گفتگو باسرهنگ حسن یار دوستی فرمانده انتظامي شهرستان؛

ارسال در قضایی و انتظامی

s-yardoosti2با شناسایی مناطق آلوده و با همكاري بسیج، محيط باغات را كنترل مي كنيم / اغلب مجرمين دستگيرشده در شهر، بيكارند / براي قمه زني شعبه ای ویژه در دادگستری تشکيل شده است / آمار نزاع های شخصیب همراه با سلاح سرد و بدون سلاح بالاست / مصرف مواد مخدر صنعتی در شهرستان بالا رفته و مصرف مواد مخدر سنتی کاهش یافته است

 

مهران محمدي: تاکسی توقف می کند مقابل ستاد فرماندهی انتظامی شهرستان، ساعت 4 و نيم عصر است و من نیم ساعت دیر رسیده ام، سرباز از پشت در بی آنکه حرفی بزند سرش را تکان می دهد و من با عجله توضیح می دهم که خبرنگار نشریه فرصت هستم و با فرمانده قرار مصاحبه دارم، با وجودی که هماهنگی ها از قبل انجام شده اما سرباز تا با دفتر فرماندهی تماس نگیرد در را باز نمی کند. وارد که می شوم چشم انداز وسیع پیش رو کمی می ترساندم، سرباز راه می افتد و با علامت دست مرا به جلو می خواند، دفتر فرمانده در طبقه دوم ساختمان واقع شده است. "سرهنگ حسن یاردوستی" پشت میزش نشسته است، سرباز سلام نظامی می دهد و من بعد از سلام و علیک های معمول به خاطر تاخیرم عذر خواهی می کنم. هفته نیروی انتظامی در پیش است و سوالات ما از فرمانده نیروی انتظامی شهرستان بسیار. خوشبختانه وقت مصاحبه در خارج از وقت اداری تنظیم شده است و از رفت و آمدهای مکرر و زنگ های گاه و بیگاه تلفن هم خبری نیست حتی تلفن همراه سرهنگ هم مودبانه تا آخر مصاحبه آرام می گیرد...

 

با توجه به سابقه مدیریت 5 ساله تان در خمینی شهر، امنیت شهرستان را در مقایسه با شهرهای دیگر چطور می بینید؟

در مدت این 5 سال سعی ما کاهش جرائم در سطح شهرستان بوده است و به جرات می توانم بگویم آمار جرائم خشن در خمینی شهر در مقایسه با شهرهای دیگر بسیار پایین است، اگرچه آمار جرائمی مثل سرقت در شهر بالا رفته که علتش هم بیکاری جوانان است و اقدام به سرقت سارقانی که از زندان به مرخصی می آیند و این را هم اضافه کنم که طبق آمار رسمی در حدود 70 درصد از سرقت های شهرستان کشف می شود یعنی 15 الی 20 درصد بیشتر از آمار رسمی کشور اما در خصوص جرائم خشنی همچون قتل نسبت به گذشته با کاهش روبرو  بوده ایم و قتل های اتفاق افتاده یا بدون انگیزه قبلی بوده و یا خانوادگی، و خوشبختانه در این مدت شاهد بروز قتل در ملاعام نبوده ایم. به عنوان مثال اخیرا در یکی از محلات شهر شاهد قتل یک پدر به دست پسرش در منزلشان بودیم و باز یک مورد قتل دیگر بر اثر نزاع دو نفر معتاد و در حالت غیر عادی رخ داده بود که قاتل در کمتر از 24 ساعت دستگیر شد.

ولی دادستان در مصاحبه خود با فرصت اعلام کرد آمار ضرب و جرح در خمینی شهر بالاست.

از نظر ما جرائم خشن با جرائم معمولی متفاوت است و از جرائمی مثل قداره کشی، چاقوکشی، تجاوز به عنف و سرقت مسلحانه به عنوان جرائم خشن یاد می شود. در ثانی در بعضی موارد شاکیان پرونده برای تسریع رسیدگی به پرونده شان در دادگستری و دادسرا از عناوین خشن و سنگین در متن شکایت استفاده می کنند که در رسیدگی معلوم می شود محتوای بعضی از پرونده ها با عنوان شکایت متفاوت است.

در جریان حادثه باغ شایع شده بود که نیروی انتظامی خميني شهر به موقع در محل حاضر نشده و مراتب در مرحله اول از طریق نیروی انتظامی اصفهان پیگیری شده است.

بنده به عنوان مسوول امنیت شهرستان این موضوع را تکذیب می کنم، قصد بررسی و بیان مجدد جزییات آن حادثه را هم ندارم ولی شهروندان ما باید بدانند تحت هیچ شرایطی هیچ نیرویی خارج از شهرستان وارد عمل نشد و شایعاتی مبنی بر این که پلیس 110 شهرستان در محل حاضر نشده است، کذب بوده و حتی طبق اظهارات شاکیان پرونده، اولین اکیپ و واحد کلانتری حدود 6 دقیقه پس از اطلاع به پلیس 110 در محل حاضر شده بود و 2 دقیقه بعد از آن هم اکیپ های پلیس آگاهی و اطلاعات و چند واحد از یگان امداد وارد محل شدند هر ادعایی غیر از این کذب و از شایعات است.

پس جا داشت نیروی انتظامی در این زمینه از خود دفاع کند، اینطور نیست؟

ما تحت امر فرماندهی استان هستیم و فکر می کنم سخنان پیش از خطبه های نماز جمعه سردار کرمی در این مورد کافی بود. در این حادثه نیروی انتظامی با تمام وجود پیگیر دستگیری عاملین تجاوز بوده و هست و تاکنون که موفق به دستگیری 12 نفر از مجرمین شده، از هیچ نیروی دیگری کمک نگرفته است.

انتظار می رفت دستگیری مجرمین  این حادثه و صدور حکمشان از حجم تجمعات ناسالم در باغات شهر بکاهد اما به گفته بعضی، این تجمعات و پارتي ها همچنان به قوت خود باقیست.

ما با شناسایی مناطق آلوده، این مکان ها را تحت نظارت و کنترل داریم و با همکاری مردم، اهالی بومی، کشاورزان، باغداران و پایگاه های بسیج در مناطق مختلف سعی در پیشگیری از تکرار جرائم مشابه داریم و جا دارد همین جا از مقامات قضایی بابت صدور حکم مجازات شدید برای حاضرین در یک پارتی شبانه تشکر کنم چرا که این برخورد در پیشگیری از تکرار اینگونه جرائم خیلی اثر گذار بوده و این نشان از دغدغه مسوولین قضایی شهرستان برای برقراری امنیت دارد.

 

اما از اخباری که به گوش می رسد می شود اینطور استنباط کرد که باغات خمینی شهر تبدیل به حیاط خلوت مجالس لهو و لعب عموماً غيربومي ها شده است.

من این را قبول ندارم، هر کجا باغ باشد امکان بروز جرائم هم وجود دارد ما حتی در شهرهای دیگر شاهد بروز چنین حوادثی در منازل هستیم در صورتی که مردم خمینی شهر با توجه به اعتقادات پاک و محکمشان به شدت با جرائم اخلاقی مبارزه و مخالفت می کنند و بیشترین دستگیری ها منحصر به یک عده افراد خاص می شود، اعتماد و افزایش همکاری مردم با پلیس در دستگیری مجرمین می تواند بسیار موثر باشد.

اقدامات پیشگیرانه چه؟ با توجه به اینکه معاون سیاسی استاندار هم گفت ساماندهی باغات خمینی شهر در دستور کار قرار دارد.

همین دستگیری ها خود موجب کاهش جرائمی از این دست می شود. مردم هم باید هشدارها را جدی بگیرند و در امر اطلاع رسانی بیشتر همکاری نشان بدهند. مگر یک مامور بهداشت چگونه مردم را از خطر بیماری ها آگاه می کند؟

شبکه بهداشت وقتی "وبا" شایع می شود طرح ویژه پیاده می کند، طرح ویژه نیروی انتظامی بعد از حادثه باغ چه بود؟

همانطور که گفتم ما نقاط حساس را تحت نظارت ویژه خود گرفته ایم و مردم هم در اطلاع رسانی به ما کمک خواهند کرد.

 

از دستگیری چند نفر متهم متواری حادثه باغ چه خبر؟

به شدت پیگیر و دنبال دستگیری این افراد هستیم، در دستگیری این 12 نفر هیچ دستگاهی به غیر از نیروی انتظامی با استفاده از امکانات و تجهیزات ناجای استان و کشور دخیل نبود و در صورتی که این موضوع رسانه ای نشده بود متهمین به راحتی دستگیر شده بودند. به صراحت می گویم بسیاری از شایعات در این حادثه صحت نداشت و بعضی اظهار نظرها بی مورد بود.

 

چه عواملی بیش از همه امنیت شهرستان را تهدید می کند؟

قصد زیر سوال بردن هیچ دستگاه و مسوولی را ندارم ولی بیکاری در شهرستان ما آمار بالایی دارد و اغلب مجرمین دستگیر شده بیکارند، مهاجرت های بیشمار و اسکان مهاجرین نیز برای ما یک تهدید محسوب می شود که متأسفانه هر روز شاهد افزایش آن هستیم. یکی دیگر از عوامل تهدید کننده امنیت ما آمار بالای افاغنه در شهر می باشد، در این رابطه فقط در نیمه اول سال جاری حدود 3 هزار نفر دستگیری و تحویل به مسوولین برای بازگشت داشته ایم. در بخش مواد مخدر هم باید بگویم این جرم دیرین شهرستان است که البته در سطح کشور با آن روبروییم ولی متاسفانه در هفته اخیر شاهد فعالیت برخی افراد در زمینه تولید مواد مخدر صنعتی در شهر بوده ایم. یکی دیگر از این عوامل هم عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و تصادفات جرحی و فوتی موتور سیکلت است و به همین دلیل از این پس با شدت با موتورسواران متخلف و فاقد کلاه ایمنی برخورد خواهیم کرد و از آن جا که حفظ جان و امنیت مردم وظیفه ماست اعمال اینچنین قوانین از نظر ما در اولویت قرار دارد.

چند درصد از این تصادفات ناشی از کوتاهی عملکرد دیگر دستگاه هاست؟

از این پس طبق یک قانون سراسری در تصادفات باید سهم تخلف هر دستگاه و ارگانی مشخص شود و ما وظیفه داریم کوتاهی مسوول مربوطه را اعلام کنیم و دستگاه هم موظف به جبران خسارت است. باید بگویم در این رابطه ما شاهد بیشترین تخلف و کوتاهی از جانب شهرداری هستیم، عدم نصب علائم هشداردهنده، تعمیرات و معایب تقاطع ها و ایستگاه ها و جاده ها در بروز  این حوادث بسیار دخیل است.

- در کلانتری ها آمار نزاع های شخصی همراه با سلاح سرد و بدون سلاح بالاست، در بخش راهنمایی و رانندگی آمار تصادفاتمان بالاست و در بخش آگاهی سرقت و دستگیری سارق بالاترین آمار را به خود اختصاص داده است. در بخش مواد مخدر دستگیری حاملان مواد آمار بالایی دارد و اخیرا کشفیات مواد صنعتی ما بالا رفته و مصرف مواد مخدر سنتی کاهش یافته است. در آخرین عملیات، 800 کیلو تریاک جاسازی شده در کندوی عسل با همکاری مامورین استان کشف و ضبط شد.
- ما از هم اکنون با هماهنگی مسوولین قضایی برنامه خود را برای محرم شروع کرده ایم و در صورت عدم رعایت اصول، با شاخصین و محرکین این حرکت برخورد قضایی خواهد شد و برای این موضوع شعبه ای ویژه در دادگستری تشکيل شده است. نیروی انتظامی به عنوان مسوول و متولی امر نظم شهرستان باید با بی نظمی برخورد کند، پلیس متعلق به همه مردم است و امروز درصد زیادی از مردم مخالف حرکت قمه زنی هستند.
- ما با شناسایی مناطق آلوده، این مکان ها را تحت نظارت و کنترل داریم و با همکاری مردم، اهالی بومی، کشاورزان، باغداران و پایگاه های بسیج در مناطق مختلف سعی در پیشگیری از تکرار جرائم مشابه داریم و جا دارد همین جا از مقامات قضایی بابت صدور حکم مجازات شدید برای حاضرین در یک پارتی شبانه تشکر کنم چرا که این برخورد در پیشگیری از تکرار اینگونه جرائم خیلی اثر گذار بوده و این نشان از دغدغه مسوولین قضایی شهرستان برای برقراری امنیت دارد.

 

یکی از انتقادات مردم به نیروی انتظامی عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی توسط مامورین شماست، مگر نه اینکه ما تا کاری را خودمان انجام نداده ایم نمی توانیم به دیگران توصیه کنیم؟

شعار ما این است: مردم پلیس و ناظر ما هستند، تلفن 197 مربوط به مطرح کردن همین مسائل است، ما قبول داریم که از مامورین ما تخلف سر می زند البته فقط در حد استفاده نکردن از کلاه ایمنی ولی من بعد با تامین امکانات و خرید تجهیزات و الزام مامورینمان به رعایت قوانین همشریان دیگر شاهد این موارد نخواهند بود.

یکی دیگر از نارضایتی های مردم راجع به برخورد شما با خرید و فروش کنندگان مواد مخدر است، مردم می گویند پلیس 110 یا در قبال تلفن های ما بی تفاوت است و یا مجرمین را تنها چند ساعت بعد از دستگیري آزاد می کند.

گلایه مردم به جاست اما مردم این را هم بدانند که مجازات افراد دستگیر شده با ما نیست، آرزوی ما هم برخورد با این افراد است، در محلات مختلف افرادی هستند که بعداز چند بار دستگیری شان با مواد مخدر گِرمی هویتشان برای ما آشکار شده است اما در مورد معتادان باید بگویم که در طرح جدید ناجا معتاد مجرم نیست و از این پس کلیه معتادین کارتن خواب و ولگرد که اقدام به سرقت های خُرد می کنند توسط نیروی انتظامی جمع آوری شده و برای نگهداری به کمپ تحویل می شوند.

اینکه مجازات مجرمین با شما نیست را مردم می دانند اما با توجه به اینکه بخش وسیعی از اعتبار و انرژی نیروی انتظامی صرف دستگیری قاچاقچیان شناخته شده ای مثل م-ص می شود به نظرتان نمی طلبد که پیگیر مجازاتشان باشید؟

ما برای دستگیری متهم این پرونده زحمت زیادی کشیدیم و تا امروز وی آزاد نشده است، دستگاه قضایی هم به دلیل سنگین بودن جرم این شخص با جدیت پیگیر صدور حکمش هست، شایعاتی را هم که در شهر مبنی بر آزاد شدن وی پخش شده با صراحت تکذیب می کنم. وی در حال حاضر در زندان است و مطمئن باشید با وجود اسناد و مدارک و دلایل جمع آوری شده مجازات سنگینی انتظارش را می کشد. همین شخص قبل از دستگیری شایع کرده بود که با نیروی انتظامی همکاری می کند. از مردم می خواهیم این شایعات را باور نکنند و به آن دامن نزنند.

بعضی معتقدند خمینی شهر بارانداز مواد مخدر است، شما چه می گویید؟

بارانداز بودنش را تکذیب می کنم اگرچه منکر وجود مواد مخدر در خمینی شهر نیستم که این هم مشکل همه شهرهاست. در گذشته باندهای فعال توزیع مواد مخدر در شهر فعالیت می کردند که دستگیر شدند اما در حال حاضر خیر، البته افراد بیکار زیادی د ر بعضی محلات خصوصا در حاشیه شهر هستند که در توزیع مواد مخدر مشارکت دارند که بارها دستگیرشان کرده ایم و باز هم برخورد می کنیم، طرح های زیادی را هم اجرا کرده ایم و اگر مردم با ما همکاری کنند شاهد پاکسازی سریع محلات از مواد مخدر خواهیم بود.

با توجه به این که خمینی شهر به عنوان پرتراکم ترین شهر کشور شناخته شده آیا تعداد کلانتری های شهرستان جوابگوی این جمعیت هست؟

در حال حاضر کلیه کلانتری های سطح شهرستان جوابگوی حجم مراجعات خود هستند اما کلانتری 13 با توجه به جمعیت 139 هزار نفری تحت پوشش با ازدحام مواجه است که امیدواریم با افتتاح کلانتری جدید از حجم این مراجعات کاسته شود.

یکی از مواردی که ما به شدت پیگیر آن هستیم همین راه اندازی و شروع فعالیت مجدد کلانتری 12 خمینی شهر به دلیل ازدحام و تراکم جمعیتی و جرمی در مرکز شهر است، افزایش و راه اندازی یک کلانتری دارای مراحل خاص خود است. درخواست ما افزایش یک واحد کلانتری بود كه با مساعدت فرماندهی نیروی انتظامی استان و پیگیری از طریق ستاد کل ناجا تا حد زیادی موافقت آن گرفته شده و امیدواریم پس از طی مراحل قانونی و اداری هر چه سریع تر افتتاح شود. برای جبران این کمبود در این فاصله و تا آماده شدن کلانتری، با دستور فرمانده نیروی انتظامی استان به صورت موقت یک ایستگاه پلیس در محل ساختمان کلانتری 12 به عنوان واحد حمایتی و پشتیبانی کلانتری 13 راه اندازی شده و در حال فعالیت است.

جمعیت شمال شهر روز به روز در حال افزایش است و ما هنوز در این منطقه کلانتری نداریم، علت چیست؟

از مسوولین شهرستان از جمله فرمانداری و سازمان مسکن و شهرسازی به صراحت خواستیم با توجه به ساخت مجموعه های مسکونی مهر و افزایش جمعیت این شهرک، دستگاه مربوطه زمینی را برای احداث کلانتری در این منطقه در اختیار نیروی انتظامی قرار بدهد ولی متاسفانه پس از چند بار مکاتبات هنوز هیچ جواب رسمی در خصوص واگذاری زمین برای ساخت کلانتری شهرک منظریه به ما ارائه نشده است و همین جا از شمابه عنوان تنها رسانه شهرستان می خواهم با انتقال این موضوع به مسوولین ما را در حل این مشکل یاری کنید.

تعامل شما با مسوولین دستگاه قضایی چگونه است؟

نیروی انتظامی بازوی قوه قضایی به حساب می آید، اگر تعامل این دو دستگاه خوب نباشد هیچ کدام نمی توانند به درستی به وظیفه خود عمل کنند. در این چند سال ارتباط ما با مسوولین قضایی و خصوصا قضات خیلی تنگاتنگ و نزدیک بوده و کمترین اختلافی با مسوولین دستگاه قضایی نداشته ایم. ما در طول ماه با دادستان شهرستان جلسات زیادی داریم و مشکلات را با همکاری دادستان و رییس دادگستری حل می کنیم.

مدتی است آمار سرقت از منازل بالا رفته است و باعث نگرانی شهروندان به خصوص ساکنین منظریه شده، شما چه اقداماتی انجام داده اید؟

در این مدت اخیر به بیش از 15 مورد سرقت در شهرک منظریه برخورده ایم، در چند سال گذشته به صورت مقطعی در یک نقطه از شهر شاهد بروز موجی از سرقت بودیم و در یک سال گذشته تعدادی از سارقین شهرک منظریه دستگیر و در حضور خود مردم پس از بازسازی صحنه جرم تحویل مقامات قضایی شده اند اما قاعدتا یک سری از سارقین پس از طی دوران محکومیت دوباره دست به سرقت می زنند و با وجود کنترل و نظارت بعضی از سارقین پر خطر توسط پلیس آگاهی، ما باز هم شاهد بحران و افزایش سرقت در شهرک منظریه هستیم. علت این افزایش وجود منازل نیمه ساز در کنار منازل مسکونی است که فرصت مناسبی را برای سارقین به وجود آورده است البته این را هم اضافه کنم که تعدادی از مردم نکات ایمنی و حفاظتی را در منازل خود رعایت نمی کنند و هشدارهای پلیس را جدی نمی گیرند. اما آنچه در شهر خیلی مشهود است سرقت موتورسیکلت است که علت عمده آن بی توجهی صاحبان موتورها به نکات ایمنی و حفاظتی است.

در آن دسته از سرقت ها که با اقدامات غافلگیرانه سارقان روبروییم چه؟ باز هم مردم مقصرند؟ پیرمرد ناتوانی که تا می رود از توی مغازه برای خریدار قلابی سیگار بیاورد کیسه پسته اش را می دزدند یا برای او که صبح می آید سر وقت باغش می بیند میوه هایش به سرقت رفته است، چه جوابی دارید؟

بر ما امکان نظارت و تردد در تمام محلات و مناطق وجود ندارد، مردم ما باید پلیس خود باشند و در حفظ اموال خود کوشا، ما آسیب زیادی از کم توجهی مردم در حفظ اموال خود دیده ایم و باید در این رابطه به مردم آموزش داده شود.

به هر حال آن سارق احساس امنیت کرده که به راحتی دست به تجاوز اموال مردم زده است.

نیروی انتظامی خود را موظف به پاسخگویی به مردم می داند. در شهرستان، باغات و مزارع زیادی داریم اما با پیگیری شبانه روزی سعی می کنیم سارقان را دستگیر کنیم. همانطور که کشف تعداد زیادی از سرقت ها در حین سرقت انجام گرفته ولی از آنجا که استقرار نیرو در تمام کوچه ها و محلات برایمان وجود ندارد سرقت هایی خارج از دید پلیس رخ می دهد که برای دستگیری سارق نیاز به همکاری وتعامل با مردم داریم. مثلا مردم می توانند با برداشتن پلاک موتور یا به خاطر سپردن چهره سارق پلیس را یاری کنند.

تعاملات نیروی انتظامی و مردم چگونه است؟

متاسفانه تعامل مردم با نیروی انتظامی به دلیل ناآگاهی از چگونگی اطلاع رسانی و همینطور ترس از مجرم نامطلوب و ضعیف است. مردم می توانند به صورت کاملا محرمانه اطلاعات خود را با پلیس 197 و 110 یا به صورت کتبی یا حضوری با خودِ بنده مطرح کنند و مطمئن باشند هیچ چیزی آنها را تهدید نمی کند.

 

مواردی از گزارشات مردمی بوده است که به کشف و دستگیری بیانجامد؟

بله، اخیرا با یک گزارش مردمی یک باند بزرگ سلاح و مواد در شهرستان کشف شد و دو باند در خارج از شهرستان پیش از بروز حادثه منهدم شدند.

نصب دوربین ترافیکی در سطح شهر چقدر در امر نظارت به شما کمک کرده است؟

نصب این دوربین به ما خیلی کمک می کند و در اوقاتی که ماموران کنترل در مرکز شهر حضور ندارند ضبط و نظارت توسط این دوربین ها صورت می گیرد به اضافه اینکه این دوربین ها در چند مورد سرقت و دستگیری نیز به ما کمک کرده است. در حال حاضر در 6 نقطه از شهر دوربین داریم و با افزایش 7 دوربین نظارت خود را افزایش خواهیم داد.

سال گذشته، رویکرد فرماندهی انتظامی استان در مقایسه با مسوولین سابق در رابطه با مساله قمه زنی متفاوت بود. برنامه تان برای امسال چیست؟

رویکرد فرماندهی نیروی انتظامی استان و خمینی شهر طبق طرح 5 ساله مصوب شده شورای تامین شهرستان و استان است، ما طبق این طرح که یک سال از آن گذشته و 4 سال باقی مانده، حرکت می کنیم. ما معتقدیم اکثریت قمه زنان خمینی شهر با اعتقادات پاک اقدام به این کار می کنند و حسابشان از یک سری افراد غیر بومی که قصد لجاجت دارند جداست و شب 21 ماه مبارک امسال این را بیشتر به ما ثابت کرد. نیمی از قمه زنان خمینی شهر غیر بومی اند و انتظار ما از مردم این است که اجازه ندهند نام خمینی شهر با ورود این افراد مغرض لکه دار شود. اهالی خیلی از محلات به این نتیجه رسیده اند که این عمل بازتاب خوبی ندارد و سال گذشته اقدام به قمه زنی نکردند و ما در شهرهای درچه و کوشک و تیرانچی توانستیم با مذاکره و بعضا با برخورد قضایی از قمه زنی جلوگیری کنیم. امسال هم طبق طرح ویژه 5 ساله حرکت می کنیم و در انتهای این طرح با افراد باقیمانده که همچنان مبادرت به قمه زنی می کنند برخورد خواهد شد. چون در این مدت کلیه اقدامات برای آگاه سازی و جلوگیری از اقدام به این عمل، انجام خواهد شد. خیلی افراد هستند که در خانه های خود اقدام به این کار می کنند که نشان از اعتقادات پاک و خالصشان دارد.

یکی دیگر از انتقادات مردم به شما این است که در ایام محرم چهره امنیتی به شهر می دهید و ورودی ها و خروجی ها را کنترل می کنید، اینگونه برخوردها صورت خوشی ندارد.

ما از هم اکنون با هماهنگی مسوولین قضایی برنامه خود را برای محرم شروع کرده ایم و در صورت عدم رعایت اصول، با شاخصین و محرکین این حرکت برخورد قضایی خواهد شد و برای این موضوع شعبه ای ویژه در دادگستری تشکيل شده است. نیروی انتظامی به عنوان مسوول و متولی امر نظم شهرستان باید با بی نظمی برخورد کند، پلیس متعلق به همه مردم است و امروز درصد زیادی از مردم مخالف حرکت قمه زنی هستند.

 

شما می گویید مردم در صورتی که نخبگان شهر که از دل همین مردم برخاسته اند با چنین برخوردهایی موافق نیستند.

نیروی انتظامی در این دو سال گذشته تمام تلاش خود را برای جلوگیری از هر گونه برخورد نادرست به کار گرفته است ولی اجازه نمی دهد یک عده نظم شهر را دچار خدشه کنند. امسال با همکاری معتمدین محله ها شاهد کاهش قمه زنی در شب 21 ماه رمضان بودیم و به مردم قول می دهیم بعد از اجرای این طرح 5 ساله دیگر در خمینی شهر شاهد قمه زنی نباشیم.

تعدای از مردم از زمان رسیدن مامورین بر سر صحنه تصادف و حادثه گلایه دارند، متوسط زمان حضور مامورین باید چند دقیقه باشد؟

ماموران باید در کمتر از 15 دقیقه در صحنه حاضر باشند، یکی از اشکالات مرکز بی سیم 110 خمینی شهر مشترک بودن تماس مردم با مرکز 110 اصفهان است که خود باعث افزایش زمان رسیدن مأموران بر سر صحنه می شود اما افزایش بیش از اندازه این تاخیر تخلف مامور محسوب می شود. شماره تماس 197 جهت انعکاس انتقادات، گزارشات، تشویفات و تخلفات مامورین ما در نظر گرفته شده و گزارشات مردم به صورت مستمر بررسی می شود.

خیلی از مردم در تماس با دفتر نشریه از حاضر نشدن مامورین شما سر صحنه علیرغم در خواست های مکررشان، گله دارند.

ما در طول یک هفته 1347 مورد تماس تلفنی به 110 داشته ایم که از این تعداد 720 مورد نیاز به حضور پلیس در صحنه داشته حالا شما حساب کنید اگر یک روز پلیس کار نکند و سر صحنه حاضر نشود، شهر به چه روزی می افتد. 400 مورد از این تماس ها هم فقط نیاز به مشاوره تلفنی داشته و 100 مورد دیگر نیز مزاحمت بوده است. 70 درصد از تماس ها با رضایتمندی مردم همراه بوده است و فقط 30 درصد از تماس ها موجبات نارضایتی را فراهم آورده که علت هایی مثل پیدا نکردن نشانی داشته است.

چه جرائمی در خمینی شهر بیشترین پرونده ها را به خود اختصاص می دهد؟

در کلانتری ها آمار نزاع های شخصی همراه با سلاح سرد و بدون سلاح بالاست، در بخش راهنمایی و رانندگی آمار تصادفاتمان بالاست و در بخش آگاهی سرقت و دستگیری سارق بالاترین آمار را به خود اختصاص داده است. در بخش مواد مخدر دستگیری حاملان مواد آمار بالایی دارد و اخیرا کشفیات مواد صنعتی ما بالا رفته و مصرف مواد مخدر سنتی کاهش یافته است. در آخرین عملیات، 800 کیلو تریاک جاسازی شده در کندوی عسل با همکاری مامورین استان کشف و ضبط شد.

در زمینه مرگ و میر ناشی از مصرف مواد در چه وضعیتی هستیم؟

مرگ و میر ناشی از تزریق هرویین افزایش یافته و مرگ و میر مصرف کنندگان مواد مخدر صنعتی نسبت به گذشته پایین آمده است.

شما که می گویید کشف مواد مخدر صنعتی در شهر بالا رفته.

بله، در آزمایشات این موضوع به اثبات رسیده که این مواد نیز مصرف کننده را به سرعت می کشد، این یک خطر جدی برای شهر محسوب می شود و انتظار ما از مردم این است که در معرفی تولید کنندگان با ما همکاری کنند. برای نمونه باید بگویم در هفته گذشته در یکی از محلات مقادیر زیادی شیشه تولیدی در شهرستان کشف و جمع آوری شد.

در آستانه هفته نیروی انتظامی خبر خوش برای مردم چه دارید؟

به اطلاع مردم خوب خمینی  شهر می رسانم که هم سارق منازل مسکونی شهرک منظریه دستگیر شد و هم سارق مغازه های خیابان شریعتی و بلوار توحید که جزییات آن در هفته نیروی انتظامی منعکس خواهد شد.