مسمومیت چند کودک در شهر بر اثر استفاده از متادون

ارسال در در شهر

metadonمتادون یک داروی مخدر صنعتی قوی است که کمتر از مرفین و هرویین اعتیادآور است و غالبا به عنوان یک داروی نگهدارنده برای مهار اعتیاد به هرویین و مواد مخدر به کار می رود.

این دارو را  موثرترین درمان  اعتیاد به هرویین و دیگر مواد مخدر دانسته اند. سودمندی متادون در کنترل اعتیاد در دهه ۱۹۶۰ کشف شد. این دارو برای تسکین دردهای مزمن و سرفههای غیرارادی نیز تجویز می شود. صرف غیر صحیح این دارو که به شکل قرص، شربت و یا به صورت تزریقی موجود است، منجر به عوارض خطرناکی همچون مرگ می شود. یک منبع آگاه در شهر از مصرف شربت متادون براي چند کودک خمینی شهری و بروز مسمومیت حاد در این کودکان تا کنون خبر داد و به والدینی که از این دارو استفاده می کنند در این زمینه هشدار جدی داد.

 

در همين حال، یکی از پزشکان شهر در خصوص اين ماده به فرصت گفت: شیوه جدید زندگی ماشینی و دسترسی آسان ما به انواع مواد شیمیایی، داروها، سموم و ... بدون داشتن اطلاعات کافی از نحوه نگهداری، مصرف، عوارض، خطرات و هشدارهای مربوطه، شیوع مسمویت های اتفاقی و تعمدی را در جامعه به میزان زیادی افزایش داده است. وي افزود: فقدان آگاهی های کافی در اغلب خانواده ها، خطرات جدی را متوجه آنان، خصوصا کودکان می نماید. اگر چه بسیاری از بین مسمومیت ها توسط کادر پزشکی کنترل شده و به مرگ منتهی نمی شود ولیکن خسارت جبران ناپذیری را به پیکره اقتصاد، سلامت و بهداشت جسمی و روانی جامعه و خانواده وارد خواهد آورد. اين پزشك تصريح كرد: در بین این داروها چندی است در شهرستان شاهد افزایش سهم بیشتری در خصوص مسمومیت با شربت متادون هستیم.

لازم به ذکر است که مسمومیت های اتفاقی در افراد کم سن و سال رو به افزایش است.