در نقد جو رسانه ای اخیر؛ تجاوز به حریم یک شهر

ارسال در قضایی و انتظامی

1- مشکل شهرهای کوچک و میانی، قرارگرفتن در زیر سایه کلانشهرها(ساختار مرکز-پیرامون) است. نه امکانات کلانشهرها به آنان داده می شود نه داشتنی هایشان دیده می شود. آن چه را هم دارند به نام شهر بزرگ مصادره می شود.
در این حالت، همه چیز تحت شعاع مرکزگرایی قرار می گیرد،تا جایی که خواسته و ناخواسته آشفتگی ها و معضلات به سمت شهرهای پیرامونی سوق داده می شود تا حاشیه، جورکشِمرکز شود.
در این پروسه، مناطق پیرامونی در نقطه کور خبری قرار می گیرند و در رسانه ها اصطلاحا دیده نمی شوند. اگر هم دیده شوند خبرهایمثبتشانبه نام و به کام کلانشهر منتشر می شود.
خبر اگر منفی باشد به نام همان منطقه کوچک منتشر می شود و اینجا همان نقطه تناقض است. تناقضی که کنشگران و فعالان رسانه ای پایتخت کمتر به آن توجه دارند.
محله هرندی های تهران با نام اعتیاد،رسانه ای می شود بدون آنکه رسانه ها دریابند مردم آن محله و حتی آن سوی کشور، مردم شهر تاریخی هرند آزرده خواهند شد و تصویر رسانه ای آن مناطق و حیثیت جمعی شانآسیب پذیر می گردد. منطقه کهریزکتوسط رسانه ها بر سر زبان ها می افتد بدون آنکه رسانه ها به تبعات رفتار متناقض گونه شان دقت کنند.
رسانه ها،خبر تجاوز به کودکی را به صورت گسترده منتشر می کنند بدون آنکه دریابند شیوه عملکردشان خود یک تجاوز است؛ تجاوز به حریم یک شهر و مردم آن،آن هم شهری کهن با سابقه تاریخی چند هزار ساله و پر از داشتنی های افتخارآمیز.
به قول یورگن هابرماس فیلسوف معاصر؛"سرشتهمه جایی و همه شمول رسانهها، هیچ راهی برای شکل€Œگیری و بالیدن تفکر انتقادییا کنش انتقادیبرای افراد بازنمی€Œگذارد."و ظاهرا این انفعال رسانه ای، شامل فعالان و مدیران رسانه ای هم شده است!

2- مشکل ناهنجاری های اجتماعی، مشکل این شهر و آن شهر نیست، حتی مشکل این طبقه و آن طبقه نیست، مشکلی عمومی است که تحت تاثیر تنازعات درونی رو به افزایش است. خبر ناگوار تجاوز در دبیرستان تهران یکی از این خبرهاست که هفته های اخیر به شدت رسانه ای شد اما انبوه خبرهای مثبت تهران، مانع از آن شد تا چهره پایتخت را چندان بدنام کند. خودکشی جنجالی دو دختر اصفهانی در پل چمراناز دیگر خبرهای چند ماه اخیر است که گرچه به شکل وسیع رسانه ای شد ولی نتوانست نام اصفهان را چندان دچار حاشیه کند.
3- خبر تجاوز به یک کودک در خمینی شهر گرچه ناگوار و تاسف بار بود اما انتشار وسیع آن علاوه بر "تناقض رفتاری رسانه ها" و"معضل مرکزگرایی"، محصول "واقعیت سومی"هم بود. انتشار این خبر آنهم در ایام درگذشت بنیانگذار انقلاب اسلامی، بی تردید شیطنت رسانه ای بود که توسط عده ای هدفمند به آن دامن زده شد تا به برخی اهداف سیاسی مورد نظر خود برسند. همچنانکه حادثه باغ نیز 7 سال پیش درست در همین ایام رسانه ای شد.