پست مشاوره از مدارس راهنمایی شهرستان حذف شد!

ارسال در آموزش

 یکی از راه حل های امسال وزارتخانه برای رفع این کمبود استفاده از مشاوران مدارس راهنمایی به عنوان معلمان ابتدایی است. آموزش و پرورش خمینی شهر نیز که به گفته مسوولان این اداره با کمبود 95 آموزگار ابتدایی روبرو است از این قاعده مستثنی نماند و مشاوران مدارس راهنمایی را ملزم به انتقال به پایه ابتدایی نمود و اکنون 48 مشاور را برای انتقال به پایه ابتدایی آموزش می دهد. یکی از مشاورانی که مشمول این طرح شده می گوید: هیچکدام از مشاوران راضی به این تغییرات نمی شدند اما ما را تهدید کردند که یا باید این طرح را بپذیرید یا مرخصی بدون حقوق بگیرید و ما هم بعد از اینکه دیدیم اعتراضاتمان بی نتیجه است ناچار پذیرفتیم که آموزگار پایه ابتدایی باشیم بدون اینکه تخصصی در این زمینه داشته باشیم. وی افزود: اجرای این طرح به غیر از آنکه ضربه بزرگی به دانش آموزان دوره راهنمایی که به جهت سرکردن در دوران بلوغ احتیاج بیشتری به مشاوره دارند، می زند، برخی دانش آموزان پایه ابتدایی را نیز به معلمانی می سپارد که فوت و فن معلمی را تنها در چند روز باقیمانده از تعطیلات تابستانی به صورت فشرده آموخته اند! رییس هسته مشاوره آموزش و پرورش در این زمینه به خبرنگار فرصت آنلاین می گوید: قطعا حذف پست مشاوره از مدارس راهنمایی خسارات زیادی به بار می آورد اما دستور از وزارتخانه صادر شده و اعتراضات مشاوران سراسر کشور نیز راه به جایی نبرده است. منتظمی اضافه کرد: از نظر وزیر، مدرسه ای که معلم ندارد مشکلش بیش از مدرسه ای است که مشاور ندارد.
وی می افزاید: آموزش و پرورش تا فارغ التحصیل شدن دانشجویان دانشگاه فرهنگیان که سال آینده اتفاق می افتد باید با یک بحران دست و پنجه نرم کند و قطعا پس از گذشت یکی دو سال این کمبود جبران شده و مشاوران به سرِ پست های خود بازمی گردند.


در حالی که یکی از مشاوران می گوید تنها 14 دبیرستان در شهرستان دارای مشاور هستند رییس هسته مشاوره آموزش و پرورش این گفته را رد کرده و می گوید: تمامی دبیرستان ها و هنرستان های شهرستان مشاور دارند و فقط مشاوران مدارس راهنمایی و تعداد معدودی مدارس ابتدایی که از مشاور برخوردار بودند مشمول این طرح شده اند.


گفتنی است شاید بتوان از مشاوران جوان مدارس راهنمایی معلمان خوبی برای پایه ابتدایی تربیت کرد اما سوال اینجاست که آیا مشاوری با بیش از 20 سال سابقه کار از انرژی و نشاط لازم برای آموزش دانش آموزان ابتدایی برخوردار است؟ و آیا در جایی که سال هاست در کشورهای پیشرفته به اهمیت وجود مشاور در مدارس حتی ابتدایی پی برده اند عاقلانه است که ما این پست را از مدارس حذف کنیم آن هم در جایی که همگی به این حقیقت تلخ پی برده ایم که دانش آموزان ما با مشکلات پیچیده ای روبرو هستند.