مهارت عصاری به ثبت ملی می رسد

ارسال در در شهر

معاون میراث فرهنگی استان اصفهان از آغاز عملیات مستند نگاری و تهیه پرونده ثبت ملی هنر عصاری در شهرستان های نجف آباد و خمینی شهر در مرکز استان اصفهان خبر داد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان، ناصر طاهری با اعلام این مطلب افزود: با توجه به اینکه پیشینه تاسیس خانه ها و کارگاه های روغن گیری از دانه های روغنی که اصطلاحا «عصارخانه» خوانده می شوند در استان اصفهان به بیش از چهارسده قبل می رسد، لزوم ثبت ملی این مهارت و هنر ارزشمند در فهرست میراث ناملموس ملی بیش از هر زمان دیگر احساس می شود.

وی در همین رابطه افزود: استان اصفهان در فلات مرکزی ایران، جزو اولین مناطقی بود که این کارگاه ها برای اولین بار از دوران صفوی در شهرهای مختلف آن از جمله: اصفهان، شهرضا، نجف آباد و خمینی شهر تاسیس شد.

طاهری در ادامه اظهار داشت: در این کارگاه ها با معماری بی نظیر و همچنین با فناوری منحصر به فردش بیش از چهارصد سال است که در آنها از دانه های روغنی همچون: کنجد، کرچک و گل آفتابگردان، روغن گیاهی استحصال می شده که در زندگی روزمره مردم کاربرد فراوانی داشت.

معاون میراث فرهنگی استان اصفهان در ادامه به لزوم ثبت ملی این مهارت از یکسو و معماری عصارخانه ها نیز از سوی دیگر اشاره کرد و افزود: با توجه به رویکرد مدرن زندگی مردم به ویژه در یکصد سال اخیر، عصارخانه های استان اصفهان به تدریج کارکرد خود را از دست داده و متروکه و حتی ویران شده اند، با این وصف با ثبت ملی عصاری تلاش داریم تا از این فناوری ارزشمند نیاکانمان، با ثبت آن در فهرست میراث ناملموس کشور جهت آشنائی نسل های آینده ایرانی حفاظت کنیم.

شایان ذکر است عباس تراب زاده و محمد علی محرمی از کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی استان در حال مستند سازی و تهیه پرونده ثبتی مهارت عصاری در استان اصفهان هستند.
گفتنی است عصارخانه ورنوسفادران توسط شهرداری خمینی شهر بازسازی و در اولین روز نوروز 1395 به عنوان یک مرکز گردشگری افتتاح شد.