خود مردم و هیئات مذهبی خمینی شهر باید مسئله قمه زنی را حل كنند

ارسال در قضایی و انتظامی

karami2"مراسم ها و عزاداریهای باشكوه، سالم و معنوی مردم در استان بالاخص شهرستان خمینی شهر می بایست از طریق رسانه ها و صدا و سیما پوشش داده شود تا ذهنیت های منفی در این زمینه برطرف شود...

پلیس در این راستا از کار فرهنگی استفاده می کند نه حضور فیزیکی، علیرغم این که در خصوص قمه زنی شهرستان خمینی شهر نیاز به جلوگیری فیزیکی داشتیم اما در این خصوص خود را از فضای فرهنگی دور نکرده و تعامل خود را با جوانان و هیئت های مذهبی این شهرستان بیشتر نموده ایم... در ماه رمضان امسال حتی یک نفر هم در ملاء عام قمه زنی نکرد، امسال در خمینی شهر ۲۰ درصد کاهش قمه زنی داشته ایم... وی بیان داشت: پلیس استان تلاش می کند با ادامه روند فرهنگی و تبلیغاتی خود، در سال جاری قمه زنی در خمینی شهر را به کاهش ۴۰ درصدی برساند... سرشاخه ها و گردانندگان تحت تعقیب پلیس قرار می گیرند و افراد حمایت کننده قمه زن ها چه از نظر فکری وچه مالی، زیر ذره بین پلیس هستند..."

 

اين جملات، بخشي از سخنان سردار حسن كرمي فرمانده انتظامي استان اصفهان بود كه چند روز قبل از فرارسيدن ماه محرم، در يك كنفرانس خبري در اصفهان و در حضور خبرنگاران بيان كرد.

از اين رو، و براي تبيين دقيق تر جزئيات برنامه هاي نيروي انتظامي در محرم امسال خميني شهر، درخواست مصاحبه با سردار كرمي را نموديم كه عليرغم مشغله هاي فراوان، با گشاده رويي پذيرفت و اينچنين بود كه خبرنگار و عكس فرصت، در دفتر كار وي واقع در ستاد فرماندهي انتظامي استان اصفهان با او به گفتگو نشستند.

فرمانده انتظامي استان اصفهان كه به لحاظ مسئوليت و مقامش قاعدتاً بيشتر بايد دغدغه هاي انتظامي داشته باشد تا فرهنگي، به تبيين ديدگاههاي خود پيرامون نحوه برخورد با قمه زني پرداخت تا نشان دهد كه رويكرد مسئولان انتظامي در قبال اين مسئله، عالمانه و فرهنگي است. سردار كرمي در اين مصاحبه، پيشنهادي بديع و سازنده ارائه داد: برگزاري جلسات بحث و نظر در قالب كرسي هاي آزادانديشي پيرامون قمه زني. البته همه اين مصاحبه پيرامون قمه زني نبود و مسائل ديگري هم مطرح شد.

اين گفتگو را در ادامه بخوانيد.

 

 

در يك سال اخير، مهم ترين تدبير نيرو براي كاهش جرائم در سطح استان چه بوده است؟

از جمله تدابیر مهم ما در یک سال گذشته در سطح استان اصفهان، تفکیک مجرمین از عموم مردم بوده است. شیوه برخورد ما با مردم عادی اجرای طرح های روشنگرانه و آگاهی بخشی و همچنین تعامل با آنها به منظور حل مشکلات است اما با خاطیان برخورد سخت و شدید چرا که مجموعه نیروی انتظامی استان بر این اعتقاد است که رعب و وحشت از اجرای قانون و عدالت همیشه باید در دل مخلّان نظم و امنیت و تهدیدکنندگان ناموس و جان و مال مردم باشد برای همین با این افراد هیچگونه تعارفی نداریم.

این رویکرد در کل استان و به خصوص شهرستان خمینی شهر جواب داده است. ما این طرح را از ابتدا در خمینی شهر با حساسیت بیشتری اجرا کردیم، جواب مثبتی هم گرفتیم و درآینده نیز همین سیاست را دنبال خواهیم کرد. این سیاست باعث افزایش 5 درصدی میزان امنیت در اصفهان شده و نگرانی های مردم هنگام تفریح کاهش یافته است. میزان امنیت در سال گذشته 2/47 درصد بود و امسال به 53 درصد رسیده است.

ارزیابی تان از جایگاه امنیتی و انتظامی شهرستان خمینی شهر را مي گوئيد؟

از نظر ما احساس امنیت با اجرای امنیت فرق دارد. امنیت به این معنی نیست که در جامعه جرمی به وقوع نمی پیوندند بلکه برخورد با مجرمین و اجرای قانون احساس امنیت را درمیان مردم افزایش می دهد.

در خمینی شهر به طور مثال در بخش مبارزه با مواد مخدر آمار دستگیری و برخورد با باندهای قاچاق افزایش داشته است و اعدام 11 نفر در یک سال گذشته حاکی از برخورد قوه قضاییه با مجرمان است.

در مورد جرائم خمینی شهر در 7 ماه امسال نسبت به سال گذشته در بخش سرقت حدود 11 درصدی کاهش داشتیم که برای ما یک شاخص است. بر خلاف تبلیغات منفی که صورت گرفته، خمینی شهر در جرائم خشن رتبه چهاردهم استان در بین 22 شهر را دارد و 6 درصد از میانگین استانی پایین تر است.

و اين شايعه كه خمینی شهر بارانداز مواد مخدر استان است؟

من قبول ندارم. به صرف اینکه یک محموله در خمینی شهر کشف شود که نمی شود گفت این شهر بارانداز است. وضعیت خمینی شهر در رابطه با مواد مخدر مثل دیگر شهرستان های استان است. ما در شهرهایی مثل نایین، شهرضا و فلاورجان هم مرتب شاهد کشف مواد سنگین بوده ایم.

ديگر جرائم چه؟

در جرایم مفاسد اجتماعی خمینی شهر رتبه هفدهم استان از 22 شهرستان را دارد یعنی فقط 5 رتبه با آخرین رتبه استان تفاوت دارد که رتبه بسیار خوبیست و حاکی از کاهش جرائم در خمینی شهر است. طبق میانگین استان 2 نفر از هر هزار تا مرتکب جرائم مفاسد اجتماعی می شوند ولی این آمار در خمینی شهر به یک نفر از هزار نفر کاهش می یابد و خمینی شهر 50 درصد از میانگین استانی پایین تر است و این در حالی است که در تبلیغات رسانه ای خمینی شهر را به عنوان شهری می شناسند که مفاسد اخلاقی اش زیاد است.

اوضاع انتظامي استان چطور است؟

در این یک ساله شاهد کاهش سرقت در جرائم استان بوده ایم و در بخش جرائم خشن هم در 7 ماهه اول امسال در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته کاهش 3 درصدی داشته ایم و در مجموع با اجرای طرح های کنترل اجتماعی و انتظامی از روند رو به بهبود امنیت استان راضی هستیم.

 

كاملاً روشن است كه الگوی حرکتی نیروی انتظامی در قبال پديده قمه زني خميني شهر، از اقدامات نظامی و انتظامی به سمت اقدامات فرهنگی تغيير كرده. اين تغيير رويكرد به نظر خودتان موثر بوده است؟ برنامه امسال چيست؟

سیاست ما در برخورد با اين مسئله همچون سال گذشته خواهد بود چرا که نتیجه مثبت آن را دریافت کردیم. از تعامل با هیئات مذهبی، ریش سفیدان و بزرگان محلات مختلف به نتایج مطلوبی رسیدیم و جا دارد از همه آنها تشکر کنیم. امسال می خواهیم الگوی ماه مبارک رمضان را در ماه محرم هم پیاده کنیم و با وارد شدن به هیات ها و صحبت با مسوولین آنها شاهد کاهش قمه زنی باشیم. یکی از دغدغه های ما در گذشته فاصله ایجاد شده بین نیروی انتظامی با هیئات مذهبی خمینی شهر بود. به عبارتی کسی تلاش نکرده بود با حضور در هیات های مذهبی، و شنیدن حرف ها و نقطه نظراتشان و تعامل با آنها این خلأ را پر کند. اما ما با وجودی که نزدیک شدن به مجموعه کمی جرأت می خواست وارد عمل شدیم و این دیوار حائل را برداشتیم و همین یکی از موفقیت های ما در سال گذشته بود.

 

پس يك ديوار بي اعتمادي در ميان بود؟

بله! در خمینی شهر افرادی حضور داشتند که دائماً در معرض اتهاماتی واهی بودند و برچسب هایی به آنها می زدند و این در حالی بود که این افراد بعضاً چهره هایی موجه بودند که برای پیروزی انقلاب نیز تلاش کرده بودند. ما همانطور که گفتم سال گذشته با ایجاد اعتماد، دیواری را که میانمان فاصله انداخته بود شکستیم. همچنین با حضور در بین اهالی محلاتی مثل آدریان، فروشان و دوشنبه بازار و جاهای دیگر که مشهور به قمه زنی هستند تعامل بسیار خوبی با آنها ایجاد کردیم، پیشنهادات خوبشان را پذیرفتیم و در کنارش روشنگری نیز کردیم.

 

امسال برنامه فرهنگی ویژه ای دارید؟

سال گذشته در مدارس حضور پیدا کردیم و امسال برای عموم مردم نمایشگاه و کارگاه آموزشی دائر می کنیم. همچنین هیئات عزاداری نیروی انتظامی شهرستان هر شب در یک محل حاضر خواهد شد و با برپایی ایستگاه صلواتی در توزیع نذری فعال خواهد بود. ارتباط با جوانان شهر و استفاده از پیشنهاداتشان نیز از دیگر برنامه های ماست.

پس در کل رویکرد فرهنگی دارید؟

واکنش ما نسبت به افرادی که فریب خورده اند و فقط اقدام به قمه زنی می کنند، اجرای طرح های ارشادی ارائه آگاهی است اما حمایت کننده های فکری و مالی قمه زنی در خمینی شهر را شناسایی کرده ایم و بر آنها فشار خواهیم آورد. امیدواریم فضای اين شهرستان نسبت به سال قبل تغییر کند و با کاهش 40 درصدی نسبت به سال قبل، شاهد كاسته شدن تدريجي قمه زنی در خمینی شهر باشیم.

و اين حمایت کننده ها چه کسانی هستند؟

منظور ما از حمایت کنندگان قمه زنی کسانی هستند که در خمینی شهر و اصفهان حضور ندارند اما روی مردم نفوذ دارند و از جاهای دیگر به این حرکت خط می دهند و منظورشان هم مقابله با فرمان مقام معظم رهبری است. منظور ما کسانی هستند که تعداد کمی شان در خمینی شهر حضور دارند و از طریق اشکال گرفتن به فتوای مراجع این حرکت را جهت می دهند که البته ما از نظر اطلاعاتی و امنيتی بر این افراد کنترل کامل داریم. منظور ما از حمایت کنندگان قمه زنی کسانی که اقدام به توزیع نذری و برگزاری مجالس عزاداری امام حسین(ع) می کنند نیستند.

 

 

سردار! به نظر مي رسد بحمدالله يك وحدت نظر بين مسئولان پيرامون اين مسئله ايجاد شده و ديگر كسي از بگير و ببند و ... اينها نسبت به توده مردم حرف نمي زند كه اين امر، بسيار مبارك است. دادستان سابق خمینی شهر در جلسه توديع خود، از مسوولین استان و شهرستان خواستار خارج شدن مسئله قمه زنی از شورای تامین و طرح آن در شورای فرهنگ عمومی شهرستان شد و اين امر يعني آنكه بالاخره همه پذيرفتند كه قمه زني نه يك مسئله امنيتي و انتظامي كه يك مسئله فرهنگي است و رفع آن هم با حضور مأموران در كف خيابانها ميسر نمي شود. شما هم موافقيد كه اين مسئله از دستور جلسات شوراي تأمين خميني شهر خارج شود؟

به عنوان یکی از اعضاي شورای تامین استان، جهت اطلاع مردم خمینی شهر باید بگویم قمه زنی موضوع اصلی جلسات ما محسوب نمی شود و وقت اصلی ما را نمی گیرد. جلسات ما در این رابطه منحصر به یک جلسه قبل از عاشورا آن هم با موضوع ذکر مباحث انتظاماتی و برقراری طرح هاي ترافیکی و امنیتی برای نظم هیات های مذهبی و عبور و مرورشان است و برای صدور دستورات لازم در این زمینه، و جلسه بعد از عاشورا نیز برای اعلام نتیجه گیری تشکیل می شود.

دیدگاه اصلی من به عنوان فرمانده نیروی انتظامی این است که برخورد با قمه زنی یک شيوه فرهنگی می طلبد نه برخورد امنیتی و انتظامی به همین دلیل بر این سیاست پافشاری می کنم و سعی کرده ام نیروی انتظامی را به این مسیر و جهت حرکت دهم. ما در محرم امسال هر شب در یک محل و در میان یک هیات مذهبی حاضر شده و عزاداری می کنیم. در جریان این تعاملی که ایجاد می شود هیئات هم با ما همکاری می کنند و افراد غیر بومی و کسانی که قصد ایجاد بی نظمی دارند را شناسایی کرده و به ما معرفی می کنند.

فکر می کنید به غیر از نیروی انتظامی چه ارگان های دیگری باید وارد عمل بشوند؟

نگاه من یک نگاه فرهنگی است و از آنجا که شورای فرهنگ عمومی به وظیفه خود در این مورد عمل نمی کند ما وارد میدان شده ایم، اصلا کسی سوال نمی کند چرا نیروی انتظامي باید نمایشگاه برگزاری کند؟ چرا نیروی انتظامی دارد برنامه تلویزیونی می سازد؟ چون کار اصلی عقب مانده است و من به عنوان متولی نظم و آرامش استان احساس وظیفه می کنم و با استفاده از توان خود وارد عمل می شوم و کار فرهنگی می کنم.

 

برای شورای فرهنگ عمومی چه پیشنهادی دارید؟

این شورا باید به دنبال اجرای تریبون آزاداندیشی در مورد قمه زنی باشد. چرا در این رابطه تا کنون اقدامی نشده است تا روحانیون مدافع و مخالف به راحتی بتوانند بحث و تبادل نظر کنند؟ پس این آزاداندیشی که مقام معظم رهبری فرمودند کجاست؟ چرا تا کنون هیچ یک از مسوولین حاضر به اجرای آن نشده اند؟ و من همین جا اعلام می کنم نیروی انتظامی استان آمادگی دارد در نمایشگاه انتظامي خمینی شهر این جلسات بحث و تبادل نظر را راه بیاندازد. به نظرم این از همه اقدامات و طرح های فرهنگی دیگر مهم تر است.

ما در خمینی شهر فقط موضوع قمه زنی را نداشتیم بلکه یکی دیگر از دغدغه های مسوولین استان کاروان هشتم محرم بود که قصد داشتند جلوی آن را بگیرند اما ما مقاومت کردیم. چرا باید جلوی این حرکت گرفته شود؟ این حرکت فقط باید اصلاح شود و معایبش رفع گردد و شاهد هم بودیم که همین کاروان در عید سعید غدیر برنامه ای بی نظیر به اجرا گذاشت. من با خارج شدن دستور قمه زنی از شورای تامین موافق هستم. خارج کردن احتیاج به دستور ندارد و مسوولین شهرستان باید خودشان آن را به شورای فرهنگ عمومی انتقال بدهند.

 

برخورد با زنجیر تیغی محله آدریان چگونه خواهد بود؟

قمه زنی و زنجیر تیغی فرقی نمی کند، همه در یک مسیرند و دستور کار ما هم یکی است.

 

پس مي توانيم مطمئن باشيم كه حوادث سال 1387 تکرار نمي شود؟

قطعاً این وضعیت به وجود نمی آید. توزیع بعضی اشعار از جانب برخی موافقان قمه زنی در خمینی شهر و تبلیغاتشان مبنی بر قمه نزدن نشان از اثر بخشی فعالیت های فرهنگی ما دارد. ما نگران نیستیم و می دانیم امسال در خمینی شهر مشکلی نخواهیم داشت و نتیجه کار را مورد ارزیابی قرار می دهیم.

 

مي دانيد كه بسياري از غيربومي هايي كه صبح عاشورا سر و كله شان پيدا مي شود كاري به دين و اعتقادات ندارند و ما شاهد بوده ايم كه حتي نماز صبح عاشورايشان را هم نمي خوانند. فقط بهانه اي پيدا كرده اند براي حاشيه سازي و خودنمايي. و اينها چهره مردم خميني شهر را مخدوش مي كنند. چرا از ورود اين افراد در شب و صبح عاشورا جلويگري نمي شود؟

قبول دارم كه خیلی افرادی که سوءاستفاده می کنند و به نام خمینی شهر تمام می شود از خارج از شهر وارد می شوند. برنامه ما مقابله با آنهاست و اميدواريم با کمک هیئات مانع از ورود غیر بومی ها و سوءاستفاده شان شويم.

اين برنامه هايي كه گفتيد، در چارچوب همان طرح معروف 5 ساله براي مسئله قمه زني است كه مسئولان استان از تدوين آن سخن گفته اند؟

بله! این طرح از سال گذشته در قالب طرح پیشگیری و جامع استان شروع شد و طی آن 12 تهدید فرهنگی و جنگ نرم مذهبی عليه كشور و مردم شناسايي و در مجموع 96 برنامه تدوين شد. یکی از این 12 طرح مربوط به خرافات مذهبی و قمه زنی است. ما با خرافات و انحرافاتی از جمله شیطان پرستی، عرفان های کاذب و موارد دیگری روبرو هستيم. قمه زنی در قالب این طرح مورد بررسی قرار گرفته و مستندات و مدارک و اسناد زیادی تولید شده است. بخش زیادی از این طرح عملیاتی شده که در فضای مجازی قابل مشاهده است و به زودی افتتاح می گردد. در یک هفته 5 هزار نفر در استان در این طرح ثبت نام کرده اند تا تحت آموزش عمومی قرار بگیرند.

با مردم، روحانیون و مسوولین خمینی شهر صحبتی ندارید؟

صحبتم با مردم خمینی شهر این است که ما تحت نظر ولی فقیه و نظارت ایشان زندگی می کنیم و ایشان تمام انحرافات را بیان می کنند. به نظر من نقش مردم خمینی شهر در دوران دفاع مقدس و صحنه های انقلاب بی نظیر و نمونه است و از این رو در این مورد هم مردم خمینی شهر باید خود وارد عمل شوند و با کمک هیئات مذهبی مشکل قمه زنی را حل کنند. مسوولین هم باید به مردم و هیئات مذهبی نزدیک بشوند، به مردم رسیدگی کنند و مشکلات مردم محلات مختلف را حل کرده و به نیازهای فرهنگی و ورزشی آنها توجه کنند. از همگان تقاضا دارم از ما انتظار برخورد انتظامی نداشته باشند و در این مورد ما را تحت فشار نگذارند. اگر با نگاه فرهنگی و عملیاتی وارد عمل شویم و به صورت مستمر و به دوراز افراط و تفریط به موضوع قمه زنی خمینی شهر نگاه کنیم به زودی مشکلات شهرستان حل خواهد شد.

و يك سئوال خودماني تر؛ سردار قبول دارید که به خمینی شهر ظلم می شود؟

بله، اما تقصیر از مسوولین است که نمی توانند اقدامات خوب خمینی شهر را درست بازتاب دهند و نتيجه این می شود که خمینی شهر را فقط به اسم قمه زنی یا حادثه باغ می شناسند. این در حالی است که ما در دیگر شهرهای استان جرائم سخت تری از خمینی شهر داشتیم که رسانه ای نشد و بازتاب نداشت.