وقتي حدود 41 هزار پرونده را بايد 17 قاضي در شهرستان بررسي كنند چه انتظاري داريد؟

ارسال در قضایی و انتظامی

dadsetan1dadsetanدادستان عمومي و انقلاب شهرستان خميني شهر بعنوان سخنران پيش از خطبه هاي نماز جمعه اين هفته به ايراد سخن پرداخت. حجت الاسلام والمسلمین رضایی در سخنان خود كه بيشتر متأثر از واقعه اخير بود، قوه قضاییه را یکی از ارکان و قوه های کشور خواند و افزود: وظیفه این قوه دفاع از حق و حقوق مردم و احقاق حق آنها بر طبق ادله و شواهد موجود است.

وی فلسفه بعثت انبیاء را قانون دانست و گفت: در هیچ کجای دنیا به کسی اجازه تخلف از قانون را نمی دهند و طبق احکام اسلام همه در برابر قانون مساوی اند و هیچ کس حق ندارد به خاطر مال یا مقام از حد و حدودش تجاوز کند.

وی همچنین به ماجرای قرار گرفتن حضرت علی (ع) به عنوان خلیفه مسلمین در کنار یک نفر یهودی در دادگاه و در نهایت صدور رأی به نفع یهودی و پذیرش از جانب آن حضرت علی رغم حقانیت ادعایش گفت: گاهی در دادگاههای ما هم پیش می آید که طرف شاهدی ندارد و آن وقت انتظار دارد حکم به نفعش صادر شود و بعد هم می رود بیرون می گوید قاضی رشوه گرفته است.

رضایی با اشاره به سیصد هزار نفر جمعیت خمینی شهر و 17 قاضی که در دستگاه قضایی این شهرستان به شکایات رسیدگی می کنند گفت: دادگاه شهرستان در سال 1389 بیش از 11700 پرونده وارده داشته و بیش از 10700 پرونده مختومه، و باز در سال 89، 19700 پرونده وارد دادسرا شده که 18800 تا از آن مختومه شده است. در بخش شوراهای حل اختلاف بیش از 9 هزار پرونده وارده داشتیم و بیش از 8 هزار پرونده مختومه.

رضایی در ادامه خطاب به مردم گفت: یعنی حدود 41 هزار پرونده وارد دستگاه قضایی شده، حالا شما 41 هزار را تقسیم بر 17 قاضی کنید ببینید یک قاضی روزانه باید به چند پرونده رسیدگی کند.

وی با اشاره به اینکه پرونده های کیفری به او ارجاع داده می شود گفت: روزانه آنقدر پرونده وارد می شود که من برای ارجاع آنها به همکارانم خجالت می کشم از بس که فشار کار روی آنها زیاد است؛ آن وقت تهمت می زنند که قاضی رشوه می گیرد. اگر رشوه می گیرد بروید وضع زندگیشان را بفهمید، همان قاضی که علیه او شعار می دادند تازه یک سال است خانه دار شده، آن هم در زینبیه؛ بدترین جای اصفهان. دادستان خمینی شهر در ادامه گفت: آن وقت می گویند دستگاه قضا اقتدار ندارد و از متهمین می ترسد.

وی شجاعت را یکی از شروط قضاوت دانست و گفت: اگر کسی ترسو باشد مگر می تواند قاضی شود؟ اگر می ترسیم پس چرا متهمین فرار می کنند؟ چرا متهم گردن کلفتی که بیرون عربده می کشد به من که می رسد مثل موش می شود؟ این حرف ها حرف های زیبنده ای نیست.

وی در ادامه به توضیح جنایت اخیر در سالروز ولادت حضرت زهرا(س) پرداخت و گفت: ما کاری نداریم که 14 نفر مرد و زن در این چار دیواری چه غلطی می کردند؛ در هر صورت کسی حق تعرض به آنها را نداشته است. این 14-13 اراذل و اوباش با صورت پوشیده و قمه به دست وارد باغ می شوند و پس از ضرب و شتم مردان را جدا می کنند و زن ها را با خود می برند و پس از آزار جنسی، به سرقت طلا و پول و گوشی های همراهشان نیز می پردازند و فرار می کنند.

دادستان ادامه داد: نیروی انتظامی به محض با خبر شدن تا صبح همان روز 6 نفر را دستگیر می کند و بعد معلوم می شود که 6 نفر ارتباطی با پرونده نداشته اند، ساعت 1 نیمه شب همان شب با همکار کشیک ما تماس می گیرد و همکار ما تا ساعت 4 صبح هر دستور قضایی که لازم است صادر می کند و فردا صبح که ما مطلع شدیم دستورات قضایی لازم را با نیروی انتظامی شهرستان و استان در میان گذاشتیم روز اول 4 نفر دستگیر شدند که 3 نفر از مجرمین اصلی بودند و 1 نفرشان فقط با متجاوزین همکاری کرده بود. در همه دنیا نیروی انتظامی و امنیتی ادله و مدارک را جمع می کنند بعد دستگاه قضایی تصمیم می گیرد، اما در خمینی شهر بر عکس شده است. هنوز کلیه متهمین دستگیر نشده توقع دارند دستگاه قضا رأی بدهد. این چه توقعی است؟!

وی با اشاره به تجمع مردم مقابل دادگستری گفت: مردم را جمع می کنند جلوی دادگستری آن وقت شخصی که دو سال پیش او را به جرم مزاحمت در شهر گردانده اند بیاید شعار بدهد و او که جزو 50 نفری بود که دستگیر شده فردایش شلاق خورده بیاید اینجا میدان دار بشود؟ جای تعجب دارد.

رضایی ادامه داد: این حق خمینی شهر نبود که عده ای با مقاصد شوم شخصی این ماجرا را رسانه ای کنند. این حق خمینی شهر نبود با این همه شهید و جانباز و آزاده با این همه عالم که حسینیه ایران است و مزین است به نام امام که نامش لکه دار بشود چرا این موضوع باید رسانه ای بشود و به BBC و رادیو فردا برسد و نه تنها دردی دوا نکند بلکه باعث فرار متهمین بشود.

وی در ادامه گفت: اگر این موضوع رسانه ای نشده بود ما زودتر از این ها متهمین را دستگیر کرده بودیم.

وی خبر خوشی را به نمازگزاران داد و گفت: 4 نفر از متهمین دستگیر شده بودند و دیروز 3 نفر از متهمین اصلی هم در زاهدان به دام افتاده اند که به حسابشان خواهیم رسید.

دادستان تأکید کرد: ما در این پرونده با هیچ کس مماشات نمی کنیم. هر کس بخواهد سر و صدا راه بیندازد و موضوع را رسانه ای کند طبق قانون برخورد خواهیم کرد.

رضایی افزود: می گویند چرا با مردم همراهی نمی کنید؟ روز تجمع من مطالب را شفاف برای مردم بیان کردم. موضوع را با رئیس قوه قضائیه و دادستان کل کشور و رئیس کل دادگستری استان در میان گذاشتم و توی این چند روزه 40-30 بار با ایشان تماس داشته و پیگیر بوده ایم و پرونده طبق روال عادی پیش می رود و طبق قانون مجرمین را به مجازات خواهیم رساند.

دادستان در ادامه مردم را به آرامش دعوت کرد و گفت: اجازه بدهید برادران شما در نیروی انتظامی و دستگاه قضایی به پرونده رسیدگی کنند.

وی خطاب به مردم خاطرنشان کرد که پرونده در شهرستان و در دادگاه کیفری استان و در دیوان عالی کشور در حال رسیدگی است.

رضایی با تأکید بر اینکه ما رأی صادر نمی کنیم که بتوانیم بلافاصله مجرمین را اعدام کنیم به چگونگی سیر رسیدگی به پرونده اشاره کرد و گفت: در شهرستان تحقیقات مقدماتی انجام می شود و پرونده به دادگاه کیفری استان ارجاع شده و رأی صادر می شود و سپس توسط دیوان عالی کشور تأیید می گردد و در صورتی که همه متهمین حاضر باشند حداقل 4-3 ماه زمان لازم است تا حکم اجرا شود. البته ما پیگیر هستیم که این پروسه زمان کوتاهتری ببرد.

دادستان در پایان با اشاره به شایعاتی که در جریان این جنایت میان مردم رواج پیدا کرد و مطبوعات هم به آن دامن زدند تا از مرزهای شهرستان و استان و کشور هم گذشت و وارد رسانه های بیگانه شد گفت: اگر این جریان از زبان ما شنیده شود شاید بهتر باشد. وي به نمازگزاران اعلام کرد اگر هفته آینده سردار کرمی نتوانند برای ایراد سخنرانی پیش از خطبه ها بیایند من درددل هایی دارم که دوست دارم با شما مردم در میان بگذارم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه متهمین در حین ارتکاب جرم سر و روی پوشیده داشته اند دستگیری شان توسط نیروی انتظامی قدم بزرگی است.