بهداشت جامعه در گرو بهداشت کشاورزی

ارسال در آموزش

رعایت بهداشت در کشاورزی ضامن سلامت جامعه

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه بهداشت شهرستان خمینی شهر جلسه کمیته بهداشت کشاورزی توسط واحد مهندسی بهداشت حرفه ای با حضور رئیس محترم دامپزشکی، معاون محترم بهداشتی ، کارشناس جهاد کشاورزی و کارشناسان شبکه بهداشت ودرمان در سالن اجتماعات شبکه برگزار گردید در این جلسه در رابطه با فعالیت های انجام شده در راستای سلامت کشاورزان از جمله برگزاری جلسات آموزشی، معاینات کشاورزان، بازدیدهای مشترک با جهاد کشاورزی وبررسی وجود آفلاتوکسین در شیر بحث و تبادل نظر شد .
از آنجا که آفلاتوکسین از سمومی است که برای سلامت انسان مضر است انتشار اطلاعاتی درمورد آن می تواند برای همگان از جمله فعالان بخش دامپروری وکشاورزی مفید باشد
آفلاتوکسین ها سمومی قارچی هستند کـه بوسـیله تعـدادي از قـارچ هـا کـه بـرروي خـوراك دام ومـواد غـذائی رشـد میکنند،تولید شده ومیتوانند سبب بیماري درحیوانات اهلی وانسان شوند.
براساس مطالعات انجام شده در طبیعت چهار نـوع آفلاتوکسـین مـی تواننـدخوراكهاي دام وانسان همانند ذرت، سورگوم، گندم، سویا، کنجاله پنبه دانه، بادام زمینی، آجیل ها و خشکباررا آلوده سازند. انواعی ازآفلاتوکسین هامی توانندوارد شیردامها ازجمله گاو شوند را آلوده کنند
بنابراین کشاورزان و دامداران لازم است با شرایطی که سبب تولیداین سموم در محصولات کشاورزی وخوراک دام وطیور می شوند آشنا باشند تا ازآلودگی ها جلوگیری شود.
این عوامل عبارتند ازآلودگی
آلوده شدن محصولات کشاورزي قبل از درو، به تعویق افتادن زمان خشک کردن محصـولات و بـالابودن درصـد رطوبـت و شـرایط نگهـداري مـواد غـذائی در انبـار ،وجود علفهاي هرز و افزایش درجه حرارت محیط.
رطوبت از 8 به 12 درصد در غلات ممکن است منجر به تقویت رشد و نمـو قـارچ شـود . آفلاتوکسـین هـا دراغلب اجزای خوراك دام ها تولید میشوند، اما در ذرت آسیاب شده، نواله پنبه دانه، نواله نارگیـل بیشـتر رایـج است. عموما شیرابه آفتابگردان، شیرابه منداب، کنجاله سویا و سبوس برنج چربی زدایی شده، میـزان کمتـر ي ازآفلاتوکسین ها را دارا می باشند.