گلابي ها رنگ مي آيند

ارسال در در شهر

00040481مردادماه گلابي ها به عنوان مهمترين محصول باغات شهر كه ابوعلي سینا آن را شاه ميوه ناميده به اصطلاح باغداران رنگ مي آورند يعني کم کم مي رسند و آماده برداشت و عرضه به بازار مي شوند.

 

گلابي ها در بعضي از باغات شهر زودتر مي رسند و در برخي باغات ديرتر رنگ مي گيرند،‌گرچه در يك باغ هم ممكن است محصول زودرس و دیررس وجود داشته باشد، اما به هر حال عمر برداشت این محصول پر زحمت و هزینه بسیار محدود است.

عمر درختان گلابي باغات شهر ختي افزودن از 50 سال است و اين درخت اصولا دير به محصول مي نشيند و نگهداري آن نيز مستلزم زحمات و مخارج زياد است كه باغداران سخت كوش اين ديار سالهاست با آن دست و پنجه نرم مي كنند.

درختان گلابي به آفت هاي مختلف از جمله شته ها حساس بوده و از ابتداي بهار تا فصل برداشت بارها سم پاشي مي شوند كه اين امر سبب شده شهرستان از نظر میزان مصرف سم آمار بالايي داشته باشد و اين امر هم هزينه و هم زحمت باغداران را افزايش مي دهد و هم براي سلامت شهروندان بي مسئله نيست

يكي از مشاغل در معرض خطر در اين ميان افراد سمپاشي هستند كه بنظر مي رسد نه آموزش كافي داشته و نه سلامت آنها از طرف مراكز مربوط مثلاً بهداشت زير نظر بوده و يا مورد توجه باشد لازم است هم جهاد كشاورزي وهم بهداشت به آن توجه نمايند.

برداشت محصول گلابي مي تواند بصورت نارس و يا رسيده باشد درشكل اول افراد محصول نارس را خريداري و برداشت و در سرد خانه براي عرضه در فصلهاي ديگر نگهداري مي كنند و در شكل دوم محصول رسيده و نسبتا رسيده روزانه از درختان بوسيله دست و يا چنگک چيده و بصورت منظم توسط فرد گلابي چين در سبد چيده مي شود و سپس معمولاً عصر هنگام به بنگاه هاي خريدار ارسال مي گردد و پته آن دريافت مي شود و بنگاه هم آنها را جمع و به شهرهاي مختلف عمدتاً تهران ارسال مي كند.

در فصل برداشت باغداران و افرادي كه محصول باغ را اجاره مي كنند و كار چيدن ميوه و عرضه ان را به بازار به عهده دارند شبانه روز در باغ مانده و معمولاً بصورت خانوادگي در این مدت در باغ مي مانند تا اينكه برداشت محصول تمام شود در مدت برداشت محصول براي عده اي شغل موقتي ايجاد مي شود كه همان گلابي گيري و فروش سبد هاي خالي و حمل و نقل محصول به بنگاه ها مي باشد.

روش قديمي تعيين ميزان محصول براي كساني كه مي خواهند اصطلاحاً باغ خود را اجاره دهند به اين سبك است كه افرادي محلي بنام(عراض)      تسبيحي بدست گرفته و در باغ گشتي مي زنند و با سبك خود محاسبه اي كرده و مي گويند باغ مورد نظر چند« من» گلابي دارد و البته حق كارشناس خود را دريافت مي كنند كه خيلي نمي تواند دقيق باشد، در روش ديگر که به روش کشی و منی معروف است محصول توسط افرادي كه برداشت كننده هستند جمع آوري و به بنگاه عرضه و توزين شده و اصطلاحاً‌ »پته» كه منظور فاكتور است جمع آوري و نهايتا با توافق صاحب باغ و برداشت كننده پول تقسيم مي شود.

در مورد گلابي گفتني زياد است مانند تاريخچه، خواص، انواع، محصولات كه مي ماند براي فرصت هاي ديگر و نيز آموزش ها كه تخصص كارشناسان و مهندسين محترم كشاورزي مي باشد فرصت آنلاين آمادگي دريافت و انتشار آن را دارد.