تعطيلی پنجشنبه‌ها؛ راه حل یا معضل؟

ارسال در آموزش

tatili-madaresطرح تعطيلي پنجشنبه ها در مدارس كه در سطح شهرستان هم اجرا شده است، نظرات موافق و البته مخالف فراواني دارد كه در خصوص آن ابراز شده است. اين طرح البته نتايجي هم در بر خواهد داشت كه همين امر سبب بحث هاي كارشناسان شده است. از آنجا كه اين اقدام با پشتوانه كارشناسي نه چندان قابل قبول و بيشتر بر اساس سليقه و نظر وزير آموزش و پرورش اجرا شده لازم است از زواياي مختلف مورد نقد و بررسي قرار گيرد.

 

مقاله ذيل، يكي از صدها مقاله و تحليلي است كه پيرامون اين موضوع در رسانه ها منتشر گرديده كه آنرا به نقل از سايت تابناك درج مي كنيم. فرصت آماده پذيرش نظرات معلمان و مديران مدارس و خانواده ها و نيز مسئولان اداره آموزش و پرورش خميني شهر در اين خصوص است. نويسنده تابناك چنين ابراز عقيده كرده كه: طرح تعطيلي پنجشنبه ها اجرا شد تا وزير آموزش و پرورش خودش را ثابت کند اما در اين ميان اين دانش آموزان و والدين آنها هستند که بر اثر تصميمات غير کارشناسي و بدون پشتوانه مطالعاتي متضرر می‌شوند و شايد سال آينده اين طرح هم به سرنوشت طرح های ديگری که به زباله‌دانی رفتند، دچار ‌شود.

متن اين مقاله را در ادامه بخوانيد.

از مدت ها قبل در روزنامه ها و خبرگزاري ها صحبت بود که قرار است آموزش و پرورش کاري کند که مثل توپ صدا کرده و زيرو رويش تکاني بخورد! بالاخره توپش ترکيد و صدايش هم صدای همه را در آورد، برخی تشويق و برخی هم ساکت ماندند و برخی سکوت را علامت رضا ندانستند، اما در هر صورت پنجشنبه ها تعطيل شد. طرحی که قرار بود ملی باشد اما به اعتقاد برخی از منتقدان محلی شده است. مدارس از قبل هم بی‌قانون‌تر شده‌اند و شيريني تعطيلي پنجشنبه ها با کلاسهای اضافه و خسته کننده تلخ شده. ولي مثل اينکه با وجود مخالفت‌های مجلس و کارشناسان اين امر اجرايي شده است.

ایجاد مشکل برای مدارس ابتدایی شیفت عصر و از همه مهمتر، کاهش ساعات درسی، از جمله پیامدهای منفی این طرح خواهند بود،؛ ضمن این‌که با تسری طرح به مقاطع راهنمایی و دبیرستان، مشکلات دیگری نیز بروز خواهند کرد.

امجد، کارشناس آموزشی، با اشاره به اجراي بدون مطالعه و کارشناسي اين طرح گفت: در تصميم گيری‌ها عجله داريم و اين شتاب غير کارشناسي شده موضوع را از مقصد اصلي دور مي کند. بایستی قبل از اجراي طرح، شهري به عنوان پايلوت در نظر گرفته مي‌شد تا مشکلات و نواقص طرح از بين می‌رفت يا اینکه، حداقل  بيشتر مورد مطالعه قرار می‌گرفت.

وي ادامه داد: بر اساس مطالعاتي که توسط برخي از کارشناسان انجام شده، در فرايند آموزش، شرکت در کلاس ها و يا افزايش ساعات درسي و طولاني شدن اين زمان، نه تنها در بهبود کيفيت آموزشي مفيد نيست، بلکه خستگي و گرسنگي ناشي از افزايش زمان آموزش کيفيت آموزش را نيز کاهش مي‌دهد.

اين کارشناس آموزشي با اعلام اينکه تعطيلي پنجشنبه‌ها در برخي شهرها و روستاها که فرزندان نيروي کار محسوب مي‌شوند و نمي‌تواند به تحصيل ادامه دهند مفيد است، گفت: این دانش‌آموزان مي‌توانند با کم شدن روز ها، اميد به رفتن به مدرسه داشته باشند و در برخي موارد از ترک تحصيل ایشان جلوگيری می‌شود.

امجد با بيان اينکه در بيشتر کشورهاي دنيا به خصوص اروپا، روزهاي آموزش 4 يا 5 روز است، ادامه داد: ايران بيشترين روزهاي آموزش در دنيا را دارد در حالي که تعداد روزهای آموزش نيست که مورد اهميت است، بلکه ساعات و نوع آموزش هاست که موجب کيفيت آموزش می‌شود.

بر اساس اعلام مرکز پژوهشهای مجلس، رضایتمندی معلمان و دانش آموزان از تعطیلی پنجشنبه‌ها، افزایش مشارکت معلمان در دوره‌های دانش‌افزایی ضمن خدمت افزایش فعالیت فوق‌برنامه‌ای و پرورشی و آموزش خانواده با تعطیلی پنجشنبه‌ها و نداشتن ممنوعیت قانونی از جمله مزایای احتمالی این طرح به شمار می‌روند.

از سوی دیگر در همين تحقيق آمده است که عدم تحقق هدف تحول آفرینی و کیفیت بخشی، عدم آموزش و مهارت‌های زندگی، عدم هماهنگی با اسناد بالادستی، کاهش بازده ساعت پنجم فعالیت روزانه،‌عدم تناسب با طرح های دیگر فراهم ساختن زمینه بلاتکلیفی و ابهام، ایجاد نارضایتی مردمی و مشکل آفرین شدن تعطیلی پنجشنبه‌ها برای تعدادی از والدین، ایجاد مشکل برای مدارس مردمی و مشکل آفرین شدن تعطیلی پنجشنبه‌ها برای تعدادی از والدین، ایجاد مشکل برای مدارس ابتدایی شیفت عصر و از همه مهمتر کاهش ساعات درسی از جمله پیامدهای منفی این طرح خواهند بود، ضمن این‌که با تسری طرح به مقاطع راهنمایی و دبیرستان مشکلات دیگری نیز بروز خواهند کرد.

نیره اخوان بیطرف، نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی، در این‌باره گفت: از هر طرحی که باعث کاهش مشکلات اجتماعی و افزایش کارایی درسی دانش آموزان شود استقبال می‌کنیم و طرح تعطیلی پنجشنبه مدارس طرح خوبی است.

وی ضمن بر شمردن نکات مثبت طرح تعطیلی پنجشنبه مدارس تصریح کرد: طرح تعطیلی پنجشنبه مدارس برای والدینی که روزهای پنجشنبه را در بیرون از منزل مشغول به فعالیت نیستند طرح مثبت و قابل قبولی است چرا که باعث کاهش هزینه تردد خانواده‌ها، کاهش ترافیک در سطح شهر و کاهش آلودگی هوا می‌شود و والدین می‌توانند وقت بیشتری را به تعلیم و تربیت فرزندان خود اختصاص دهند.

نماینده مردم اصفهان اذعان داشت: البته برای والدین شاغل که روزهای پنجشنبه خود را خارج از منزل مشغول به فعالیت هستند و وقت کمتری برای رسیدگی به امور فرزندان خود دارند، باید تدابیری اندیشیده و برنامه‌ای اتخاذ شود که نسبت به طرح تعطیلی پنجشنبه مدارس فرزندانشان متضرر نشوند.

وی همچنین اظهار داشت: سیستم آموزش و پرورش جهت بالا بردن سطح یادگیری و بهره‌وری دانش آموزان در مدارس، ضمن حذف یک روز درسی دانش آموزان باید برنامه های جایگزین آموزشی و یادگیری در منازل را برای خانواده‌ها فراهم نماید.

البته در کنار این اظهار نظر های مثبت کسانی هم هستند که شمشیر را از رو بسته و با این اقدام آموزش و پرورش به شدت مخالف هستند. نادر قاضي پور، نماينده اروميه می‌گوید: تعطيلي مدارس در پنجشنبه ها خيانت بزرگي به آموزش و پرورش است و بايد از آن جلوگيری كرد.

قاضي پور با انتقاد از تعطيلي مدارس در پنجشنبه ها گفت: مدارس براي جبران ساعات كلاسها مجبور هستند كه هر روز حداقل يك ساعت ديرتر كلاسها را تعطيل كنند كه اين موضع هم برای دانش آموزان و هم برای معلمين خسته كننده است.

وی با بيان اينكه مردم به ما مراجعه و همه اين مسايل را طرح مي كنند، اضافه كرد: خانواده ها خواستار استيضاح و يا حداقل سوال از حميدرضا حاجی بابايی، وزير آموزش و پرورش در مجلس هستند و ما نمی‌دانيم كه چه بايد بكنيم.

نکته بسيار است اما بايد گفت که با وجود مشکلات فراوان، طرح تعطيلي پنجشنبه ها اجرا شد تا وزير آموزش و پرورش خودش را ثابت کند اما  در اين ميان اين دانش آموزان و والدين آنها هستند که بر اثر تصميمات غير کارشناسي و بدون پشتوانه مطالعاتي متضرر می‌شوند و شايد سال آينده اين طرح هم به سرنوشت طرح های ديگری که به زباله‌دانی رفتند، دچار ‌شود.