا از یک جادوگر استفاده می کنند. البته در مدل مکتبی اش هیچ ارتباطی با شیطان ندارند.

- تصویری که رسانه ها از شیطان گرایی نشان می دهند تا چه اندازه واقعی است؟
این ها به صورت اغراق شده به موضوع شیطان گرایی می پردازند مثلا یک بار برنامه شوک از تلویزیون پخش شد که از نظر پژوهشی بسیار مشکل داشت و دروغ پردازی می کرد و چیزهایی را به شیطان گرایی نسبت می داد که واقعیت ندارد. ما در این زمینه دو تا مشکل داریم؛ اول کسانی که موضوع را دست کم می گیرند که معمولا مسوولان فرهنگی هستند و می گویند این هم نوعی تیپ و مد است و دو روز می آید و می رود. مثلا سال هاست با مغازه هایی که نشانه ها را به عنوان انگشتر و گردنبند و ... می فروشند برخورد جدی نمی شود.

- همين بوگيرهاي مشكي رنگي كه حرف ايكس انگليسي روي آنهاست هم ظاهراً يكي از نمادهاي اين گروههاست. و مردم بدون آنكه بدانند، در خودروهاي خود نصب مي كنند.
بله. البته در مقابل آن كم كاري كه عرض كردم در برخورد با اين نمادها، برخي رسانه ها از آن طرف موضوع را اغراق آمیز نشان می دهند. همین به رواج این موضوع دامن می زند. خود شیطان گراها هم دوست دارند رسانه ها این موضوع را بزرگ کنند. مثلا شما در اخبار می بینید و می خوانید که 70 فرقه شیطان گرایی را گرفتند یا اعلام می کنند یک پارتی گرفتیم که همه شان شیطان گرا بودند در حالی که از نظر من – به عنوان کسی که چند سال با این ها زندگی کردم- این خبرها واقعی نیست.
 
- چرا؟
چون جدی نیست. مثلا می گویند ما با 666 وبلاگ فارسی شیطانی مقابله کردیم، این خبر قطعا دروغ است. این ها از کجا می نشینند اینقدر سازمان یافته 666 وبلاگ را طراحی کنند؟ این اخبار دل شیطان گراها را شاد می کند. می گویند ببینید چقدر جدی گرفته شدیم!

- این گروه در خمینی شهر هم وجود دارند؟
ممکن است این جریان در برخی شهرهای استان مثل شاهین شهر نفوذ داشته باشد ولی در خمینی شهر وجود ندارد. برخی از مسوولان اعلام می کنند که در خمینی شهر هم این جریان ایجاد شده است در حالی که اینطور نیست. الان خمینی شهر به موسیقی رپ دچار شده، موسیقی رپ خطرناک تر از شیطان گرایی است.

- چطور؟
در برابر موسیقی بلاک متال، یک موسیقی شکل گرفته به نام موسیقی رپ که این دو با هم در تضاد هستند؛ مثلا نمادشناسی  اینها اینطور است که طرفداران موسیقی بلاک متال و شیطان گراها به شدت ضدزن هستند، بعضا همجنس باز یا همجنس گرا هم می شوند ولی در موسیقی رپ که بر ضد این موسیقی شکل گرفته آن ها به شدت فمینیسم لذت گرا هستند یعنی زن را به عنوان یک کالا می بینند.
رپ سبکی از موسیقی است که توسط سیاه پوستان آمریکا شکل گرفت. موسیقی خیابانی است یعنی به راحتی ساخته می شود. شما پشت کامپیوتر می نشینی و موسیقیش را دانلود می کنی بعد یک میکروفن دستت می گیری و توی خانه خودت می خوانی و بعد با بچه های محل هماهنگ می کنی و یک گروه تشکیل می دهی. الان در بعضی شهرهای استان مثل ... ده ها گروه موسیقی رپ شکل گرفته. این موسیقی دنگ و فنگ موسیقی های دیگر را ندارد و با یک ساعت کار کردن می توانی خواننده بشوی. خصوصیت دیگر آن این است که هر کسی می تواند تولید کند و به همین راحتی است. بلوتوث می کنی یا می گذاری روی اینترنت. چون در خانه تولید می شود می تواند حریم ها را رعایت نکند و به راحتی مثلا به دوستش فحش بدهد و این کار را هم می کنند. بچه های 15-10 ساله تولید و پخش می کنند. هیچ نظارتی هم برآن نیست و در هیچ کشور دنیا هم نتوانسته اند با این جریان برخورد کنند فقط می توانند کنترلش کنند.

- چطور کنترل می کنند؟
یکی از روش هایش این است که از موسیقی مثبت حمایت شود تا افراد جذب این نوع موسیقی ها نشوند. در حالی که در کشور ما برعکس با موسیقی سنتی برخورد می کنند ولی دروازه ها را به سمت این نوع موسیقی ها باز می کنند. خوانندگان سنتی مثل اصفهانی و افتخاری بسیار سخت مجوز می گیرند ولی در کشور خودمان به راحتی به موسیقی متال و رپ مجوز داده می شود. موسیقی های شیطانی حتی در تلویزیون هم پخش می شود، در دانشگاه ها هم اجرا می شود.

- این موسیقی چه آسیب های دیگری با خودش به همراه می آورد؟
موسیقی رپ دچار مسائل غیراخلاقی، مواد مخدر و... است. در موسیقی رپ، تبلیغ فحشا زیاد است یعنی در هیچ یک از سبک های موسیقی کلمات رکیک عینا به کار نمی رود ولی در موسیقی رپ کلمات رکیک بسیار به کار برده می شود. الان توی موبایل فروشی ها و کامپیوتری ها ببینید چقدر موسیقی رپ استفاده می شود. موسیقی که فرهنگ حجاب و حیا را به شدت تخریب می کند. شعرهایی هم که مستقیما جنسی نیست کاملا مفاهیم جنسی دارد. این موسیقی بسیار وحشتناک تر از شیطان گرایی است. جالب است همچنان مرا برای تشریح شیطان گرایی دعوت می کنند چون هنوز متوجه خطرناکی رپ نشده اند. درست مثل وقتی که من در مورد شیطان گرایی هشدار می دادم و کسی گوش نمی داد.

- خود ساختار رپ مشکل دارد یا محتوایش؟
ساختار موسیقی رپ مشکلی ندارد چون می شود از ساختارش استفاده کرد و مثلا در مورد فلسطین ساخت. الان در خود اسراییل خواننده ای هست که از این قالب به نفع مقاومت فلسطین استفاده می کند ولی در کشور ما چون هدایت شده نیست افراد به سمت بعد منفی آن می روند. در دنیا آن بخش مورددارش هست که استقبال شده است در کشور ما هم همینطور. شاید هم سیاستی در این زمینه وجود دارد مثلا در آمریکا ترجیح می دادند موسیقی رپ علیه جنگ عراق ساخته نشود. از سوی دیگر مافیای موادمخدر به این سمت می آید.

- منابع مالی این گروه ها چگونه تامین می شود؟
مثلا در خمینی شهر عروسی برپا می شود. این ها نیاز به موسیقی دارند برای همین می روند سراغ یک خواننده ساسی مانکن رپر و 10 میلیون می دهند تا برایشان اجرا کند. همین باعث می شود که این موسیقی ثروتمند شود و پا بگیرد. توی فیلمم با خواننده ای صحبت می کنم که آن زمان در یک سوپرمارکتی شاگردی می کرد و الان یکی از خوانندگان مطرح کشور شده و در شبکه های ماهواره ای برنامه اجرا می کند. زمانی که با او مصاحبه می کردم از ترس اینکه مبادا صاحب مغازه اش سر برسد مرتب مصاحبه را قطع می کرد و همین شخص الان میلیاردر است و در دبی و انگلستان و ... کنسرت برگزار می کند.
الان کار به جایی رسیده که در اصفهان جوانان زیادی را  می بینی که کیف گیتار روی دوششان می اندازند ولی شاید باور نکنید که اصلا معلوم نیست توی این کیف سازی باشد یا نباشد. الان نوازندگی گیتار بین دختر پسرها ارزش شده است ولی اگر از یک جوان بپرسی ساز قیچک چیست؟ کمانچه چیست؟ نمی داند.

- الان رپ فقط یک سبک موسیقی است یا سبک زندگی؟
رپ دارد سبک زندگی می شود. ببینید سبک های موسیقی می توانند برای افراد سبک زندگی ایجاد کنند، این موضوعی است که مسوولان فرهنگی ما و خانواده های ما هنوز باور نکرده اند. ببینید کسی که روزی یک ساعت موسیقی رپ گوش می دهد کل زندگی اش بر رپ استوار می شود، کسی هم که متال گوش می دهد کل زندگیش بر مبنای متال می شود. موسیقی می گوید نسبت به زندگی چه نگاهی داشته باش، نسبت به زن چه نگاهی داشته باش، چه ورزشی انجام بده. برای همین کسانی که متال باز هستند کفش پوتین پا می کنند، لباس های تنگ و مشکی می پوشند و در مقابل رپرها لباس های گشاد تنشان می کنند، آنقدر گشاد است که کمر شلوارشان سه چهار برابر یک شلوار معمولی بوده و بهشان آویزان است، به این تیپ می گویند تیپ خسته. دهها هزار تومان هم قیمتش است. همین الان همین شلوارها فروش می رود. متال بازها ضد دین و خدایند ولی رپ ها می گویند ما اصلا به موضوعی به نام خدا کار نداریم. متال بازها علاقه مند به اسکیت برد و موتورسواری و ورزش های سنگینند ولی رپرها علاقه مند به بسکتبال هستند.

- این ها اتفاقی تعیین می شود؟
نه این ها گروه های گفتگو دارند. اینترنت و شبکه های ماهواره ای این روش ها را صادر می کند و فرهنگی که توی آمریکا هست می آید اینجا.

- رپ فقط بُرد صنعت دارد یا نه بعد سیاسی نظامی هم دارد؟
دارد، مثلا خواننده ها برای کاندیداهای انتخابات کار می کنند، علیه مخالفان سیاسی کار می کنند. در غرب آنقدر مواد مخدر به آنها نزدیک می شود که می گوید کراک در اختیارت قرار می دهم به شرطی اینکه این مواد را تبلیغ کنی. بعد لوگوی گروهش را علامت گلاس موادمخدر می گذارد و تبلیغ می کند. آنقدر  مصرف موادمخدر در بین این ها زیاد است که کلکسیونی از خوانندگان مشهور تشکیل می شود که به خاطر مصرف موادمخدر در سن 27 سالگی مرده اند.

- در نبرد بین موسیقی سنتی اصیل و موسیقی رپ یا متال چه اتفاقی می افتد؟
موسیقی اصیل ایرانی ریتم دارد مثلا در موسیقی کوچ، خواننده در جاهایی که می خواهند از کوه بالا بروند یک موسیقی شش و هشتی کار می کند که همه افراد خانواده شور و هیجانشان بالا برود تا بتوانند از کوه بالا بروند. وقتی می خواهند از کوه پایین بیایند یک موسیقی غمناک در مورد امواتشان می خوانند که راحت تر بیایند پایین. حتی در مورد حیواناتشان هم موسیقی کار می کنند. این موسیقی قرن هاست در این قوم شکل گرفته که حالا یکدفعه با موسیقی رپ برخورد می کند و باعث می شود همه این تاریخچه از بین برود و اداره ارشاد هم چندان حمایتی از این موسیقی اصیل نمی کند ولی مثلا در فرانسه متوجه می شوند در خراسان یک خواننده ای وجود دارد که هر شب می رود توی عروسی ها و با ساز خاص خودش یک موسیقی می نوازد و بعد تحقیق می کنند می بینند در تمام دنیا، سازی مثل این ساز وجود ندارد. می آیند این خواننده را ساپورت می کنند و دور دنیا می گردانند و موسیقی اش را به غربی ها عرضه می کنند و آن ها استفاده می کنند. اما ارشاد ما از این موسیقی حمایت نمی کند.

 
شیطان پرستی در ایران موضوعی است که به ویژه در سال های اخیر سخنان بسیاری درباره آن مطرح شده و پژوهش هاي فراواني پيرامون آن صورت گرفته است.
بله با نماد کار می کنند مثلا عدد 5 می شود نشانه آنها. یا مثلا وقتی می خواهند در فلان نقطه همدیگر را پیدا کنند ابروهایشان را بر می دارند تا هم را بشناسند. یکی از علامت اين گروهها یک خرگوش با گوش های بلند است، یکی دیگرش شلوارهای ساق کوتاه است. این ها آنقدر روی نمادهایشان کار کرده اند که الان عمومی شده است مثلا در غرب آرایش ابرو برای مردان مخصوص همجنس گرایان است اما الان مجری تلویزیون ما هم این کار را می کند بدون آنكه بداند. انگشتر را در انگشت اشاره یا شصت می کنند، حلقه به گوش چپشان می کنند، کلاه را به سمت برعکس می گذارند....

- در همین فضا، چه آسیب هایی خمینی شهر را تهدید می کند؟
یکی از جدی ترین آسیب های خمینی شهر، مخصوصا بین خانم ها موضوع رمالی و جادوگری است. گاهی در یک کوچه ای که 10 خانوار دارد 8 خانواده درگیر این موضوع هستند. گاهی افرادی که در زمینه کار و ازدواج  با مشکل مواجهند، به این افراد متوسل می شوند. حتی گاهی دکتر و مهندس ها به رمال مراجعه می کنند. می خواهند طلسم ایجاد کنند، طلسم بشکنند، کاذب هم هست.

- نکته پایانی؟
در سراسر ایران شاید 20 هزار نفر شیطان گرا داشته باشیم یا کمتر از این، تازه از این تعداد شاید به اندازه 100 نفرشان هم شیطانگرای واقعی نباشند ولی بیایید آمار بگیریم ببینیم چند نفر ضد دین داریم. این ها مهم است، اصل موضوع پوچگرایی است، اصل موضوع این است که چرا یک فرد مسلمان است ولی نماز و روزه ندارد. این از شیطان گرایی خطرناک تر است ولی در کشور ما جدی گرفته نمی شود. اگر آنقدر که در این چند سال به صورت غیر مفید برای شیطانگرایی کار کردند، روی این موضوع هزینه و وقت می گذاشتند که چرا برخی از جوانان مسلمان ما بر ادای روی نماز و روزه شان حساسیتی ندارند، این مشکلات ایجاد نمی شد. رسانه ها باید بر روی این مورد کار کنند. جوان ما می آید توی دبیرستان یا مدرسه راهنمایی و از معلم دینی اش سوالات دینی می پرسد ولی جواب لازم را نمی گیرد چون معلم، آموزش لازم را ندیده است. ما در خیلی از مدارسمان عملا شاهد شکست معلم در مناظره با دانش آموزش هستیم. نیاز هست ما تربیت معلم و کارشناس داشته باشیم. بنابراین آموزش و پرورش، خانواده و رسانه در این جریان بسیار مهم هستند.