ثبتنام کنید، ازدواج کنید!
سازمان تبلیغات اسلامی،پایگاهی را برای معرفی جوانان به یکدیگر با نام «همسانââگزینی تبیان» ایجاد کرد.
 به گزارش فرصت آنلاین به نقل ازروزنامه شرق این پایگاه مجازی خرداد امسال باوجود واکنشâهای بسیار، رونمایی شد و طبق اعلام متولیان آن، تاکنون۱۶هزارو۵۰۰ نفر در آن ثبت نام کرده و ۱۴۰ ازدواج هم از طریق آن انجام شده است.
در این سایت ابتدا با چند راهنما روش ارسال اطلاعات فردی، تماس، تحصیلات، خانواده، شغل، ظاهر، شرایط اقتصادی، تواناییâها، اطلاعات جانبی، خواستهâها، علایق و... به مخاطب آموزش داده میâشود و پرسشâنامهâای برای تکمیل در اختیار او قرار میâگیرد.
سایت تبیان از طریق معرفانی که تعداد آنها را در تهران حداقل ١١٠ نفر اعلام کرده است و در هر زمانی تنها تعدادی از آنها فعال هستند، افرادی را برای ثبتâنامâشدگان در سایت شناسایی و معرفی میâکند.
پس از ثبتâنام، از طریق دو معرف، پرونده بررسی و برای ادامه مراحل تکمیل پرونده با فرد ثبتâنامâشده تماس گرفته میâشود و برای مصاحبه نوبت مشخصی را اعلام میâکنند.
پس از عبور از مرحله مصاحبه تکمیلی؛ فرمâهای متقاضیان از سوی کارشناسان ذیâصلاح بررسی میâشود و در صورتی که موارد مناسب و کفو آنان در بانک جامع معرفان تبیان وجود داشته باشد؛ فرد مناسب به خانواده متقاضی معرفی خواهد شد.
علاوهâبر این موارد، دو آزمون روانâشناختی نیز در ادامه به مراحل ثبتâنام اضافه شده است.
این مجموعه، زیرمجموعه سازمان تبلیغات اسلامی است و این خدمات را رایگان انجام میâدهد. همچنین همه امور ثبتâنام تا مراحل پایانی و اطمینان کامل از صحت اطلاعات ارائهâشده را به شکل غیرحضوری انجام میâدهد و ثبتâنامâکنندگان از طریق یک ایمیل با سایت در ارتباط هستند.
زمان تماس با متقاضیان از ابتدا ١٠ روز اعلام شده بود، اما تعداد زیادی از پیامâهای مخاطبان روی سایت گویای تماسâنگرفتن در این مدت زمانی بوده است.
پاسخ سایت به این افراد این بوده که میزان درخواست زیاد شده و از این به بعد متناسب با زمان ثبتâنام، اولویتâبندی صورت میâگیرد و با آنها تماس گرفته خواهد شد و درست به همین دلیل بسیاری از کاربران به طولانیâشدن زمان بررسی پرونده و تأخیر در تماس با آنها اعتراض دارند و به نظر میâرسد با توجه به حجم مراجعه و توجه جوانان، این بررسی باید با سرعت بیشتری انجام شود.
بیâاعتمادی به این طرحâها
نگاهی کوتاه به نظراتی که کاربران در پایان مطالب این سایت ثبت کردهââاند، نشان میâدهد که فضای بهâوجودآمده برای چنین موضوعاتی بسیار آسیبâدیده و آسیبâپذیر است. بسیاری از مخاطبان این سایت که همان جوانان جویای همسر هستند با دید سودجویی، تجارتی مسئلهâدار، استفاده از این اطلاعات برای کاربریâهایی دیگر، کسب درآمد، نمایش سیاسی و... به این کار جدید نگاه میâکنند و همین بیâاعتمادی یکی از دلایل اصلی کاملâنشدن اطلاعات و ارتباطâگرفتن با این مجموعه است.
بسیاری از جوانان روش آشنایی با همسر از طریق سایت را روشی اصولی، معتبر و حتی عاشقانه نمیâدانند یا حتی جرئت مطرحâکردن این روش با خانواده را ندارند. به عبارتی میâتوان گفت عملکرد این سایت در قدم اول به نوع و روشâهای مقابله با باورها، اخبار و فضای منفی علیه این اقدام خیر بستگی دارد.
ازدواجâهای بدون مشکل تا به حال!
زهره حسینی، مدیر پروژه همسانâگزینی تبیان، با بیان اینکه طرح همسانâگزینی دارای چهار رکن اصلی شبکه معرفان، مشاوران، راستیâآزمایی و امنا است به مهر اعلام کرده یک پروسه معرفی نسبتا طولانی است و افراد برای شناسایی یکدیگر سه ماه وقت دارند. همچنین در چارچوب این طرح هر شش ماه یک بار میزان رضایتمندی زوجâها از ازدواج ارزیابی میâشود.
بر این اساس از زمان آغازبهâکار سایت، قبل از رونمایی رسمی، اولین موردهایی که ازدواج کردهââاند و نزدیک به شش ماه از ازدواجشان میâگذرد اکنون از سوی مشاوران ارزیابی شدهâاند و تاکنون هیچ مشکلی گزارش نشده است.
وی گفت: زوجâهایی که از طریق سرویس همسانâگزینی تبیان ازدواج میâکنند، پس از شش ماه و ارزیابی ازدواجشان، در صورت رضایتمندی بستهâهای آموزشی مرتبط را دریافت میâکنند و در صورت رضایت، آموزشâهای جدیدی دریافت کرده و به مشاور خانواده درمانگر ارجاع داده میâشوند.
باز هم دهه شصتیââها در صدر مراجعان
مدیر پروژه همسانâگزینی تبیان بیشترین ثبتâنامیâها را متولدین دهه ۶۰ اعلام کرده و گفته است: هشت درصد از متقاضیان سایت افرادی بودهââاند که سابقه ازدواج قبلی داشتهââاند که همسرشان فوت شده یا متارکه کردهââاند و۹۲ درصد افرادی هستند که سابقه ازدواج ندارند.
به لحاظ تحصیلات نیز بیشترین سطح تحصیلی کارشناسی و سپس کارشناسی ارشد و دکترا هستند و از نظر وضعیت اقتصادی و جایگاه مالی افراد نیز اغلب متقاضیان قشر متوسط جامعه هستند.
حتما پای خانواده را وسط میâکشیم
حسینی درباره میزان رضایتمندی خانوادهâها از این نوع ازدواج گفت: در واقع معرفی از طرف واسطهâها به خانواده افراد صورت میâگیرد و مفهوم این نوع معرفی این نیست که دختر و پسر با یکدیگر در ارتباط باشند. قطعا به دلیل نوپابودن طرح ممکن است مخالفتâهایی وجود داشته باشد یا فرهنگâسازی لازم برای اعتماد خانوادهâها وجود نداشته باشد، اما اگر کار به شکل درست و مناسبی انجام شود، کمâکم اعتماد خانوادهâها جلب میâشود.
پس از معرفی، ادامه کار به خانواده سپرده میâشود و برای ملاقات فرزندان با یکدیگر بهâصورت سنتی عمل میâشود و اگر خانوادهâها تمایل داشته باشند تحت نظارت بیرون از منزل نیز ملاقات خواهند کرد.
همسانâگزینی تبیان را با تقلبیâها اشتباه نگیرید
مدیر پروژه همسانâگزینی تبیان همچنین تصریح کرد: پس از انتخاب نام این مجموعه، وبلاگâها و سایتâهای زیادی با این نام راهâاندازی شد و حتی برخی از سایتâهای همسریابی با استفاده از این عنوان به تبلیغات محیطی دست زدند و سعی کردند از موج ایجادشده برای تبلیغات و اطلاعâرسانی این پروژه، سوءاستفاده کنند اما باید تأکید کنم که خدمات همسانâگزینی تبیان تنها سرویس رایگان در این زمینه است و سایر سایتâهایی که در این زمینه فعالâاند از متقاضیان خود هزینهâهای هنگفتی دریافت میâکنند.
بهâهمینâدلیل از متقاضیان تقاضا میâکنم اگر برای یافتن نشانی اینترنتی همسانâگزینی تبیان از موتورهای جستجو استفاده میâکنند حتما عبارت «همسانâگزینی تبیان» را به موتورهای جستâوجو داده و برای استفاده از خدمات همسانâگزینی تبیان به آدرس Hamsan.tebyan.net مراجعه کنند.
تفکیک مجردها
یکی از اقدامات دیگر این مجموعه جداکردن پروسه ثبتâنام از مجردها و غیرمجردهاست. سایت همسانâگزینی تبیان، زنان و مردانی را که یکبار ازدواج کردهââاند اما بهâهردلیلی درحالâحاضر همسری ندارند هم مشمول ثبتâنام در این سایت کرده است که البته با توجه به شرایط این افراد (بالابودن سن، داشتن فرزند، شرایط خانوادگی و...) به شکل جداگانه ارزیابی میâشوند.
فعلا تهران و بعد شاید مشهد و اصفهان
این طرح با توجه به âتازگی، یک دوره پایلوت در تهران داشته و فعلا هم در تهران اجرا میâشود اما طبق گفته مسئولان این مجموعه قرار است بهâزودی در مشهد و اصفهان نیز اجرائی شود.