بهینه کردن مصرف آب کشاورزی با ترویج کشت گلخانه ای

ارسال در آموزش

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گفت: ما کشت های گلخانه ای را توسعه دادیم و در حال جایگزینی تدریجی آن ها با کشت های زراعی هستیم.
شریفی که در جلسه مدیریت بحران آب شهرستان سخن می گفت از ایجاد شهرک گلخانه ای خمینی شهر و بازار گل و گیاه سپاهان به عنوان اتفاقات خوبی که در زمینه توسعه کشت های گلخانه ای افتاده است نام برد و گفت: سال 95، 5 هکتار افزایش کشت گلخانه ای داشته ایم و پیش بینی ما برای سال 96 افزایش 10 هکتاری است که امیدواریم به این مقدار برسیم.

 

کاهش 90 درصدی کشت برنج شهرستان
وی با اشاره به این که سطح کشت برنج شهرستان از 500 هکتار به 50 هکتار کاهش پیدا کرده است افزود: هیچ منبع و مرجع قانونی برای ایجاد محدودیت در کشت برنج وجود ندارد. علاوه بر این در شهری مثل درچه اراضی اش در حد 100، 200 یا 300 متر است و کشاورزان برای نفع شخصی برنج کشت می کنند و از منظر اقتصادی هم برای آن ها دارای ارزش بیشتری نسبت به سایر کشت هاست. لذا این کاهش به راحتی صورت نگرفت و با انجام کارهای ترویجی و تشکیل جلسه های متعدد با نمایندگان صحراها و کشاورزان امکان پذیر شد.
شریفی افزود: به نظر می آید کشت برنج نسبت به سایر محصولات نیاز آبی بیشتری دارد ولی در همین شهرستان خمینی شهر کشت هایی مثل ذرت وجود دارد که نیاز آبی اش نسبت به برنج در یک دوره بیشتر است. همچنین تنباکو که به عنوان یک محصول صادراتی از آن نام می بریم و برندش می کنیم، نیاز آبی اش از برنجی که قوت مردم است بیشتر است.
وی تصریح کرد: در مرحله اول برنج کاری وقتی شعله زده می شود دیگر نفوذ عمقی نداریم و تنها مشکل تبخیر آب است. این گفته که کاشت برنج آب بسیار زیادی می خواهد به نوعی بار روانی دارد.

 

125 هکتار آبیاری کم فشار
مدیرجهاد کشاورزی شهرستان در خصوص اقدامات انجام شده در بخش کشاورزی برای کاهش مصرف آب گفت: حدود 3 سال است که آبیاری کم فشار را در شهرستان آغاز نموده ایم و اکنون 125 هکتار آبیاری کم فشار انجام می دهیم.
شریفی با اشاره به آبیاری صحرای اسلام آباد درچه اظهار داشت: این طرح با اعتبارات ملی 500 میلیون تومانی در سطح 2 کیلومتر در حال اجراست و تا یک ماه آینده به بهره برداری می رسد.
لوله گذاری مسیرها و استخرهای ذخیره آب کشاورزی، اجرای طرح تعادل بخشی با همکاری آب منطقه ای، هوشمند کردن چاههای کشاورزی، مباحث مطرح شده در کلاس های جهاد کشاورزی و حتی سر مزارع از دیگر اقدامات جهاد کشاورزی جهت کاهش مصرف آب بوده است.

 

تمامی انشعابات فضای سبز جمع شده است
مدیر اداره آب و فاضلاب شهرستان نیز با اشاره به نصب کنتور در مسیر باغات گفت: انشعابات باغات دارای 5 متر معکب آب در ماه است و شرب آن ها با تعهدنامه محضری و همکاری مهندس شریفی و مجوزهای شهرداری و جهاد کشاورزی انجام می شود. با وجود این، در ورودی مسیرهایی که باغات وجود دارند به دلیل جلوگیری از انشعابات غیرمجاز، کنتورهای مادر نصب کردیم و ماهیانه این کنتورها با کنتورهای ورودی باغات در حال کنترل است. همچنین فاصله زمانی قرائت کنتور باغات را در تابستان از 45 روز به یک ماه رسانده ایم.
جمشیدی با اشاره به جداسازی آب فضای سبز از آب شرب تصریح کرد: از همکاری 4 شهرداری در این زمینه تشکر می کنم. قبلا ممکن بود یک پارک بان آب را باز می گذاشت و هدر می رفت ولی اکنون تمامی انشعابات فضای سبز جمع شده است.
وی افزود: در اصغرآباد مخزنی که حدود 15 سال از مدار خارج بود اکنون آماده شد امسال سعی می کنیم خط انتقال آب مخزن 100 مترمکعبی شهر اصغرآباد را اصلاح نماییم.