دیگر وقت شعار دادن نداریم

ارسال در قضایی و انتظامی

کارگروه ارتقای وضعیت امور اجتماعی، فرهنگی و سلامت ستاد بازآفرینی استان اصفهان و شهرستان خمینی شهر با موضوع حل معضلات مناطق حاشیه شهرستان و با حضور مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری تشکیل جلسه داد.


به گزارش خبرنگار فرصت آنلاین در ابتدای این جلسه سرپرست فرمانداری گزارشی از اقدامات عمرانی انجام شده توسط شهرداری ها و ادارات شهر ارائه نمود.
مجتبی راعی از راه اندازی مجتمع نیلفروش زاده به عنوان یکی از طرح های شاخص اجرا شده در حاشیه شهرستان نام برد و گفت: راه اندازی بازارچه صنایع دستی در خیابان نبوی منش، جمع آوری معتادین متجاهر، ارایه آموزش های عمومی از طریق شبکه بهداشت و بهزیستی، حمایت از فعالیت های فرهنگی عصر عاشورا و آسفالت و بهسازی معابر از دیگر اقدامات انجام شد در این راستاست.


وی در خصوص اولویت های حل معضلات حاشیه نشینی شهرستان گفت: صدور مجوز ماده 215 جهت کانون پرورش فکری جوی آباد یکی از مسائل اصلی در این زمینه است. همچنین پس از انتقال اسناد کلانتری جوی آباد از طریق راه و شهرسازی و کمک نیروی انتظامی باید این مکان با اعتبارات ستاد بازآفرینی ساخته شود.
راعی از تامین هزینه نگهداری معتادین متجاهر که همه غیر بومی هستند، حمایت از فعالیت های کانون های فرهنگی و هنری، تسریع در تکمیل طرح های نیمه تمام از جمله سرای محله وازیچه و بهسازی معابر به عنوان دیگر اولویت های مناطق حاشیه شهرستان نام برد.


وی بر پیش بینی زمین و خانه کشتی در جوی آباد تاکید کرد و در خصوص مقابله با عرضه کنندگان مواد مخدر گفت: باید به صورت جدی این مشکل را حل کرد چرا که بعضی از این افراد برای چندمین بار است که دستگیر و در مدت کوتاهی آزاد می شوند.


رییس عمران و بهسازی اصفهان با اشاره به این که فعالیت های انجام شده نشان از تداوم عمران در سطح شهرستان است افزود: اعتبارات ملی ستاد بازآفرینی را به سمت حاشیه نشینی شهرستان با اولویت جوی آباد، وازیچه و قرطمان هدایت کردیم.


فخاران همچنین با بیان این که دو سرای محله وازیچه و جوی آباد احداث شده است گفت: این دو سرا تا پایان امسال به بهره برداری می رسد.
دبیر ستاد بازآفرینی با بیان این که حاشیه نشینی دارای دو وجه حقوقی و اجتماعی است افزود: ما با انجام یک سری کارهای حقوقی می توانیم از به وجود آمدن بافت های ناکارآمد جلوگیری کنیم و مشکلات حاشیه نشینی را کم کنیم.


جانشین فرمانده انتظامی شهرستان نیز گفت: برقراری امنیت در همه نقاط شهر یکسان نیست. این امر در حوزه هایی مثل جوی آباد توان بیشتری را می طلبد.
سرهنگ ملک محمودی افزود: ما در جوی آباد کلانتری 13 را داریم ولی ساختار به گونه ای است که نمی تواند بافت جمعیتی را پوشش دهد. در واقع جوی آباد با 60 هزار نفر جمعیت تنها یک کلانتری دارد.


وی تصریح کرد: ساختمان کلانتری موجود زیبنده مردم و نیروی انتظامی نیست چرا که در کلانتری فقط مجرمین و سابقه داران رفت و آمد نمی کنند.
وی همچنین از مسؤولین ذی ربط خواست با پرداخت هزینه های نگهداری معتادین متجاهر پس از دستگیری آن ها توسط نیروی انتظامی در این راستا کمک شایانی بنمایند.
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گفت: ما محورهایی مثل طلاق، حاشیه نشینی و فساد و فحشاء و بی بند و باری را به ترتیب توسط ادارات بهزیستی، مسکن و شهرسازی و نیروی انتظامی پیگیری می کنیم.


ابراهیمی افزود: استان اصفهان دارای حدود 450 هزار نفر حاشیه نشین است که در شهرستان های اصفهان، خمینی شهر، نجف آباد، کاشان و شهرضا ساکن هستند.
وی با اشاره به این که مناطق 10، 12 و 14 اصفهان دچار حاشیه نشینی است اظهار داشت: ما جلسات حل معضل حاشیه نشینی شهر اصفهان را در این مناطق برگزار کردیم تا اعضا خود محل را هم ببینند.


ابراهیمی تصریح کرد: بعد از تقسیم کار ملی در خصوص حل معضلات اجتماعی، دستگاه ها باید کار مضاعف انجام دهند چون کارهای روزمره را که قبلا هم انجام می داده اند. بعضی از ادارات در این زمینه همکاری لازم را نداشتند. مسؤولین مربوطه باید گزارش عملیاتی بدهند و اگر مشکل مالی دارند اعلام کنند. دیگر وقت شعار دادن نداریم.
وی با اشاره به این که در حاشیه نشینی فعالیت های زیربنایی و امنیتی صورت گیرد ، افزود: کار فرهنگی و اجتماعی همگانی نیز باید به موازات این فعالیت ها انجام شود. یک دستگاه خاص نمی تواند در مناطق حاشیه مستقر شود و کارهای فرهنگی اجتماعی انجام دهد. باید یک مرکز آسیب های پرخطر در مناطق حاشیه شهرستان به خصوص جوی آباد داشته باشیم.


مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خاطرنشان کرد: باید 6 ماه گذشته را تحلیل کنیم و 6 ماه آینده را برنامه ریزی کنیم. اگر ما به سراغ مناطق حاشیه نشین نرویم، آن ها به سراغ ما می آیند و همه مناطق را درگیر می کنند.


وی بر نقش نیروی انتظامی و بهداشت و درمان در زمین حل مشکلات حاشیه نشینی تاکید کرد.