جانیان جنایت باغ در یک قدمی مجازات قرار گرفتند

ارسال در قضایی و انتظامی

motahaman«در این پرونده تاکید شده که با سرعت و دقت رسیدگی شود زیرا در پرونده‌های امنیتی خاص که قلوب مردم را جریحه ‌دار می‌کند دستگاه قضا به سرعت رسیدگی می‌ کند که در این پرونده موارد با پیک مخصوص به دیوان منتقل شده و در شعبه خاصی با سرعت رسیدگی می‌شود و مطمئن باشید که در زمان بسیار کوتاهی احکام آن اجرا می شود.»

معاون اول دستگاه قضایی هفته گذشته در نشست خبری با خبرنگاران، در پاسخ به سئوالی پیرامون جنایت باغ در خمینی شهر اینگونه پاسخ داد تا جزئیات نحوه ارسال احکام صادره به دیوان عالی کشور برای طی شدن زمان در کوتاه ترین حد ممکن را تشریح کرده باشد.

یک هفته پس از سخنان معاون اول دستگاه قضا، شخص رئیس این دستگاه به میدان آمد و درباره نحوه محاکمه و مجازات جانیان باغ سخن گفت.

رئیس قوه قضائیه چهارشنبه شب هفته گذشته در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با اشاره برخورد قاطع قوه قضائیه با اشرار و مزاحمین نوامیس به منظور تامین امنیت اجتماعی مردم گفت: «در طول سال قبل مسائل مختلفی رخ داد اما از تمامی فرصت های قوه قضائیه و نیروهای امنیتی و انتظامی استفاده نشد. بر اساس وظیفه ذاتی باید جلوی این گونه جرم ها گرفته شد و با مجرمان برخورد شود. معتقدیم امنیت اجتماعی مردم قدری مغفول واقع شده است و دغدغه اصلی ما برخورد با این گونه جرایم و مجرمان است».

آیت الله آملی لاریجانی در مورد پرونده های تجاوز دسته جمعی گفت: «خودمان روی این گونه پرونده ها حساسیت لازم را داریم اما بنا نداریم آنها را علنی کنیم. قبل از رسانه ای موضوع در جریان پرونده ها قرار گرفتم و دستورات لازم را برای پیگیری صادر کردم. البته برخی از این پرونده ها آنچه در رسانه ها اعلام شده نیست و از رسانه ها می خواهم به مسائل تجاوز به عنف دامن نزنند. این گونه پرونده ها برای رسیدگی به دادگاه کیفری می آید و در صورتی که هر یک از طرفین به حکم اعتراض داشته باشند به دیوان عالی کشور ارسال می شود اما از روسا خواسته ایم خودشان شخصا این موضوع را پیگیری کنند».

رئیس قوه قضائیه با اشاره به ماجرای خمینی شهر گفت: «بار دیگر از رسانه ها می خواهم به این موضوع نپردازند چرا که به امنیت اجتماعی مردم لطمه وارد می کنند و گاهی نیز اشاعه فحشا است. از مردم هم می خواهیم به دستگاه قضایی اعتماد کنند.»

وی با اشاره به شیطنت برخی از رسانه ها در انعکاس پرونده های تجاوزات اخیر گفت: «چند روز قبل تیتر اول روزنامه ای تجاوز گروهی سه بود این در حالی است که این پرونده برای دو ماه قبل بود و من در اردیبهشت ماه از این موضوع مطلع شده و مستقیما آن را پیگیری کردم. هم اکنون این پرونده از سوی قضات پیگیری شده و آماده صدور رای است. به نظر می رسد پرونده ای که پیگیری شده است مطرح شدنش در حال حاضر زیبنده نیست و گاهی این اقدامات عناوین مجرمانه پیدا می کند».

آیت الله آملی لاریجانی ادامه داد: «به مردم می گویم قوه قضائیه در این سه پرونده حساسیت لازم را دارد و با جدیت این امر را دنبال می کند».
وی با بیان این که مساله خمینی‌شهر و کاشمر در حال پیگیری است تصریح کرد: گاهی آن چه مطرح می‌شود با آن چه هست تفاوت دارد.

وی درباره برخورد دستگاه قضا با چنین پرونده های مهمی خاطرنشان کرد: «به همین منظور از همه ظرفیت های قانونی استفاده کردیم. این در حالی است که حمله مسلحانه با سلاح سرد را نیز در حکم محاربه و مجازات آن را اعدام قرار دادیم».
اما در همین حال، روز بعد از سخنان رئیس دستگاه قضا در شبکه دوم سیما، و به دستور شخص آملی لاریجانی، محاکمه 16 متهم اصلی و غیراصلی جنایت باغ از روز پنجشنبه هفته گذشته بصورت غیرعلنی و فوق العاده در شعبه 18 دادگاه كيفري استان اصفهان آغاز شد.

منابع آگاه می گویند متهمان اصلی صراحتاً به جنایت خود اعتراف کرده اند و لذا احکام آنها به زودی و زودتر از آنچه تصور می شد اعلام و اجرا خواهد شد.

"عباس ساداتیان 26 ساله معروف به حلوایی" و "رجبعلی صمدی 27 ساله معروف به علی سیاه و صمدسیاه"  و "اصغر عسگری 19 ساله " افرادی هستند که در دادگاه اعتراف کرده اند. این سه تن به هنگام فرار از مرزهای سیستان و بلوچستان و بعد از تیراندازی مأموران انتظامی و اصابت گلوله، تحت درمان قرار گرفتند و پای میز بازجویی نشستند.

درباره حکم صادره برای این افراد، اظهارات اخیر رئیس کل دادگستری استان اصفهان گویای آنست که مجازات اعدام در انتظار حداقل تعدادی از این افراد خواهد بود. غلامرضا انصاری در این باره به خبرگزاری جمهوری اسلامی گفته است: هر فردي كه به حريم خصوصي مردم وارد شود، عملش غيرقانوني، غيرشرعي و ناپسند است و بايد با آنان برخورد قاطع صورت گيرد تا براي افراد ساده لوح و يا شرور و شياد و متجاوزان به حريم خصوصي عبرت شود.

در همین حال، عصر روز سه شنبه هفتم تیرماه جاری، عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران که در یک برنامه زنده رادیویی حضور یافته بود در پاسخ به سئوالی درباره وضعیت پرونده متهمان جنایت باغ گفت: خمینی شهر در محدوده کاری من نیست اما در حاشیه نشست روسای دادگستری های استان ها از رئیس دادگستری استان اصفهان در این مورد سئوال کردم که از آغاز محاکمه متهمان و صدور قریب الوقوع حکم خبر داد. دادستان عمومی و انقلاب تهران افزود: هفته آینده احکام این افراد صادر خواهد شد.

با توجه به سخنان هفته گذشته معاون اول دستگاه قضا مبنی بر ارسال خارج از نوبت احکام به دیوان عالی کشور و البته با در نظر گرفتن مهلت 20 روزه برای اعتراض متهمان به احکام، در ماه آینده شاهد اجرای احکام مجرمان خواهیم بود.

قابل ذکر است هنوز تعدادی از متهمین پرونده فراری اند.