آثار مواد مخدر در خون سینای 6ماهه پیدا شد

ارسال در قضایی و انتظامی

 زن جوان فرش را پهن کرد و متوجه وجود ذرات ریزی روی آن شد اما اهمیت نداد تا بعد از چیدن وسایل، آخرین جارو را روی آن بکشد. زن با سرعت هر چه بیشتر به چیدن وسایل مشغول بود و سینا کوچولوی 6 ماهه هم برای خودش مشغول بازی بود. گاهی چهار پا تا نزدیکی مادر می رفت و گاه دراز می کشید با اصوات بی معنا و مفهومی که به زبان می راند انگار با مادر یک دنیا حرف داشت. مادر خوشحال از اینکه بچه کاری به کارش ندارد، سخت گرم کار بود. کم کم آفتاب رو به غروب می رفت که کارش تمام شد. اگرچه رمقی در جانش باقی نمانده بود اما باید آخرین کارهای خانه تکانی اش را هم تمام می کرد و پاک و تمیز به استقبال سال نو می رفت. رفت که جارو را بیاورد. سر و صدا و ورجه وورجه بچه هم تمام شده بود گویی او هم پا به پای مادر خسته شده و حالا به خواب عمیقی فرورفته بود. چهره زیبایش حالا انگار معصوم تر به نظر می رسید. مادر آرام او را از زمین بلند کرد تا به اتاق ببرد مبادا صدای جارو کودک دلبندش را بدخواب کند، او را توی تختخواب کوچکش گذاشت و کنارش نشست تا خوابش سنگین بشود اما برخلاف همیشه کودک نه تنها هیچ عکس العملی نشان نمی داد که اصلا تکان هم نمی خورد، همانطور بی رمق افتاده بود و حتی تکان های شدید مادر، داد و فریاد و گریه های بلندش هم او را از خواب عمیق بیدار نکرد...
بعد از کلی جستجو و تکاپو بالاخره یک پزشک متخصص پیدا شد که شب عیدی بچه را معاینه کرده و آزمایشاتی انجام بدهد. نتیجه آزمایشات این است: در خون بچه مواد مخدر دیده می شود!
 ذرات ریز روی فرش مواد مخدر بود وکودک معصوم بی خبر از همه جا آن را بلعیده بود!
کودکان؛ قربانیان حوادث
آنچه خواندید یک نمونه از حوادثی است که برای کودکان در شهرما اتفاق می افتد و برخی از موارد را در همین صفحه نشریه منتشر کرده ایم. حوادثی که طی آن کودکانی به خاطر رها شدن در کوچه و خیابان و تصادف با وسایط نقلیه جان خود را از دست داده اند و یا از ارتفاع پرت شده اند و یا...
نگاهی به نوع و آمار حواث در شهرستان و استان و کشور و نیز آمار جهانی آدمی را به این باور می رساند که کودکان بیش از بقیه در معرض انواع حوادث قرار دارند. توجه به دلایل و چرایی آن ها می تواند در افزایش هوشیاری و مراقبت والدین موثر واقع شود و آنها را وادار به رعایت هشدارها نماید.
کودکان به دلایل مختلف از جمله کنجکاوی، تمایل به شناخت آنچه در درسترس آن ها قرار می گیرد از طریق حس چشایی و بردن آنها در دهان، اشتباه گرفتن داروها با مواد خوراکی مورد علاقه، جذب شدن به رنگ و بوی مواد، ناآگاهی از خطرات، برخورداری از شرایط فیزیکی و جسمی خاص و نا آشنا بودن با خطرات پیرامون خود، در صورت عدم توجه والدین دچار حوادث گوناگون می شوند که یکی از انواع آن مسمومیت است.
آمار و اطلاعات منتشر شده نشان می دهد که مسمومیت کودکان به انواع داروها و مواد شیمیایی در بین حوادث کودکان درصد بالایی را به خود اختصاص می دهد ودر بسیاری مواردمنجر به فوت می شود. مسمومیت ها از چند طریق گریبان کودکان را می گیرند:
1- خوردن و بلعیدن داروها (مسمومیت های دارویی)
2- تماس و خوردن مواد شیمیایی استفاده شده در اشیا به ویژه وسایل بازی کودکان
3- آلودگی های محیط
4- خوردن مواد غذایی و میوه های حاوی باقیمانده سموم
5- خوردن انواع مواد خوراکی آلوده به میکروب ها و سموم میکروبی
راهکارهایی برای عدم دسترسی کودک به مواد فوق الذکر
* خارج کردن داروها از دسترس کودکان وگذاشتن آنها در قفسه های بالا (به ویژه داروهایی که بسته بندی مشابه شکلات وآدامس دارند)
* خرید اسباب بازی هایی که مواد شیمیایی خطرناک در آن به کار نرفته باشد و به دور ریختن اسباب بازی های شکسته و باتری های آنها
* توجه به سالم بودن هوای اطاق کودکان و جارو کردن کف آن و جمع کردن خرده ریزه ها
 آشنایی با گیاهانی که میوه یا برگ آنها سمی است و دور کردن آنها از محیط
* تغذیه کودک با غذاهای سالم و بهداشتی وخرید مواد خوراکی از مراکزی که بهداشت را رعایت می کنند و....