اعدام در ملا عام بازدارندگی نداشته است

ارسال در قضایی و انتظامی

ebratnewsسایت عبرت نیوز در تحلیلی به بررسی مسئله اعدام علنی مجرمان باغ پرداخته است.

در این تحلیل آمده است:

در حالیکه تنها چند روز از انجام مجازات علنی متهمان تجاوز خمینی شهر نگذشته است،تحلیل و بررسی چگونگی، شیوه نامه و تاثیرات اینگونه مجازاتها در جامعه قادر است راهشگای مسئولان نظام تقنینی و قضایی کشور باشد.

سید ضیاء الیدن فائق محقق و آسیب شناس اجتماعی در گفتگویی با سرویس اجتماعی عبرت نیوز ضمن تجلیل از برخی نمایندگان مجلس برای برگزاری نشست بررسی ریشه های خشونت گفت: متاسفانه آنچه مغفول مانده است مسئله پیشگیری و برخورد با ریشه های خشونت چه در رابطه پدر و مادرها و چه اعضای خانواده و همچنین سایر نهادهای مسئول است.

این صاحب نظر مسائل اجتماعی معتقد است که با روشهای کنونی به هیچ عنوان نمی توان شدت و سرعت افزایش میزان جرائم را کاست و می گوید: روشهای کنونی دیگر قادر به پاسخگویی به نیازهای جامعه نیست و ما به هیچ عنوان نمی توانیم با مجازاتهای علنی،موجبات پیشگیری را فراهم سازیم .

بنده بارها تاکید کرده ام که خشونت آموختنی است و در حال حاضر جامعه به اندازه کافی در میان گفتگوها و آنچه در میان مسئولان و کسانی که اداره جامعه را به عهده دارند خشونت مشاهده می کند که بتواند الگوی رفتاریشان را شکل دهند.

در واقع همه چیز در این اجتماع شده برخورد و تقابل و همچنین جرم و مجرم و مجازات و اتهام و تهمت،  این مسئله تاثیر بسزایی در رابطه بین فردی افراد گذاشته است .

بنده برای یک نمونه عرض می کنم که در همین ماجرای خمینی شهر و علیرغم همه شعارهایی که داده شده مشاهده کردم که در روز انجام مجازات بدون هر گونه فیلتر و اصولی مردم را جمع کردند تا مرگ 4 انسان حتی مجرم را مشاهده کنند.

بله آنها فاسد و مستحق مجازات شدید بودند اما ما باید به بسیاری از مناسبات و جنبه های دیگر ماجرا توجه داشته باشیم و نباید اجازه دهیم که چنین رخدادهایی آثار نامطلوب در اذهان داشته باشد.

البته من شخصا با مجازات و حتی اعدام جانیانی مانند متجاوزان خمینی شهر مخالفتی ندارم و معتقدم که بلاخره افراد باید بدانند که سر انجام یک اقدام زشت و قانون شکنانه چه خواهد بود اما با شیوه ها حرف دارم.

در میان تصاویر منتشره در اعدام علنی خمینی شهر عکس کودکی را دیدم که بر روی ستون میله های محافظ نشسته و در حال نگاه به صحنه اعدام است ، این عین ترویج خشونت و تشویق به یادگیری رفتار مشابه است و این کودک قطعا با دیدن چنین مناظری پتانسیلهای خطرناکی را در خود ذخیره می کند، این چیزی نیست که تنها یک ادعا باشد و علم و بررسی های موشکافانه اثبات کننده نظریه بنده است.

پلیس اینجا نباید او را ببیند و بی واکنش بماند

چگونه ما انتظار داریم که مجازات علنی تاثیری مثبت داشته باشد در حالیکه خودمان تخم خشونت را در دل نونهالی می کاریم و باید عرض کنم این انتقاد بصورت جدی مطرح است که چرا دادستان اصفهان و سایرین در انجام چنین مهمی با آنهمه حاشیه بجای سخنرانی هایی که بدنیال هدایت جامعه است به این مسئله اساسی توجه نکرده اند ، به اعتقاد من مجازات علنی به این شکل نتایج مخرب تری خواهد داشت.

اگر قصد مسئولان و نظام قضایی ما عبرت است باید به تمام جنبه ها و جهات مهم قضیه توجه وافی شود، مجازات علنی نباید جنبه لذت پیدا کند و نباید افراد برای مشاهده آن دست و پا بشکنند و تشویق شوند، دستگاه فرهنگی و پلیس و سیستم قضایی به باور من باید حداقل 15 روز فعالیت آموزشی و فرهنگی صورت می دادند و آگاه ساختن مساهده کنندگان را در جنبه های مختلف در دستور کار قرار می دادند و پس از آن مجازات صورت می گرفت.

در همین رابطه اسدالله ترابی قهفرخی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در ادامه نشست بررسی ریشه‌های خشونت در جامعه که در خبرگزاری خانه ملت برگزار شد، درباره تاثیرگذاری آموزش و فرهنگ‌سازی در سنین پایین، تصریح کرد: اگر پدری برای رسیدن به سود بیشتر و برای رهایی از یک مشکل متوسل به دروغ شود و این رفتار خود را در خانواده نیز تکرار کند این کودک از رفتار پدر خود الگوبرداری می‌کند و رفتار پدر خود را در جامعه تکرار می‌کند.

وی افزود: تمام افرادی که در جامعه به نوعی الگوی رفتاری قرار می‌گیرند باید به رعایت تمامی الگوی‌های رفتاری پایبند باشند؛ شکل‌دهی رفتار و رعایت تمامی الگو‌ها منجر به فراگیر شدن این فرهنگ در جامعه می‌شود. حال این الگوی رفتاری ممکن است یک پدر باشد یا یک مقام مسئول در اداره کشور.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی درباره احساس امنیت در میان افراد جامعه در کشور، بیان کرد: باید به افزایش سطح اعتماد عمومی در جامعه کمک کرد و به ارتقای آن فکر کرد؛ به طور مثال اگر رسانه‌ای شدن حادثه میدان کاج و یا قتل قوی‌ترین مرد ایران  باعث شد که مسئولان در این زمینه بیشتر از قبل پاسخگو باشند زیرا این حوادث و انتشار آن در رسانه‌ها منجر به ضربه خوردن به امنیت عمومی شده بود و مسئولان با پاسخگویی خود برای افزایش اعتماد عمومی تلاش می‌کردند.

نماینده مردم شهرکرد در مجلس شورای اسلامی در ادامه این نشست درباره تاثیرگزاری اعدام در ملا عام، ادامه داد: اعدام در ملا عم نتوانسته آن بازدارندگی لازم را در جامعه داشته باشد زیرا افراد جامعه ما آنقدر درگیر مشکلات هستند که متاسفانه تماشای مجازات صحنه اعدام برای آنها تفریح محسوب می‌شود. همانطور که اطلاع دارید برای صحنه اعدام قاتل مرحوم روح‌الله داداشی ۱۵ هزار نفر به محل اجرای مجازات رفته بودند.

وی تاکید کرد: باید این سوال را پرسید چرا جامعه ما به این نقطه رسیده است یک تماشای صحنه اعدام یک مجرم در ملا عام با استقبال مردم روبه‌رو می‌شود؟ باید این رفتارها از نظر جامعه‌شناسی مطالعه و به راه‌حل های نخبگان گوش داده شود و از تحقیقات و پژوهش‌های آنها در زندگی افراد جامعه باید استفاده شود تا شاهد تاثیرگزاری این مجازات‌ها در جامعه باشیم.

جامعه ما ساختار تعریف شده‌ای ندارد

دکتر مسعود غفاری در ادامه این نشست با بیان اینکه «جامعه ایرانی نه یک جامعه صنعتی و نه یک جامعه سنتی است»، تصریح کرد: تمامی مشکلات جامعه ما به این دلیل است که در جامعه ما یک ساختار تعریف شده وجود ندارد؛ به عنوان مثال در این جامعه پدر نقش اصلی را در همه خانواده‌ها از دست داده و سقوط کرده و من با اطمینان می‌گویم پدر در جامعه کنونی ما تمام کنترلش را از دست داده است و فقط مسئولیت‌هایش باقی مانده است! این مساله به درون خانواده و تک تک اعضا آسیب می‌رساند. به همین دلیل می‌توان گفت جامعه ما در ساختار اجتماعی خود ایراد دارد.

این روانشناس اجتماعی و مشاور خانواده تاکید کرد: علاوه بر اینکه در جامعه‌ای هستیم که ساختار اجتماعی مناسبی ندارد، برخی از افراد جامعه نیز دارای ایرادهای فردی هستند.

با رشد جمعیت فعلی و افزایش تعداد محرومان میزان وقوع خشونت در جامعه بیشتر خواهد شد

دکتر غفاری با تاکید بر اینکه در جامعه فعلی روی تغییرات مثبت افراد هیچ سرمایه‌گذاری نمی‌شود، ادامه داد: در عین حال روی کنترل جمعیت هم سرمایه‌گذاری نمی‌شود. جامعه ما با این روند رشد جمعیت تا بیست‌سال دیگر جامعه‌ای بسیار خطرناک می‌شود زیرا باعث به وجود آمدن انسان‌های محروم بیشتری می‌شود. دانشگاه هارواد تحقیقی درباره رابطه بین محرومیت و پرخاشگری پژوهش‌هایی را انجام داده و در این تحقیق آمده است هرچه تعداد محرومان در یک جامعه بیشتر باشد میزان خشونت و ارتکاب جرم هم در آن بیشتر خواهد شد.

وی افزود: در حالی که اگر رفاه همگانی و وجود حداقل‌ها با استنانداردی تعریف شود، می‌تواند در میزان وقوع جرم تاثیرگذار باشد.

وی در ادامه به نقش رسانه‌ها در میزان وقوع جرم و خشونت اشاره کرد و بیان داشت: یک رسانه وظایف مختلفی دارد و به دلیل اینکه با مخطبان بسیاری روبه‌رو است تاثیرگذاری بالایی دارد و می‌توان گفت رسانه‌ها بهترین منبع آموزشی هستند.

نشست بررسی ریشه‌های خشونت در جامعه و راه‌های مبارزه با حضور امین حسین رحیمی سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی، نصرالله ترابی قهفرخی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس و دکتر مسعود غفاری روانشناس و مشاور خانواده در خبرگزاری خانه ملت برگزار شد.

موضوعاتی چون تعریف خشونت، نقاط ضعف در برخوردهای قضایی و شیوه اعمال مجازات‌ها، ارزیابی عملکرد نیروی انتظامی و قوه قضاییه، مشکلات پیرامون دستگاه‌های اجرایی برای فرهنگ‌سازی در برابر مبارزه با خشونت و نحوه آموزش در سنین پایین و تعلیم تربیت کودکان و برخورد رسانه‌ها و انتشار اخبار حوادث در رسانه‌های جمعی از دیگر مباحثی بود که در این نشست مورد بررسی قرار گرفت.

شست بررسی ریشه‌های خشونت در جامعه و راه‌های مبارزه با حضور امین حسین رحیمی سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی، نصرالله ترابی قهفرخی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس و دکتر مسعود غفاری روانشناس و مشاور خانواده در خبرگزاری خانه ملت برگزار شد.

امین‌حسین رحیمی در ادامه نشست ریشه‌های خشونت در جامعه و راه‌های جلوگیری از آن که در خبرگزاری خانه ملت برگزاری شد؛ به نقش خانواده و عزت نفس در بروز خشونت اشاره کرد و گفت: عزت نفس و یا نبود این عامل در افراد که معمولا از خانواده آغاز می‌شود یکی از عوامل مهم بروز و یا جلوگیری از خشونت است و داشتن عزت نفس از بروز خشونت جلوگیری می‌کند و نبود آن به تنهایی یکی از عواملی بروز خشونت است.

این عضو هیئت رییسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس هشتم، نبود آمادگی لازم در خانواده‌ها برای تربیت فرزند را یکی نقص‌های مهم جامعه ما عنوان کرد و افزود: بحثی در آموزه‌های دینی درباره ازدواج است که دو نفر باید هم کفو باشند، برخی تصورشان از هم کفو بودن تنها برای شروع زندگی است در صورتی که یکی از مسائل هم کفر بودن تربیت فرد دیگری در جامعه است.

آموزه‌های دینی تنها منحصر به عبادت نیست

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی ، تصریح کرد: متاسفانه زمانی که بحث آموزه‌های دینی و تربیت فرزندان مطرح می‌شود، توجه خانواده‌ها بیشتر به سمت اطاعت از پدر و مادر و نماز و روزه جلب می‌شود، در حالی که اگر ما آموزه‌های دینی را به نحو صحیح پیاده کنیم در تمامی زمینه‌ها برای ما تعیین تکلیف شده که مهم ترین آن تربیت فرزند است.

رحیمی با تاکید براینکه اگر اتفاقی در جامعه رخ دهد و خشونتی به وجود بیاید آسیب بسیار زیادی به جامعه وارد می‌کند، یادآور شد: هم فرد و هم به جامعه مخصوصا در بحث امنیت اجتماعی آسیب می‌رسد.

وی ادامه داد: زمانی این خشونت مخفی است و بعدها با شکایت شاکی کشف می شود زمانی نیز خشونت به گونه‌ای است که از همان آغاز تمامی جامعه از آن آگاه می شود؛ اما سئوال این اینجاست که پس از آنکه فرد خاطی دستگیر و مجازات شد تا چه اندازه خسارت های ناشی از خشونت آن فرد جبران می شود؟

معمولا تمام خسارت ناشی از خشونت جبران نمی‌شود

این نماینده مجلس هشتم معتقد است که آسیبی که جامعه از خشونت می‌بیند، مقدار کمی از خسارت‌های ناشی از خشونت با محاکمه و مجازات جبران می‌شود؛ اما چاره‌ای جز مجازات نیست.

سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، گفت: پیشگیری از وقوع جرم است که حکومت، جامعه و قانونگذار از آن غفلت کرده‌اند، در بحث پیشگیری از وقوع جرم ما کم کار کرده‌ایم در صورتی که اگر می‌خواهیم امنیت اجتماعی را افزایش دهیم باید کاری کنیم که جرم در جامعه کم اتفاق بی افتد.

وی یکی از علت‌هایی را که جرم در جامعه کاهش می‌یابد برخورد متناسب قضایی عنوان کرد و افزود: اما این فقط تنها راه نیست بلکه آخرین راه است.

رحیمی همچنین در رابطه با اینکه مجازات تا چه اندازه می‌تواند در جلوگیری از بروز خشونت تاثیرگذار باشد، گفت: یکی از هدف‌های مجازات تنبیه مجرم است و مهم‌تر از تنبیه اصلاح مجرم و پیشگیری از جرایم بعدی است.

وی با بیان اینکه مجازات در بروز خشونت و جلوگیری از آن تاثیر زیادی ندارد؛ تصریح کرد: از سوی دیگر حکومت نیز چاره‌ای جز اجرای مجازات ندارد این آخرین راه است، مجازات برای جامعه لازم است؛ اما نقش پیشگیرانه پررنگی ندارد چیزی که سالهاست در جامعه ما فراموش شده است بحث پیشگیری از وقوع جرم است.

این عضو مجمع نمایندگان استان همدان در مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: پیشگیری از وقوع جرم نیازمند حرکتی جمعی را است و در قانون اساسی با یک بند جزو وظایف قوه قضاییه شناخته شده است و تا به امروز هنوز قانون عادی درباره آن تصویب نشده است.

رحیمی ادامه داد: قانون در این مورد نقص شدیدی دارد و بیشتر از نقص قانونی نقص توجه مسئولان است، ارگان‌های مختلف نیز این را به گردن دیگری می‌اندازند؛ مثلا قوه مجریه معتقد است که این کار جزو وظایف قوه قضاییه است قوه قضاییه نیز از نبود امکانات لازم برای پیشگری از جرم و خشونت گلایه می کند.

اخلاقیات آنگاه رنگ پیدا می‌کند که فرد ایمنی مختصری داشته باشد

غفاری در ادامه نشست «ریشه‌های مبارزه با خشونت در جامعه» که در خبرگزاری خانه ملت برگزار شد، گفت: ما نشاط و شادی را نمی‌توانیم ذهنی داشته باشیم.

این روانشناس اجتماعی ادامه داد: ما باید واقعیت‌های پیرامونی را نگاه کنیم، در حال حاضر معنای زندگی در این شهر حداقل با سه میلیون تومان در ماه آغاز می شود؛ اما سئوال اینجاست که چند درصد از مردم این امکان را دارند؟ اما در مقابل آن ها این مقدار درآمد عددهای بزرگی است.

وی با طرح این سئوال که این نابرابری‌ها آیا جایی برای این شاد بودن می‌گذارد، اظهار کرد: من معتقدم اگر انسان را به طور سیستمیک نگاه کنیم موجودی زیستی، روانی، اجتماعی و معنوی است.

غفاری افزود: اولین ویژگی انسان زیستی و آخرینش معنوی است. من و شما در فرهنگی رشد کردیم که به ما گفته‌اند شکم گرسنه دین و ایمان ندارد یعنی اگر نیازهای زیستی  برطرف نشد نیازهای معنوی هیچ رنگی ندارد.

این استادیار سابق دانشگاه بزرگترین نگرانی مردم کره زمین را نیاز به امنیت برشمرد و گفت: احساس ناامنی ساختار سالم اجتماع را به هم می‌ریزد، انسان باید در شرایطی زندگی کند که احساس ایمنی داشته باشد.

به گفته او، اخلاقیات آنگاه رنگ پیدا می‌کند که فرد ایمنی مختصری داشته باشد در غیر این صورت نمی‌توان انسان اخلاق‌مندی بود. جامعه را باید بستری را فراهم می کند که فرد از راه قانونی، شرعی، اخلاقی و انسانی نیازهایش را بدست بیاورد، اگر فراهم نکرد ۲ اتفاق می افتد؛ فرد باید نیازهایش را سرکوب کند که منجر به جنون و خودکشی می‌شود و یا این نیازها را از راه غیرقانونی و غیر شرعی بدست بیاورد.

جامعه سالم جامعه‌ای است که ۹۰ درصد مردم آن طبقه متوسط باشند

در ادامه این نشست، دکتر غفاری با بیان اینکه در ۵۰ سال اخیر برخورد در ایران همواره نشانه زدایانه بوده است نه علت زدایانه، گفت: تا زمانی که ما توسعه واقعی اقتصادی یعنی تغییر شکل جامعه از هندسی مثلث به هندسی لوزی نداشته باشیم وضع به همین گونه است.

این روانشناس اجتماعی شکل هندسی مثلث را ناسالم ترین شکل اقتصادی در هر جامعه‌ای عنوان کرد و افزود: زیرا آن گروهی که در نوک هرم هستند هر خلافی را با امکانات مالی که دارند می‌کنند و آن گروه پایین نیز به دلیل فقری که دارد تن به هر کاری می‌دهد.

وی تصریح کرد: به عقیده من جامعه سالم جامعه‌ای است که ۹۰ درصد مردم آن طبقه متوسط باشند، آن طبقه‌ای که از راه قانونی، شرعی و اخلاقی بتواند نیازهای زیستی، روانی، اجتماعی و معنوی خود را فراهم کند.

به گفته غفاری، ما نیاز به توسعه واقعی فرهنگی نیز داریم و آنگاه خوشبخت خواهیم شد که منافع فردی کوتاه مدت خود را بر منافع جمعی بلند مدت ترجیح دهیم مانند مردم ژاپن که همواره نگاه جمعی به زندگی دارند.

مسعود غفاری روانشناس اجتماعی و استادیار دانشگاه در نشست بررسی ریشه‌های خشونت در جامعه که در خبرگزاری خانه ملت برگزار شد، در تعریف خشونت و مصادیق آن گفت: خشونت عبارت است؛ از هر رفتاری که کسی عمدا به دیگری آسیب رساند.

وی ادامه داد: اگر ماشینی به سمت صف اتوبوس حرکت کند و ۲۰۰ نفر کشته شوند این اتفاق نوعی تصادف است؛ چون عمدی در کار نبوده؛ اما اگر فردی را مسخره کنیم این پرخاشگری است.

غفاری در بیان انواع پرخاشگری را پرخاشگری حیثیتی و روانی را عنوان کرد و افزود: ممکن است این پرخاشگری فیزیکی نیز باشد مانند قتل و یا ممکن است پرخاشگری مالی باشد مثلا فردی عمدا به ماشینی که کنار خیابان است آسیب برساند.

در بحث جبران خسارت معنوی مقداری نقص در قانون وجود دارد

امین‌حسین رحیمی در رابطه با اینکه تا چه اندازه مصادیق خشونت و مبارزه با آن در قانون دیده شده است، اظهار کرد: معمولا قانون برای تمام رفتارهایی که موجب آسیب دیگری می شود یک جبران خسارت و در خیلی از موارد ضمانت اجرایی کیفری پیش بینی کرده است.

سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در این نشست، با بیان اینکه تمام انواع خشونت در قانون ممکن است به صراحت نیامده باشد، گفت: تعاریفی که آقای دکتر غفاری اشاره کرد کاملا درست است؛ اما در قانون در بسیاری از موارد به مصداق‌ها اشاره نمی شود، بلکه به طور کلی بیان شده است.

وی تصریح کرد: تمام انواع خشونت در قانون فعلی ما و در قانون مجازات اسلامی از جهت جنبه کیفری و اینکه کسی آسیب دیده است حق شکایت کیفری دارد و هم از جهت جبران خسارت مادی و معنوی و طرح دعوای حقوقی، در قانون پیش‌بینی شده است.

نماینده مردم ملایر در مجلس هشتم شورای اسلامی، با اشاره به اینکه در بحث جبران خسارت معنوی بعد از انقلاب مقداری نقص در قانون وجود دارد، افزود: بسیاری از آسیب‌ها همان طور که آقای دکتر اشاره کرد مادی نیست؛ اما واقعا آسیب است؛ ولی در موارد مادی راه‌های جبران خسارت تا اندازه‌ای در قانون مشخص شده است.

در کشور ما زورگویی به زن خشونت نیست؛بلکه نوعی فرهنگ است

نصرالله ترابی‌قهفرخی  معتقد است؛ در بحث ریشه‌های خشونت باید به قبل از خشونت بازگردیم، او اظهار کرد: باید بدانیم که اصلا دلیل خشونت‌ها چیست، به این معنی که بسیاری از رفتارها در جامعه ممکن است خشونت باشد و در جامعه دیگری آن رفتار خشونت نباشد.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، تعریف و مصادیق خشونت را وابسته به عرف و فرهنگ جوامع عنوان کرد و ادامه داد: مثلا بسیاری از کشورها نوعی از خشونت به عنوان خشونت علیه زنان را قبول دارند در صورتی که در کشور ما این گونه نیست در حالی که در کشور ما این موضوع نوعی فرهنگ خانوادگی است که مثلا مرد باید به زن دستور بدهد و زورگویی را انجام دهد.

نماینده مردم شهرکرد در مجلس، بیان کرد: در برخی مواقع نیز فرد دفاع از خودش را در غالب خشونت نشان می دهد، در واقع در برابر حقی که جامعه به هر دلیلی از آن سلب کرده است و هیچ راهی جز ابراز خشونت ندارد.

به گفته ترابی، اگر بتوانیم ریشه خشونت‌های مختلف را ارزیابی کنیم راحت‌تر می‌توانیم به مقوله خشونت و اینکه برای جلوگیری از آن چه باید بکنیم بپردازیم.

برای بسیاری از خشونت‌ها، هیچ کیفری وجود ندارد

غفاری معتقد است که بسیاری از خشونت‌ها آسیب‌های عاطفی به افراد وارد می‌کند که کیفری نمی توان برای آن در نظر گرفت.

این روانشناس اجتماعی با بیان اینکه خشونت حتی می‌تواند متوجه فرد خاطی هم باشد، گفت: کسی که خودکشی می کند نوعی خشونت علیه خودش است. خشونت هم جمعی است و هم فردی، حتی جنگ نیز یک خشونت جمعی است به طوری که دو گروه با نیت آسیب زدن به یکدیگر وارد کارزار می شود؛ اما در این نوع خشونت هر گروهی می تواند برای خودش دلیلی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه پژوهشگران خشونت را با دلایل مختلفی بیان کرده‌اند، یادآور شد:  یک گروه برای خشونت بنیادهای جسمانی و فیزیولوژیک را مطرح می کنند، یکی از افرادی که واژه وحشتناکی را وارد ترمینولوژی جهانی کرد فردی به نام سزار لومبرسون بود او واژه جنایتکار سرشتی را مطرح کرد یعنی جانی بلفطره، کسی که سرشتی جنایتکار است.

وی ادامه داد: پس اگر کسی سرشتی جنایتکار است باید او را درمان کرد او ۱۰ نشانه با عنوان نشانه‌های انحطاط را مطرح کرد که هر کس این نشانه‌ها را داشته باشد در آینده جنایتکار می‌شود که خوشبختانه فرد دیگری این نظریه را رد و اعلام کرد جتایتکاری به ظاهر ارتباطی ندارد.

غفاری افزود: از سوی دیگر پژوهشگران آلمانی در تحقیقاتی که روی زندانیان خود انجام دادند به این نتیجه رسیدند که بیشتر آنها دارای گروه خونی B  هستند؛ اما با تمام این اوصاف و به عقیده من ۹۵ درصد از گرفتاری‌های پرخاشگری عامل روانشناختی است.

۷۰ درصد از فرزندان ما پدر و مادر ندارند

این روانشناس اجتماعی با تاکید براینکه بیشترین مردمی که در اطراف ما زندگی می‌کنند نباید به دنیا می‌آمدند، گفت: بچه‌ای امروز باید به دنیا بیاید که ۲ میزبان شایسته و یک میز آراسته منتظرش باشند.

وی تصریح کرد: بچه‌های امروز برای به دنیا آمدن به داشتن چهار چیز نیاز دارند؛ امکانات، اطلاعات، صلاحیت پدری و مادری و محیط شایسته خانوادگی، متاسفانه خانواده‌ها فاقد امکانات کافی و اطلاعات لازم و صلاحیت پدری و مادری هستند.

غفاری با بیان اینکه ۷۰ درصد از فرزندان ما پدر و مادر ندارند، بلکه تولیدکننده فیزیولوژیکی دارند، افزود: چون هیچ کدام از آنها نمی‌دانند معنای تربیت چیست؟.

افزایش چهار برابری زندانیان در سال ۹۰ نسبت به سال۶۰

ترابی نیز در ادامه این نشست به مقایسه میزان زندانیان سال ۶۰ و ۹۰ اشاره کرد و گفت: در سال ۶۰ ما به ازای هر یکصد هزار نفر ۷۵ زندانی داشتیم؛ اما در سال ۹۰ نفر به ازای هر یکصد هزار نفر ۳۱۲ زندانی داریم، یعنی چهار برابر.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی،  با بیان اینکه میزان انحراف‌ها و یا ناهنجاری‌ها بر اساس میزان زندانیان است، افزایش زندانیان در کشور را نشان دهنده افزایش سقف جرایم و ناهنجاری‌های اجتماعی خواند.

وی تصریح کرد: اگر نیازهای جامعه مانند شغل، نشاط، اعتماد عمومی به مسئولان را به درستی تجزیه و تحلیل و ایجاد نکنیم خشونت در جامعه وجود خواهد داشت.

ترابی با با بیان اینکه جلوگیری از خشونت به کار تربیتی نیاز دارد، افزود: از سوی دیگر ما بار همه چیز را بر گردن خانواده می‌گذاریم در صورتی که لزوما این نیست، بلکه  باید پدر و مادر، معلم، رفتارهای اجتماعی الفت فایلی خوب باشد تا یک جامعه نرمال باشد.

نماینده مردم شهرکرد در مجلس هشتم، با اعلام اینکه قانون حدود را معین و رفتارهای مرزی را تعیین می کند، گفت: اما در رفتارهای اجتماعی بسیاری از کنش و واکنش‌های پنهانی در جامعه وجود دارد که لزوما قانون نمی‌تواند به همه آنها شکل بدهد، از سوی دیگر اگر قانون کامل و جامع هم باشد؛ اما افرادی تعهد به آن نداشته باشند، قانون بلا استفاده می‌ماند.

به گفته ترابی، در حال حاضر ما بیشترین و شدیدترین برخوردها را با جرایم مربوط به مواد مخدر می‌کنیم؛ اما چرا هر روز این جرایم بیشتر می‌شود بنابراین تنها قانون نمی‌تواند بازدارنده باشد.