حسینیه های شهر حسینیه ایران

ارسال در در شهر

در گوشه و کنار این دیار کهن که از افتخارات مردم آن دوستی ائمه اطهار و نیز برگزاری مراسم عزاداری سرور شهیدان اباعبدا... الحسین است حسینیه های زیادی از دیرباز قد برافراشته اند تا حماسه حسینی را جاودانه نگه دارند. این بناها که رازهای سر به توی فراوان در خود دارند دیر ایامی است که اهالی هر محل را به مناسبت عاشورای حسینی در خود جمع کرده و می کنند تا پای صحبت های وعاظ شهر خود که برخی از آن ها شهرت کشوری دارند بنشینند و عشق و عدالت خواهی و ظلم ستیزی را فریاد کنندبی شک تربیت یافتگان این خانه های حسینی همان کسانی هستند که در مقابل متجاوزان خارجی از مغول تا صدام قد خم نکردند و در مقاومتها و مجاهدت های خود امام حسین (ع) و یاران با وفایش را سرمشق خود قرار دادند.
اهالی این دیار نه تنها در محلات مختلف حسینیه هایی بنا کرده اند بلکه در شهرهایی که عده ای از شهروندان به آن جا ها مهاجرت کرده و یا برای کار رفته اند همانند آبادان، اهواز، تهران و مشهد هم حسینیه هایی بنا نموده اند که محل تجمع و همدلی آنها بوده و هست.
تاریخچه هر کدام از این حسینیه ها و تغییر و تحولاتی که در طول تاریخ تحمل کرده اند بحث جداگانه ای است اما آنچه در این گریز کوتاه به حسینیه ها مد نظر بوده این است که شاید زمانی فقط 10 روز محرم و گاه صفر درب حسینیه ها باز می شد و عزاداران در آن جمع می شدند و می رفت تا سال بعد اما اکنون با توجه به گستردگی شهر و وسعت جمعیت و پرسشگری نسل جوان و نیازهای فرهنگی اجتماع و تهاجم فرهنگی فرنگیان و کم کاری نهادهای مسؤول و فقدان فرهنگسرا و مراکز فرهنگی دولتی و پیچیدگی های خاص زندگی امروز دیگر حسینیه ها نمی توانند بسته بمانند تا ایام خاصی که عزادارانی در آن جمع شوند چرا که اساساً روش های سنتی به تنهای جوابگو نیستند و تغییر و تحولات جوامع آن قدر وسیع است و ارتباط راحت که غافل شوی ضربه خواهی خورد پس بجاست که برای دین ابا عبدا... الحسین (ع) از سرمایه های آن حضرت بهره جست و این است که اکنون در گوشه و کنار شهرستان حسینیان درب حسینیه ها را گشوده اند و در سراسر سال برنامه های مختلف فرهنگی مذهبی و شهروندی به اجرا در می آورند.
 به مناسبت ایام عاشورا بد نیست هر چند مختصر و ناقص با تعدادی از حسینیه های شهرمان و برنامه های آن ها آشنا شویم که از یک سو نشانه عشق و علاقه ساکنان این دیار به خاندان ولایت و از سوی دیگر نشانه ذوق و هوش و استعداد و زمان سنجی و قدرت خلاقیت و نوآوری و توجه به نیازهای جامعه و به روز بودن آن هاست.


حسینیه حضرت زهرا (س)
حسینیه حضرت زهرا (س) در صحرا شیخ واقع شده است. سال 1378 زمین این بنا به مساحت 600 متر مربع توسط مرحوم حاج نوروزعلی نعلبندیان اختصاص و کلنگ آن توسط حاج آقا موسوی امام جماعت مسجد ملامحسن به زمین خورد و با هزینه شخصی حاج نوروز درسال 1380 ساختمان آن پایان یافت .
 بنای قسمتی از این مکان دو طبقه بوده و دارای حیاط، سالن اجتماعات، محلی برای کتابخانه و آبدارخانه می باشد که کتابخانه آن در حال حاضر هنوز تجهیز نشده و به عنوان بسیج خواهران از آن استفاده می شود.

 

hoseinieh zahra
یکی از مسئولان حسینیه می گوید: این مکان در تمامی ایام سال در اختیار اهالی محل است. شب ها نماز جماعت برپا می شود و در ایام ولادت ها و شهادت های ائمه اطهار (ع) خصوصا در دو ماه محرم و صفر و دهه فاطمیه مراسم سخنرانی و سینه زنی همراه با پذیرایی برگزار می گردد. برگزاری نماز جماعت در 3 وقت صبح، ظهر و شب در ماه مبارک رمضان، مراسم جز خوانی پیش از نماز مغرب، برگزاری مراسم احیا همراه با سحری از جمله فعالیت هایی است که در این مکان انجام می گیرد.
کلاس های قرآن و ورزش ویژه نونهالان برقرار است و نوجوانان و نونهالان با اهدای جوایزی به شرکت در نماز جماعت تشویق می شوند. تشکیل اردوهای زیارتی واعزام افراد کم بضاعت به مشهد نیز از برنامه این مرکز است. نعلبندیان می افزاید: بعضی روزهای هفته و ایام خاص جلساتی ویژه بانوان نیز برپا می گردد و بسیج خواهران حضرت ام کلثوم (س) نیز به برگزاری دوره های طرح صالحین، نهضت سواد آموزی و همچنین کلاس های فرهنگی هنری ویژه اوقات فراغت از این مکان استفاده می برد.
بعضی هیات ها مراسم سیار خود را در این مکان برگزار می کنند، چند آژانس مسافرتی نیز جلسات توجیهی حج و عتبات عالیات خود را به حسینیه می آورند و علاوه بر آن این مکان برای شام عروسی و مجالس ختم در اختیار اهالی محل قرار دارد. آشپزخانه حسینیه نیز برای تهیه غذای معتکفین ایام البیض در مسجد ملامحسن در اختیار دست اندرکاران می باشد.
 فرزند مرحوم نعلبندیان بانی و موسس حسینیه آمادگی خود را برای انجام هرگونه برنامه فرهنگی از قبیل برپایی نمایشگاه های مختلف اعلام می دارد و می گوید درب حسینیه در تمام ایام سال به روی همه باز است و ما از هرگونه پیشنهادی به ویژه از سوی نسل جوان برای استفاده بهینه از این مکان استقبال می کنیم. گفتنی است کلیه هزینه های حسینیه توسط خانواده نعلبندیان تامین می شود.

 

حسینیه مسجد امام جعفر صادق (ع) (لادره)
این حسینیه که در بلوار توحید و جنب مسجد امام جعفر صادق (ع) واقع شده از دیرباز محل تشکیل کلاس های تربیت و تعلیم قرآن بوده و همواره نوجوانان و نونهالان زیادی با شور و اشتیاق در این کلاس ها شرکت می کنند و به این مکان مقدس رفت و آمد دارند. 

 

hoseinieh ladereh
این مکان که از جانب حاج محمد مهدی و همسرش بانو نوروزی در سال 1354 با عنوان دارالعلم و بیت الحسین وقف شد، ابتدا تحت تولیت دکتر حاج آقا رضا ابوالبرکات امام جماعت مسجد لادره بود و پس از درگذشت او، این تولیت بر عهده حاج آقا محمدعلی ابوالبرکات گذاشته شد.
حسینیه لادره پیش از انقلاب به عنوان یک دارالتبلیغ اسلامی پذیرای مبلغانی از حوزه علمیه قم شد اما چندان رسمیت نیافت و سپس در بحبوحه انقلاب و پس از آن تبدیل به پایگاهی برای تربیت قرآنی نوجوانان و نونهالان محل گردید و در 8 سال دفاع مقدس شهدا، جانبازان و آزادگان زیادی را تقدیم انقلاب نمود.
از سال 1384 که کانون فرهنگی قرآنی صادق آل محمد(ع) به ثبت رسید، این مکان تبدیل به پایگاهی دائمی برای فعالیت های این کانون شد.
مسئول کانون صادق آل محمد (ع) می گوید: در طول سال و به صورت ویژه در تعطیلات تابستان کلاس های قرآنی از جمله روخوانی، روان خوانی، ترتیل، تفسیر، قرائت، تاریخ قرآن، تاریخ اسلام و ... توسط کانون برگزار می گردد که با استقبال بی نظیر نوجوانان و نونهالان روبرو می شود به عنوان مثال نیمه اول سال 92 حدود 150 قرآن آموز به جمع ما اضافه شده اند که تعدادی به کلاس هایشان در طول سال تحصیلی نیز ادامه می دهند و تعدادی دیگر تابستان آینده برای ادامه کلاس ها به حسینیه مراجعه می کنند. امکانات ورزشی رایگان کانون، اردوهای تفریحی و اهدای جوایز از جمله عوامل جذب و ماندگاری قرآن آموزان در این مکان است.
برگزاری چند دوره کلاس های عقیدتی با عنوان "جرعه ای از ملکوت" با استفاده از محضر اساتید مجرب، برگزاری 8 دوره تخصصی مهدویت با استفاده از اساتیدی از حوزه علمیه قم، برگزاری جلساتی با موضوعات روز و بر اساس نیازسنجی برای اهل محل، برگزاری مسابقه نسیم ولایت (حفظ 110 حدیث) در سطح شهر که با استقبال خوب دیگر شهرها نیز روبرو شد، اجرای طرح سفینه النجاه با هدف درک عمیق مضامین زیارت عاشورا و رفع شبهات با همکاری هیات مکتب الرضا، پذیرایی از عزاداران حسینی در ایام محرم و صفر و دیگر مناسبت ها در محل حسینیه، تهیه و پخت غذا در ایام ولادت ها و شهادت های ائمه اطهار (ع) در آشپزخانه حسینیه برای پذیرایی از نمازگزاران مسجد لادره و... از جمله برنامه هایی است که در طول سال در این مکان برگزار می گردد.
سالن اجتماعات، کتابخانه ای با حدود 2 هزار عنوان کتاب، واحدهای رایانه، تربیت بدنی، تبلیغات، سمعی بصری، 5 کلاس، آشپزخانه از بخش های مختلف این حسینیه می باشد.
 لازم به ذکر است هزینه های این کانون از طریق کمک های مردمی و صندوق های قرض الحسنه مهدوی و کوثر تامین می شود.
اهالی محل یکی از رازهای ماندگاری و رونق این مکان را اخلاص و نیت پاک صاحبان این خانه در وقف آن و همچنین ارادت شان به محضر ائمه اطهار (ع) و برگزاری جلسات روضه خوانی با وجود عدم توانایی مالی در زمان حیاتشان می دانند.

 

حسینیه باولگان (مجموعه فرهنگی مذهبی امام حسین(ع))  
این حسینیه در خیابان امام شمالی محله چهارشنبه بازار واقع شده است. اگرچه کسی به درستی نمی داند که این حسینیه کی تاسیس شده اما آنچه همگان بر آن اتفاق نظر دارند این است که زمین اصلی این مکان وقفی بوده و به مرور خانه های اطراف نیز آزاد سازی و به حسینیه ملحق شده است. کم کم ساختمان قدیمی حسینیه فرسوده و مخروبه شده و حجت الاسلام حاج آقا حسین میردامادی در سال 1348 دستور تخریب آن را داده است. 

 

hoseyniye bavalgan
محرم سال1349 نزدیک بود و هنوز حسینیه ساخته نشده بود. حاج آقا حسین میردامادی بزرگان خاندان های محل را به منزلش دعوت کرد و دستور داد هر طایفه یک قسمت از حسینیه را به شکل یک ایوان بسازد. اطراف حسینیه را با آهن ساختند و سقف وسط را هم به صورت شیروانی زدند - بقایای آن هنوز موجود است- و همان سال مراسم عزاداری امام حسین(ع) را برگزار نمودند.
24 سال پیش حدود 3 هزار متر زمین آزادسازی شده ولی بی استفاده مانده بود. سال 1384 مرحوم دکتر حاج حسن میردامادی - پسر حجت الاسلام حاج آقا حسین میردامادی - به کمک حجت الاسلام حاج آقا نورا... جبل عاملی و اهالی محل و با تشکیل هیات امنا، با تخریب کلی حسینیه قدیم، ساخت مجموعه فرهنگی مذهبی امام حسین(ع) خمینی شهر را آغاز کردند.
اواسط سال 1385 گودبرداری شروع شد و جهت ادامه کار از بین اهالی محل کمک های مالی جمع آوری شد. سال 1387 سقف اول ساخته شد و ماه محرم آن سال مراسم عزاداری در طبقه زیرزمین برپا شد. در سال های بعد سقف های دوم و سوم ساخته شد تا سال 1391 که قرار شد قبل از شروع ماه محرم سقف اصلی مجموعه به صورت گنبد احداث گردد. سقف این مجموعه 1300 متر مساحت دارد. این مکان مردم نهاد در اساسنامه با نام "مجموعه فرهنگی مذهبی امام حسین(ع) خمینی شهر" در اداره ثبت اسناد و املاک با شماره 203 به ثبت رسیده است.
6 سالن به گنجایش هر کدام 250 تا 300 نفر در طبقات فوقانی مجموعه جهت امور آموزشی و فرهنگی پیش بینی شده که تا کنون 3 تای آنها آماده گشته است.
برگزاری کلاس های آموزش خانواده، برگزاری جلساتی با حضور کارشناسان مذهبی مطرح کشور، برپایی نمایشگاه عکس، مراسم سینه زنی و نوحه خوانی در ایام شهادت های ائمه اطهار (ع) و... از جمله فعالیت هایی است که در این مکان مقدس انجام می گیرد. به گفته مسئولان این مرکز فرهنگی مذهبی، حسینیه باولگان طبق اساسنامه آمادگی دارد هر گونه همایش قرآنی، مذهبی، هنری و کنگره شعر از هر کدام از تشکل ها و مراکز فرهنگی شهر برگزار کند و فرق نمی کند از کدام محل یا از چه صنف و قشری باشد.

 

حسینیه گاردر
حسینیه گاردر از حسینیه های قدیمی شهر است که قبل از تخریب و احداث بنای جدید دارای یک ایوان بزرگ به نام تالار در بالای حسینیه و دو ردیف ایوان در دو طرف آن بود که چند ایوان هم در دو سمت درب ورودی بزرگ و چوبی خود داشت. حسینیه در دو طبقه بنا شده بود بجز تالار که طبقه دوم نداشت، پله های ورود به طبقه دوم که ویژه خانم ها بود در دو طرف درب ورودی قرار داشت. حسینیه سر پوشیده نبود و در ایام عزاداری روی آن پوش نصب می شد..

 

hoseinieh gardar
نکته جالب در مورد این حسینیه این که تالار متعلق به یکی از خانواده های محل بود و ایوان ها نیز هر کدام به خانواده خاصی تعلق داشت که اهل خانواده در آن برای عزاداری جمع می شدند.
این حسینیه در اوایل دهه هشتاد تخریب و چند خانه قدیمی اطراف آن خریداری و به آن اضافه گردید و با یک طرح و نقشه جدید شروع به ساخت گردید که تاکنون چند میلیارد تومان هزینه آن شده است و تقریبا 80 درصد آن کامل شده است.
 حسینیه جدید دارای یک طبقه زیرزمین ویژه پذیرایی ایام محرم و برنامه های دیگر و یک طبقه همکف در دو قسمت خانم ها و آقایان با درب های ورودی مجزا می باشد، کنار طبقه همکف هم محلی برای کتابخانه ساخته شده و در سمت خانم ها هم چند اطاق و سالن برای استفاده های فرهنگی در نظر گرفته شده است. این حسینیه دارای زمینی به مساحت 1700 مترمربع می باشد که 4000 متر مربع در آن ساخت شده است .
 اعضای هیات مدیره خیریه حضرت سجاد که در جوار حسینیه قرار دارد و هیات امنای حسینیه و برخی از معتمدین و مردم محلی امیدوارند در جهت استفاده از امکانات حسینیه برای برنامه های فرهنگی و آموزشی و خانوادگی و نیز تجهیز کتابخانه و سالن های آن بتوانند یک برنامه منظم و کاربردی تدوین نمایند.
با وجود این که هنوز این برنامه ها طراحی و تدوین نشده است حسینیه در طول سال فعال بوده که نمونه های آن عبارتند از:
- برگزاری کلاس های قرآن در ماه مبارک رمضان
- تشکیل جلسات مورد نیاز مدارس در محل حسینیه
- برگزاری برنامه های آموزش خانواده
- استفاده از سالن های حسینیه برای یکسان سازی برگزاری مجالس ختم زنانه و مردانه و دیدار عید از خانواده های عزادار.