سیاست دولت، اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر است

ارسال در قضایی و انتظامی

شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر شهرستان در محل فرمانداری تشکیل جلسه داد.
به گزارش خبرنگار فرصت آنلاین مجوزدار شدن کمپ های بدون مجوز، کاهش اعتیاد در مدارس، تشکیل مجمع خیرین برای معتادان بهبودیافته، جلوگیری از کشت خشخاش و راه کارهای مشارکت بیشتر شهرداری ها و شوراها برای عملی تر کردن مبارزه با مواد مخدر موضوعات مطرح شده در این جلسه بود.
سرپرست فرمانداری شهرستان با اشاره به کاهش سن اعتیاد و افزایش آن در مدارس گفت: اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر سیاست اصلی دولت در زمینه حل معضل اعتیاد است.

یارانه به شرط مجوز
رییس اداره بهزیستی شهرستان گفت: مشکل اصلی بر سر راه مجوز گرفتن کمپ های بدون مجوز، مدرک تحصیلی مسؤولین آن هاست.
ترابی افزود: باید مدرک تحصیلی مسؤول کمپی که مجوز به نام او صادر می شود، یکی از رشته های مرتبط به این زمینه مثلا مددکاری باشد.
وی خاطر نشان کرد: به علت اهمیت این موضوع، به دنبال رایزنی با اداره کل هستیم که دانشجویان رشته های مذکور که شرایط گرفتن مجوز را دارند با نظارت مسؤول کمپ های خمینی شهر موفق به کسب مجوز موقت شوند.
سرپرست فرمانداری نیز گفت: با داشتن مجوز، کمپ ها می توانند یارانه های این حوزه را جذب نمایند.
مجتبی راعی با اشاره به این که کمپ ها در خمینی شهر فقط به مرکز نگهداری تبدیل شده اند افزود: حمایت از کمپ ها زمانی انجام می شود که تحت نظارت بهزیستی باشند. مردم، مرکزی را انتخاب می کنند که مجوز داشته باشد.
وی از بهزیستی خواست تا مراکز ترک اعتیاد و تشکل های مورد حمایت خود را معرفی نماید.
گفتنی است پرونده مجوز دار شدن کمپ های ترک اعتیاد شهرستان بیش از دو سال است که باز شده و تاکنون نتیجه ای حاصل نگردیده است.

کارتن خواب هایی اطراف مدارس
نماینده آموزش و پرورش در این جلسه با اشاره به این که اولیای یکی از مناطق شهرستان، از وجود معتادان کارتن خواب در اطراف مدارس شاکی هستند گفت: مدیران مدارس بیش از دو سال است که در این خصوص هشدار می دهند و دیگر نا امید شده اند.
امیریان افزود: آموزش و پرورش مدرسینی برای آگاه سازی معلمین، والدین و دانش آموزان در زمینه اعتیاد آموزش داده اند. موضوع انشاء در زمینه مقابله با اعتیاد تعیین کرده ایم و پیاده روی هایی در منطقه لادر و امامزاده و کوه سید محمد(ص) ترتیب داده ایم.

اقدامات پیشگیرانه در زمینه کشت خشخاش و شاهدانه انجام شود
رییس جهاد کشاورزی شهرستان کشت شاهدانه در شهرستان را دور از ذهن دانست و ادامه داد: این کشت تاکنون گزارش داده نشده است ولی احتمال این که در گلخانه ها یا اراضی محصور کشت شود وجود دارد.
شریفی افزود: البته چون کارشناسان ما برای نظارت بر مصرف سوخت، به گلخانه ها مراجعه می کنند این مورد را هم بررسی می کنند. در مورد باغات محصور ]و مجاز[ هم کارشناسان امور اراضی ما نظارت دارند.
با این حال سخنان نماینده دادستانی شهرستان حاکی از یک مورد کشت شاهدانه و یک مورد خشخاش در باغات کوشک دارد که هر دو دستگیر شده اند.
وی در این رابطه گفت: به علت این که شاهدانه مصرف خوراکی هم دارد، برای دستگیری متخلفان و جمع آوری کشت آن، باید ثابت کنیم که کشت شاهدانه به منظور تهیه گراس بوده است.
راعی از رییس جهاد کشاورزی خواست تا اقدامات پیشگیرانه در خصوص کشت خشخاش و شاهدانه انجام شود.

کمیته شهروندی، ابزار شهرداری ها در مبارزه با مواد مخدر
پس از این که رییس اداره بهزیستی بحث درخواست این اداره به شهرداری ها برای همکاری در آموزش های همگانی در زمینه اعتیاد را مطرح کرد، رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر خمینی شهر در این رابطه گفت: به نمایندگی از شورای شهر برای همکاری با سمن های فعال در زمینه اعتیاد اعلام آمادگی می کنم و این قول را می دهم که در زمینه «مصوبات» در خدمت هستیم.
لطفی افزود: همچنین شهرداری و شورا می تواند سالن تازه ساخته شده نیلفروش زاده در محله جوی آباد را در اختیار بهزیستی قرار دهد تا برنامه های آموزش همگانی در آن اجرا شود.
وی اما عدم برخورد قاطع با این معضل را عامل بر باد رفتن تمامی اقدامات فرهنگی دانست.
مسؤول اداره حراست و نماینده شهرداری در این شورا نیز گفت: اداره بهزیستی می تواند کارشناسان خود را به شهرداری بفرستد تا در زمینه اعتیاد موضوعاتی برای کمیته شهروندی تهیه شود.
صرامی از نصب بنر، تبلیغات اتوبوس های واحد، نشریه فرصت و آگاهی رسانی در جشن های لادر و سایر مراسم به عنوان دیگر ابزارهای فرهنگی شهرداری در مقابله با معضل مواد مخدر یاد کرد.
سرپرست فرمانداری نیز ضمن تاکید بر طرح موضوع مبارزه با اعتیاد در کمیته شهروندی از شهرداری ها خواست به منظور تعیین تکلیف مکان های مخروبه و نیمه کاره اخطاریه، مالکان را شناسایی و اخطاریه صادر نمایند. راعی جمع آوری معتادین متجاهر با همکاری نیروی انتظامی، دادستانی، شهرداری ها و شبکه بهداشت (جهت غربالگری) ضروری دانست.
نماینده نیروی انتظامی نیز در خصوص معضل جدیدی به نام فروش مواد مخدر در زمین های کشاورزی یکی ازمحلات هشدار داد.