قدم اول شاد زیستن؛ اسباب کشی از «ذهنیت» به «واقعیت»

ارسال در آموزش

اولین جلسه از سلسله نشست های ماهانه «چگونه یک خانواده با نشاط داشته باشیم؟» عصر دیروز در سالن اجتماعات فرمانداری برگزار شد.
به گزارش خبرنگار فرصت آنلاین در این گردهمایی که به همت خیریه بقیت اله (ویژه حمایت از بیماران خاص) و با همکاری سازمان رفاهی تفریحی شهرداری و اداره بهزیستی خمینی شهر برپا شده بود دکتر محمدرضا عابدی سخنرانی نمود.


این عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان با اشاره به این که انسان ها در زندگی مشترک در چهار منطقه قرار می گیرند توضیح داد: بسیاری از مشکلات ذهنی هستند مثل قضاوت راجع به ظاهر طرف مقابل و یا احساس بی توجهی به خود و بر این اساس اولین منطقه، ذهنیت است و افرادی که در این منطقه قرار دارند مدام بر سر همه چیز بحث می کنند، درگیر می شوند و عصبی هستند.


دکتر عابدی افزود: افرادی که در منطقه دوم یعنی واقعیت هستند تنها بر سر مسائل واقعی زندگی با هم بحث می کنند مانند به موقع آمدن و رفتن، سر کار رفتن و نرفتن، چگونگی رفتار با بچه ها و ...


وی افراد واقع در منطقه سوم (ارزش ها) را انسان هایی معرفی کرد که می خواهند وظایف شان را برای طرف مقابل شان به خوبی انجام دهند هر چند او به طور متقابل این کار انجام ندهد.


این استاد برتر کشوری همچنین بیان داشت: افرادی هم واقع در منطقه معنویت هستند رنج ها را می بینند و نه رفتارها لذا همواره به دنبال این هستند که بدانند همسرشان از چه رنج می کشد تا آن را برطرف سازند و اصلا معنای همسر هم این است.


وی اولین راز زندگی شاد را اسباب کشی از یک منطقه به دیگری دانست که اولین قدم آن حرکت از منطقه یک به دو یعنی از ذهنیت به واقعیت است.
وی تاکید کرد: این اسباب کشی از سخت ترین نوع آن است زیرا کسی که در منطقه ذهنیت سیر می کند با استفاده از ایرادگیری یا پرخاش خودش را تخلیه می کند و به عبارتی لذت می برد. بنابراین وقتی قصد اسباب کشی می کند در واقع باید لذایذش را کنار بگذارد. افراد در هر سنی می توانند در منطقه ذهنیت قرار داشته باشند و حتی ممکن است سالیان دراز در این منطقه بمانند.

IMG 20161106 170209
دکتر عابدی از حضار خواست ظرف یک ماه آینده و تا تشکیل جلسه بعدی به 5 توصیه وی جامه عمل بپوشانند تا از منطقه ذهن وارد منطقه عمل شوند.
وی تصریح کرد: ابتدا مشکلات به وجود آمده را تقصیر خودمان بدانیم. سپس بگذاریم ذهن مان حرف بزند و ما تنها گوش دهیم. اما در قدم بعدی باید به ذهن مان محبت کنیم و او را به خاطر انجام وظیفه اش که همان فکر کردن است تشویق کنیم! در مرحله بعدی به ذهن اجازه ندهیم که جلوی اذیت شدن مان را بگیرد! مثلا بچه ام توی روی من می ایستد و من عصبانی می شوم ولی ذهنم اجازه نمی دهد که اذیت شوم و با داد زدن سر او خودم را تخلیه می کنم. پنجمین توصیه آن است که تا جایی که امکان دارد از میان حرف های ذهن انتخاب کنیم و تصمیم بگیریم که کدام را عملی کنیم و به کدام بی اعتنا باشیم.


در این جلسه همچنین شرکت در کارگاه های فرزندپروری و تربیت مادران خردمند که توسط گروه تربیت خردمندانه، زیر نظر دکتر عابدی و با همکاری خیریه بقیه الله الاعظم برگزار می شود توصیه شد.


دکتر عابدی همچنین از تشکیل یک کانال تلگرامی جهت بحث و تبادل نظر با حاضرین خبر داد. همچنین گروه چهرک اجرای نمایشی با موضوع این جلسه را بر عهده داشت.
گفتنی است زمان برگزاری نوبت بعدی این نشست متعاقبا اعلام خواهد شد.